Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Társadalombiztosítás
  • Családi pótlék
  • Amikor a családtámogatás összegét vissza kell fizetni

Amikor a családtámogatás összegét vissza kell fizetni

2017. szeptember 14.

Egy fiatal pár gondterhelten nézik a számláikat.

A gyermeknevelés elősegítése érdekében évek óta több ellátás is biztosított a szülők számára. Ezeknek a formáját és folyósításának feltételeit törvény rendezi. Azonban mi van abban az esetben, ha az állam a folyósított összeget visszaköveteli? Ennek szabályairól adunk most tájékoztatást.

A családok támogatásáról szóló törvény határozza meg, hogy mely ellátások minősülnek családtámogatásoknak. Ilyen a családi pótlék, a GYES, a gyermeknevelési támogatás és az egyszeri alkalommal igénybe vehető anyasági támogatás.

Sajnos szándékosan, vagy véletlenül, de előfordulnak olyan esetek, amikor valaki úgy vette fel az ellátást, hogy arra valójában nem volt jogosult, tehát nem felelt meg a törvényben, végrehajtási rendeletben szabályozott feltételeknek.

A törvény 41.§-a alapján, az a személy veszi jogalap nélkül igénybe az ellátást, aki arra nem jogosult, vagy csak kevesebb összegre jogosult, annál, mint amit számára folyósítottak.

Ennek a következménye az, hogy aki az ellátást jogalap nélkül vette fel, köteles azt visszafizetni, ha erre a felvételtől számított 30 napon belül határozattal kötelezték. Tehát a hatóságnak 30 naptári napon belül határozatot kell ezzel kapcsolatosan hoznia. Ha ez a 30 napos határidő eredménytelenül eltelt, akkor csak és kizárólag abban az esetben követelheti vissza az ellátást a hatóság, amennyiben megállapítható, hogy az ellátás felvétele az igénylő terhére felróható. Ebben az esetben a követelés 3 év elteltével elévül.

A törvény azt is meghatározza, hogy mely eseteket tekint felróhatónak. Ezek az alábbiak:

a) az ellátásban részesülő tudta, hogy az ellátás őt nem illeti meg, de ennek ellenére ő azt felvette;

b) az ellátásban részesülő a saját gondatlanságából fakadóan nem tudta, hogy az ellátás őt nem illeti meg, de a körülményekből az következik, hogy ezt tudnia kellett volna.

Az mindig az eset összes körülményeire tekintettel állapítható meg, hogy mikor és mi minősül felróhatóságnak. Ez konkrétan azt is jelenti, hogy egy olyan eljárásban, melyben már magasabb fórumként a bíróságnak van hatásköre, a bíróság a bizonyítás lefolytatását követően dönt a követelésről.

Ha esetleg az ellátás visszakövetelése nem vitatható, akkor létezik egy kedvezmény szabály. Eszerint, ha a szülők egyike jogalap nélkül vette fel a gyermekük után járó gyermekgondozási támogatást vagy ellátást, az a másik szülőnek megállapított gyermekgondozási támogatás összegéből levonható. A kedvezmény egyik feltétele, hogy a szülők közös háztartásban nevelik gyermeküket, valamint szükséges mindkét szülő erre irányuló egybehangzó nyilatkozata. Ha a szülők nem járulnak hozzá egybehangzó nyilatkozattal a levonáshoz, a jogalap nélkül felvett ellátást – felróhatóságra tekintet nélkül – az a szülő köteles visszafizetni, aki az ellátást felvette.

Az eddigi gyakorlatban több olyan eset is volt, amikor nem csak az érintett Ügyfél hibázott, hanem a folyósítást megállapító hatóság is. A 41. § (5) bekezdése alapján ugyanis, az igényelbíráló szervet is terhelheti visszafizetési kötelezettség. Ez azonban csak akkor áll fenn, ha bizonyítható, hogy az ellátás jogalap nélküli megállapítása, illetőleg folyósítása a hatóság mulasztásának vagy a valóságtól eltérő adatszolgáltatásának a következménye, és az ellátást elévülés miatt visszakövetelni nem lehet.

Reméljük, hogy senki nem kerül ilyen helyzetbe, azonban ha mégis, akkor célszerű a fenti szabályokkal tisztában lenni. 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Családi pótlék, Gyes, tgyás, gyed, Társadalombiztosítás
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2017. szeptember 14. ( 6 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A nagykorú gyermekek részére járó tartásdíjjal kapcsolatos szabályok
Következő bejegyzés Képmegosztás az interneten

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi mosógépet szerel, mellette a tulajdonos nő figyeli.

Esettanulmányok

Ügyfelünk azzal a problémával fordult hozzánk, hogy az általa vásárolt garanciális mosógép már harmadik alkalommal romlott el. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép