Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • A Békéltető Testület

A Békéltető Testület

2021. július 15.

Békéltető Testület, eljárás, fogyasztó, jogvita
A Békéltető Testületről valószínűleg már mindenki hallott, akinek volt vitás, panaszos ügye valamely szolgáltatóval vagy kereskedővel. A Testületet 1999-ben az az igény hívta életre, hogy a fogyasztók egy viszonylag gyors, alternatív vitarendezési fórumon tudjanak fellépni a vállalkozásokkal szemben, bizonyos jogvitás ügyeikben. Ennek ellenére sajnos kevesen vannak tisztában azzal, hogy pontosan milyen esetekben lehet a Testülethez fordulni, mi magának az eljárásnak a menete és milyen döntésekre juthat.

Mit is jelent a Békéltető Testület?

A Békéltető Testület egy olyan független testület, amely a gazdasági kamarák mellett működik. Tagjait a gazdasági kamarák és egyes, kifejezetten a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó szervezetek egyenlő arányban rendelik ki, ami pártatlanságát hivatott biztosítani. Eljárásának szabályait a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény tartalmazza.

Hatáskörébe kizárólag a fogyasztói jogviták tartoznak. Tehát azok az esetek, amikor egy megvásárolt termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatosan a fogyasztónak kifogása van és azt eredménytelenül kísérelte meg rendezni a vállalkozással. Ilyen jellegű ügyek például egy lábbeli vagy mosógép hibás teljesítésével összefüggő jogviták. Avagy éppen közüzemi számlázással, utazási szerződéssel vagy parkolással kapcsolatos jogviták. Arról, hogy milyen ügyekben fordulhat a testülethez, itt írtunk.

A Békéltető Testület eljárása

A fogyasztó kérelme

A Testület eljárása a fogyasztó kérelmével indul, az eljárás megindításának ugyanakkor feltétele, hogy a fogyasztó az érintett vállalkozással közvetlenül ezelőtt megkísérelje a vitás ügy rendezését. A fogyasztó kérelmében fel kell tüntetni a fogyasztó, azaz a kérelem benyújtójának nevét, lakóhelyét vagy tartózkodási helyét, a panasszal érintett gazdálkodó szervezet nevét, székhelyét, valamint a panasz rövid leírását, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékokat. A bizonyítékokat, például számlákat, szerződéseket, levelezéseket csatolni is szükséges a kérelemhez.  A kérelemben a fogyasztónak nyilatkoznia kell arról is, hogy a vállalkozóval megpróbálta a vitás kérdést közvetlenül tisztázni, ám ez nem vezetett eredményre. Ezen túlmenően tartalmaznia kell az ügy eldöntésére irányuló kifejezett fogyasztói indítványt is.

Az eljárásra a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti Békéltető Testület illetékes, belföldi lakóhely vagy tartózkodási hely hiányában a vállalkozás székhelye szerinti Testület jogosult eljárni. A jogszabály rendelkezései értelmében azonban a fogyasztónak lehetősége van arra is, hogy az általános szabályok szerint illetékes Testület helyett a kérelmében megjelölt Békéltető Testület járjon el. Ennek akkor lehet jelentősége, hogyha például az adott vállalkozás meghatározó szerepet tölt be az adott megyében és a fogyasztó még inkább biztosítani akarja az ügy pártatlan megítélését.

A kérelem vizsgálata

A fogyasztó kérelmét a Békéltető Testület megvizsgálja és ha az megfelel az alaki és tartalmi feltételeknek, akkor kitűzi a meghallgatás időpontját. A meghallgatás előtt a Békéltető Testület lehetőséget ad a fogyasztónak és a vállalkozásnak is, hogy a meghallgatáson eljáró háromtagú tanács egy-egy tagjának személyére javaslatot tegyenek. A harmadik tagot a két, felek által kijelölt tag választja. Egyszerűbb megítélésű ügyekben lehetőség van arra is, hogy a háromtagú tanács helyett egy eljáró tag kerüljön kijelölésre. Mielőtt meghallgatják, a vállalkozásnak is van lehetősége reagálni a kérelemben foglaltakra és nyilatkozni arról, hogy a Békéltető Testület döntését magára nézve kötelezőnek ismeri-e el.

