Akciós termékre nem vonatkozik a szavatosság?

Egy pár van a karácsonyfa előtt, ahol a nő nagyítóval néz bele a karácsonyi dobozába.

A decemberi ünnepeket megelőzően egyre több áruház hirdet készletkisöprési akciókat, annak érdekében, hogy karácsonyra már felfrissült készlettel tudják várni a vásárlókat. Sajnos sok esetben találkozhatunk azzal, hogy az akciós termékekkel kapcsolatban panaszaink lépnek fel. Tekintsük át, hogy milyen szavatossági jogok illetnek meg bennünket akkor, amikor leértékelt terméket vásárlunk.

A polgári törvénykönyv értelmében hibás teljesítés esetén két évig élhetünk szavatossági jogainkkal. Érdemes tudni, hogy a kellékszavatosság használt dologra is vonatkozik, ebben az esetben minimum egy éves elévülési idő érvényes.

Igényeink érvényesítésénél az első, s legfontosabb, hogy a hibát a felfedezése után haladéktalanul közöljük az eladóval. A polgári törvénykönyv alapján a fogyasztó és vállalkozás közötti szerződéseknél a 2 hónapon belül közölt hibát késedelem nélkülinek kell tekinteni. Amennyiben jeleztük a tényleges, tehát minőségi hibát a megvásárolt áruval kapcsolatban, kérhetjük annak kijavítását, vagy kicserélését. Ha ennek nem tud eleget tenni a vállalkozás, vagy egyik megoldás sem lehetséges, akkor árleszállítást kérhetünk, végső soron pedig elállhatunk a vásárlástól, tehát visszakaphatjuk a vételárat.

Akciós áron megvásárolt termékek esetén a vállalkozások gyakran adnak félrevezető tájékoztatást a fenti jogokról. Fontos tudni, hogy szavatossági jogainkkal akciós termék esetén is élhetünk, tehát a kereskedőnek panaszunkkal attól függetlenül kell foglalkoznia, hogy az le volt-e értékelve. Ez alól akkor mentesül az eladó, ha olyan hiba miatt élünk reklamációval, amelyről az eladó tájékoztatást adott (pl. a hibával együtt volt meghirdetve) vagy amely egyébként alapját képezte az árleszállításnak (pl. valamilyen minőségi hiba miatt árulják olcsóbban a terméket).

A fentieken kívül azzal is gyakran lehet találkozni, hogy a kereskedő ugyan elismeri szavatossági igényeinket, mégsem ad vissza készpénzt, hanem lehetőséget biztosít arra, hogy az üzletben levásároljuk a termék árát. Érdemes megjegyezni, hogy ezen állítás sem helytálló, ugyanis nincs olyan jogszabályi rendelkezés, amely alapján kötelezni lehetne a fogyasztót arra, hogy levásárolja a részére visszajáró összeget.

A leírtakkal természetesen akkor élhetünk, ha a panaszunk tárgya a termék rendeltetésszerű használatát akadályozza, sajnos pusztán esztétikai hibákra hivatkozással nem köteles eleget tenni a kereskedő igényünknek. Ebből eredően, mindenkinek azt javasoljuk, hogy akciók esetén még körültekintőbben járjon el, nehogy abba a csapdába essen, hogy „olcsó húsnak híg a leve”.