A felhőtlen nyaralásért Ausztriában és Szlovéniában

Pár autózik a naplementében
Horvátország mellett kedvelt turisztikai célpont Ausztria és Szlovénia is, ahol szintén eltérő rendelkezések vonatkoznak az autóval történő közlekedésre.

Korábbi cikkünkben már ismertettünk néhány horvát közlekedési szabályt, melyekre érdemes kiemelten figyelni ott tartózkodásunk során. Nézzük, mik a legfontosabb szabályok Ausztriában és Szlovéniában!

Szlovénia

A biztonsági öv használata mind az első, mind a hátsó üléseken kötelező! Vezetés közben mobiltelefon kizárólag kihangosítással használható. Noha a sebességhatárok ismerősek lehetnek (lakott területen 50 km/óra, lakott területen kívül 90 km/óra), azonban az autópályákon 110-130 kilométer/óra között változhat. Fontos, hogy a szlovén hegyekben gyakori alagutakon történő áthaladáskor a sebességkorlátozás leggyakrabban 100 km/óra, és a sebességmérő eszközök használata gyakori! Szabályszegés esetén a bírságot az üzembentartónak küldik meg, melyet csekély túllépés esetén is kiszabnak.

A szlovén autópályák mellett néhány alacsonyabb rendű út is díjköteles, a matrica meglétét pedig a Szlovén Autópályakezelő (DARS) szigorúan ellenőrzi, ezért javasoljuk, hogy az oda utazók már a határátlépés előtt vásárolják meg a matricát! A gépjárműtengely felett mérhető magasság szerint a matricák két díjkategóriára vásárolhatók meg.

Ausztria

Az osztrák hatóságok az átmenő forgalmat rendszeresen és szigorúan ellenőrzik, melynek során az érintett járművezető köteles együttműködő magatartást tanúsítani. Az ellenőrzés akadályozása esetén figyelmeztetés és pénzbírság is alkalmazható.

Kisebb szabályszegések esetén az osztrák hatóságok a helyszínen szabják ki a bírságot, melynek megfizetésével az elkövető elismeri felelősségét, így további jogorvoslati lehetőség nem áll rendelkezésére. Súlyosabb szabálysértések ugyanakkor (mint például a jármű nem megfelelő műszaki állapota vagy ittas vezetés) már eljárás megindítását vonják maguk után. A hatóság kötelezheti az érintetett kaució fizetésére is, ez esetben még van lehetőség jogorvoslatra közigazgatási eljárás keretében. Bár ez egyszerű megoldásnak tűnhet, azzal számolnunk kell, hogy egy ilyen eljárás kedvezőtlen kimenetele nagyobb bírságot eredményez! Komoly műszaki hiba esetén az osztrák hatóság bevonhatja a forgalmi engedélyt és a rendszámot is; ezeket az osztrák hatóság a magyar belügyminisztérium részére továbbítja majd, tehát az eredeti kibocsátóhoz juttatja el, s csak azon keresztül kaphatjuk vissza.

Az osztrák utak szintén díjkötelesek, a jogosultságot a szélvédőre ragasztott matrica igazolja. Az ellenőrzés itt is szigorú és rendszeres, és a megfizetés hiánya pótdíjat von maga után – személyautó esetén ez például a helyszínen 120 euró, meg nem fizetése esetén pedig eljárás indul, és a végösszeg 300-tól 3000 euróig is terjedhet. Fontos, hogy az útdíjszolgáltató (ASFINAG) igazoltathatja a sofőrt, ha pedig átvizsgálás nyomán a matrica hiányát állapítja meg, a pótdíj kiszabása mellett fel is tartóztathatja a járművet!

Bejegyzés adatai

dr. Heinrich Renáta fényképe

Szerző: dr. Heinrich Renáta

jogi előadó

Diplomáját 2016-ban szerezte meg az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, majd rövid ügyvédjelölti pályafutás után októberben a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt-nél helyezkedett el. Szívügye elsősorban a munka- és szociális jog, emellett érdeklődik a peren kívüli alternatív vitarendezés és a kommunikáció iránt is. Célja, hogy a jogi tudást közérthetően és életszerűen oszthassa meg másokkal, és minden relációban a gyengébb felet segíthesse.

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: ( 1 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!