Autósok és biciklisek az utakon – az együttélés szabályai

Autós kerékpáros egymás mellett
A jó időnek köszönhetően sokan szállnak kerékpárra, és használják az inkább autók által uralt utakat, de vannak szabályok, amiket minden esetben követniük kell az autósoknak, mivel komoly szabálysértést követ el az, aki például egy sávos úton előzést akar végrehajtani, így érdemes felfrissíteni a szabályokat. Jelen bejegyzésünkben, tehát ismét felhívjuk a főbb KRESZ szabályokra a figyelmet, amit a bicikliseknek, de az autósoknak is be kell tartania!

Előzés

Az előzés esetköreit részletesen taglalja a KRESZ. De a kerékpárosok szempontjából is fontos szabály, hogy előzni abban az esetben szabad, ha az előzés céljából igénybe venni kívánt forgalmi sáv olyan távolságban szabad, hogy – figyelemmel az előzni kívánó és a megelőzendő jármű sebessége közötti különbségre – az előzés a szembejövő forgalmat nem zavarja. Illetve az előzés során a megelőzendő jármű mellett megfelelő oldaltávolságot lehet tartani.

Sok olyan úton közlekedhet az ember, ahol a kerékpárosok biztonságos előzése nem végrehajtható, mivel a KRESZ által is megkövetelt oldaltávolság nem biztosítható. Önmagában tehát szabálytalan lehet az előzési kísérlet, ha szűk utcában történik. Különösen, ha a biciklis jobb oldalán várakozó járművek sorakoznak, hiszen a kerekezőnek azoktól is megfelelő távolságot kell tartania. Szintén fontos alapszabály, hogy záróvonalat értelemszerűen nem szabad átlépni, és érinteni sem. Ez alól a szabály alól az sem mentesíti a vezetőt, ha biciklist szeretne előzni!

Követési távolság

Az előzés szabályait is figyelembe véve szintén fontos szabály, és biciklis mögött történő közlekedés esetén is betartandó a követési távolságra vonatkozó követelmény. Ennek megfelelően, mivel a kerékpár járműnek minősül, azt autóval csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött – ennek hirtelen fékezése esetében is – meg lehessen állni. Mondani sem kell, hogy a biciklis testi épségét fokozottan figyelembe kell vennie az autósnak. Ugyanis a követési távolság be nem tartásának sokkal súlyosabb következményei lehetnek egy másik gépjármű mögötti közlekedéshez képest, amely így szigorúbb büntetést vonhat maga után. A biztonságos közlekedés érdekében minden esetben legalább két méter távolságot érdemes tartani a biciklistől a testi épségének védelmében.

Hangjelző

Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint – lakott területen kívül – az előzési szándék jelzése céljából szabad. Fontos tehát, hogy a városban, lakott területen közlekedve nem használható a duda arra a célra, hogy nyomatékosan jelezze a sofőr a biciklis részére, hogy húzódjon le, és tegye lehetővé az előzést. Ennek megfelelően sietség esetén is szabálytalannak minősül, ha hangjelzővel jelzi az autós az előzési szándékát.

A járda nem opció!

Kerékpárral főszabály szerint kerékpárúton, kerékpársávon vagy erre utaló jelzés esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni. Ebből a szabályból is kitűnik, hogy kerékpárral a legtöbb esetben nem lehet szabályosan a járdán közlekedni. Így az autósok nem érvelhetnek azzal, hogy kerékpárral nem az úttesten, hanem a járdán kell közlekedni, ugyanis ez esetben a biciklis szabályt sértene.