Átléphető-e előzés közben a záróvonal?

Egy piros autó előzni próbál az úton.
Továbbolvasás előtt emelje fel a tekintetét egy pillanatra a kedves Olvasó, és válaszoljon! Átléphető-e előzés közben a záróvonal? Mi a helyzet, ha az előzést még a záróvonal előtt kezdtük meg?

Érdemes egy kisebb mintán tesztet is végezni, ki hogyan áll a kérdésre adott válasszal. Akinek egyértelmű, az nem is hinné, hányan közlekednek úgy körülötte, hogy a záróvonal legelemibb tulajdonságaival sincsenek tisztában. Elegendő elolvasni a kommenteket záróvonal melletti előzés miatt bekövetkező baleset videója alatt, rögtön látni fogjuk, hogy nem minden záróvonal átlépés mögött áll kizárólag merészség és felelőtlenség, ­– mert az mindenképpen szükséges hozzá – sok esetben a téves feltevés is hozzájárul ehhez a balesetveszélyes manőverhez.

A záróvonalat a KRESZ olyan hosszirányú folytonos vonalként definiálja, amely az úttest felezővonalát jelzi, illetőleg a két forgalmi irányt, a forgalmi sávokat egymástól, vagy a nyílt villamospályát a forgalmi sávtól választja el. Nagyon határozottan hozzáteszi a jogszabály, hogy a záróvonalat járművel sem átlépni, sem érinteni nem szabad. A záróvonalat a kétirányú, irányonként két vagy több forgalmi sávos úton az ellenkező irányú forgalmi sávra való ráhajtás, vagy az útkereszteződésen kívül balra kanyarodás és megfordulás tilalmaként kell tehát értelmezni. Az úgynevezett járműosztályozókban a sávváltások, a párhuzamos közlekedésre kijelölt úton pedig a forgalmi sávok közötti sávváltások tiltására hivatott.

A kettős záróvonal alkalmazása kötelező a párhuzamos közlekedésre kijelölt lakott területen kívüli úton az ellenirányú forgalom elválasztására. Ezen felül ott is kötelező, ahol a forgalmi sávval ellentétes irányú autóbusz-forgalmi sáv van, valamint olyan utakon, amelyeken csak az egyik irányban van párhuzamos közlekedés.

Érdemes tehát elfelejteni az olyan legendákat, hogy az előzést a záróvonal előtt kell elkezdeni, de befejezni már azon keresztül is lehet. Az előzés előkészítéséhez tehát hozzátartozik az is, hogy előre tekintünk, az előzés vonalán vár-e ránk záróvonal. A gyalogos átkelőhely előtt 30 méter hosszú, lakott területen kívül 60 méter hosszú záróvonal szükséges. Ugyancsak 30 méter hosszú a vasúti átjárónál felfestett záróvonal.

A záróvonal mellett legtöbb esetben közlekedési tábla is ki van helyezve.  Az előzni tilos tábla a fenti, előzéshez szükséges ellenőrzést a jobb láthatósága miatt megkönnyíti.

Az útburkolati jelek közül a terelővonal is gyakori társa, ezt hétköznapi szóhasználattal szaggatott vonalnak hívjuk. A terelővonal jelentheti azt a kivételt, amikor a záróvonalat átléphetjük vagy érinthetjük, de csak és kizárólag arról az oldalról, amelyiken a terelővonal van felfestve, az előzésre, illetőleg a bekanyarodásra vonatkozó szabályok megtartásával. A záróvonalat képzeljük továbbra is magas téglafalnak, és higgyük el, hogy okkal van felfestve.

Vannak persze olyan helyek, ahol logikátlannak tűnik a felfestés, így Magyarországon is találhatunk olyan záróvonalat, amelyik mindkét oldalról szaggatott vonalakkal van kísérve. Ha alaposan megvizsgáljuk az ilyen helyszíneket, akkor kiderül, hogy a terelővonal ilyen esetben a jobbra vagy balra bekanyarodást akarja lehetővé tenni, de az adott útszakaszon az előzést változatlanul nem. Az ilyen helyszíneken az előzést tábla is tiltja.

dr. Gombolai Éva fényképe

Szerző: dr. Gombolai Éva

jogtanácsos

Jogi tanulmányait az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, illetve az Europa Universität Viadrinán (Frankfurt) végezte. Minisztériumi gyakorlatot követően ügyvédi irodában helyezkedett el, majd a D.A.S. Jogvédelmi Biztosítónál folytatta jogi pályafutását, ahol jelenleg is dolgozik peres- és médiaszakértőként. Munkajogi szakjogász tanulmányai mellett szenvedélye a nyelvtanulás, a cross core és a jóga.

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: ( 3 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!