Amennyiben szükség van Nemzetközi Zöldkártyára az általunk választott országban, elintézhetjük mindezt a határon is? Nézzük hát, mi is az a Nemzetközi Zöldkártya, mire szolgál, milyen esetekben van rá szükség!
A nemzetközi autós idegenforgalom fellendülése következtében már a II. világháború előtt felmerült a kérdés, hogyan lehetne kiterjeszteni külföldre is a felelősségbiztosítási garanciát. A II. világháború után alakult Egyesült Nemzetek Szervezete, illetve ennek Európai Gazdasági Bizottsága kezdett foglalkozni a kérdéssel. A kitűzött cél kettős volt: Egyrészt egy olyan rendszer kialakítása, amely megoldja, hogy egy közlekedési baleset károsultja Európa egyetlen országában se kerüljön rosszabb helyzetbe akkor, ha a balesetet egy külföldi gépjármű üzemeltetésével okozták. Másrészt a más országokba látogató gépjárművezetőket a határon ne akadályozzák az utazásban az adott országban fennálló biztosítási rendelkezések miatt.
A problémát az egyes európai országok felelősségbiztosítási jogának egységesítése oldhatta volna meg, de ez belátható időn belül nem volt lehetséges.
Végül az ENSZ Európai Gazdasági Bizottság Közlekedési Albizottsága 1952. júniusi határozata 1953. január 1-jei hatállyal, nyolc ország részvételével életre hívta a Zöldkártya rendszert. A nyolc ország: Ausztria, Belgium, Franciaország, Hollandia, Nagy-Britannia, Svédország, Svájc és a Német Szövetségi Köztársaság. Féléven belül további négy ország (Dánia, Norvégia, Finnország és Írország), majd a következő években majdnem minden európai ország csatlakozott a rendszerhez. Magyarország 1961. óta tagja a Zöldkártya rendszernek. A Zöldkártya rendszerhez tartozó országok száma az idők folyamán folyamatosan bővült.
Jelenleg a Zöldkártya Rendszernek az Európai Gazdasági Térséghez tartozó tagországai a következők: Ausztria, Belgium, Bulgária, Ciprus, Csehország, Dánia (és a Feroer Szigetek), Észtország, Finnország, Franciaország (és Monaco), Görögország, Hollandia, Izland, Írország, Lengyelország, Lettország, Liechtenstein (képviseletét a Zöldkártya Rendszerben és az Európai Unió 4. sz. irányelv alapján létrejött szervezetekben Svájc látja el), Litvánia Luxemburg, Magyarország, Málta, Nagy-Britannia és Észak-Írország (és a Channel-szigetek, Gibraltár és Man szigete), Németország, Norvégia Olaszország (és a Vatikán és San Marino), Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Szlovákia, Szlovénia.
A Zöldkártya Rendszernek nem az Európai Gazdasági Térséghez tartozó tagországai: Albánia, Andorra, Belarusz, Bosznia-Hercegovina, Horvátország, Irán, Izrael, Macedónia, Marokkó, Moldávia, Svájc, Szerbia és Montenegró (kivéve Koszovó területe, amely ENSZ felügyelet alatt áll), Tunézia, Törökország, Ukrajna.
Az érvényes felelősségbiztosítást igazoló zöldkártyára a Zöldkártya rendszerben részt vevő országokban nincs szükség. Az egyezményt ratifikáló országok ugyanis a gépjármű telephelye szerinti ország hatósági jelzését (rendszámát), valamint a gépjárművön külön elhelyezett ország jelzést elfogadják az érvényes felelősségbiztosítás igazolásául. A magyar rendszám és ország jelzés (H betű) igazolja tehát az érvényes kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás meglétét.
Az Európai Unió tagországában kiadott azon forgalmi rendszámtáblák esetében, amelyek a bal oldalukon, vagy a bal felső sarokban függőleges kék mezőben a körben elhelyezkedő 12 sárga csillagot és alatta a kiadó állam jelzését tartalmazza, az Európai Unió területén nem kell további külön országjelzéssel ellátni. Más országok azonban az 1968. évi Bécsi Közúti Közlekedési Egyezményen alapuló belső szabályozásukra tekintettel az előző bekezdésben említett külön országjelzést ezen rendszámtáblák esetében is megkövetelik.
A magyarországi telephelyű gépjármű üzembentartója által a Magyarországon a kötelező felelősségbiztosítás művelésére jogosult biztosítóval kötött kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási szerződés területi hatálya az Európai Gazdasági Térség tagállamainak területére – a Magyar Köztársaság területét is beleértve -, valamint Svájcra terjed ki. Kiterjed továbbá a biztosítási szerződés területi hatálya a nemzetközi Zöldkártya Rendszer azon országai területére, amelyek irodájával a Magyar Nemzeti Iroda kétoldalú megállapodást kötött.
A Zöldkártya Rendszerhez nem tartozó országokban állandó telephellyel rendelkező gépjárművek esetében a gépjármű üzembentartójának, vezetőjének Magyarországra történő belépéskor az Európai Gazdasági Térség minden tagállama területére érvényes Zöldkártyával kell rendelkeznie, vagy magyar biztosítóval határbiztosítást kell kötnie. Az érvényességnek ki kell terjednie az Európai Gazdasági Térség területén való tartózkodásának teljes időtartamára.
Külföldre utazáskor -fentiektől függetlenül is- különösen javasolt a Zöldkártya kiváltása Bosznia-Hercegovinába, Bulgária, Görögországba, Macedóniába, Máltára, Olaszországba, Romániába, valamint Szerbia és Montenegróba történő utazáskor. Minden esetben kötelező kiváltani a Zöldkártyát az alább felsorolt országokba gépjárművel történő utazáskor: Albánia, Belarusz, Irán, Izrael, Marokkó, Moldávia, Törökország, Tunézia, Ukrajna.
Baleset bekövetkezése esetén töltsék ki, és írják alá az ún. "Európai Baleseti Bejelentőlap"-ot (kék-sárga baleseti bejelentő), majd a zöldkártya "MÁSOLAT – COPY" lapját cseréljék ki az esemény másik résztvevőjével.
A Nemzetközi Zöldkártya kiváltásánál arra sajnos nincs garancia, hogy a határ közelében talál valaki egyet a saját biztosítója fiókjai közül, ezért célszerű ezt az indulás előtt beszerezni. A legtöbb biztosító esetén lehetőség van a Nemzetközi Zöldkártya e-mailben történő igénylésére is, amelynek megküldését már a következő napra ígérik a biztosítók. A leggyorsabb eljárás a személyes ügyintézés. Az ügyfélszolgálati irodákban személyes igénylés esetén azonnal hozzájuthat a kötelező felelősség-biztosítási szerződés érvényességét igazoló kártyához. A Zöldkártyával kapcsolatban további információk olvashatók a Magyar Biztosítók Szövetsége honlapján.