A meghallgatás során a Testület alapvetően arra törekszik, hogy egyezséget hozzon létre a felek között, ezzel gyorsan, hatékonyan és költségkímélőn megoldja a felek közötti jogvitát. A meghallgatás során a fogyasztót és a vállalkozást azonos jogok illetik meg, mindkét félnek lehetősége van kifejteni az üggyel kapcsolatos álláspontját, észrevételeit, indítványt tehetnek, betekinthetnek az iratokba, stb.

A Békéltető Testület határozatai

Szerencsés esetben a meghallgatás során a felek között létrejön egy olyan egyezség, ami megfelel a jogszabályoknak is. Ebben az esetben a Testület az egyezséget határozatával jóváhagyja. A határozatban foglaltak mindkét fél számára kötelezően betartandók, gyakorlatilag egy bírósági határozat érvényével bír. Ez azt is jelenti, hogy a létrejött és határozatba foglalt egyezség be nem tartása esetén a határozatot végrehajtási záradékkal lehet ellátni. A végrehajtást alapvetően nem a Békéltető Testülettől, hanem az illetékes bíróságtól lehet kérni.

Egyezség hiányában Békéltető Testület határozatot vagy ajánlást hoz attól függően, hogy a jogvitával érintett vállalkozás az eljárás során miként nyilatkozott arról a kérdésről, hogy Testület döntését magára nézve kötelezőnek ismeri-e el. Amennyiben a vállalkozás tett úgynevezett alávetési nyilatkozatot, akkor a Békéltető Testület határozatot hoz az ügyben, aminek joghatásai azonosak az egyezséget jóváhagyó határozatéval.

Abban az esetben viszont, hogyha a vállalkozás ilyen nyilatkozatot nem tett, úgy a Békéltető Testület csak ajánlást tud hozni. A gazdálkodó szervezet ugyanakkor nem köteles eleget tenni az ajánlásban foglaltaknak. Ilyen esetekben viszont a fogyasztó írásban értesítheti a Testületet, aki továbbítja az értesítést a Testületet működtető kamarának, illetve a területileg illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőségnek. Ezek a szervek – a fogyasztó nevének megjelölése nélkül – jogosultak, az eljárás eredményét nyilvánosságra hozni.

Összegzés

A fentiek alapján tehát jól látható, hogy a Békéltető Testületek egy alternatív vitarendezési fórumot biztosítanak a fogyasztók számára. További előnye, hogy egy bírósági eljáráshoz képest gyors, illetve ingyenes. A fogyasztók számára pedig további előnyként határozható meg az is, hogy az eljárás során jogaikról, az adott jogvitára irányadó jogszabályokról is részletes felvilágosítást kaphatnak, ami jó muníció lehet annak eldöntése során, bírósági peres eljárásban érvényesítse-e igényét.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: békéltető testület, eljárás, fogyasztó, jogvita
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. július 15. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A szabadság megszakításának szabályai
Következő bejegyzés Elővásárlási jog megsértése

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünknek kárt okozott egy külföldi rendszámú jármű, amelynek vezetője kitöltötte a szokásos kék-sárga kárbejelentőt, és még a biztosítási kötvényszámát is megadta, ám mint kiderült nem rendelkezett biztosítással. Ügyfelünk a MABISZ-hoz fordult, amely felvette a kapcsolatot a külföldi hatóságokkal, ám azok közölték, hogy a jármű nincs nyilvántartásba véve. A MABISZ ezért megtagadta a kár megtérítését, mondván, hogy amennyiben ismeretlen jármű okoz kárt, úgy csak halálos baleset esetén kötelesek fizetni. Ügyfelünk ekkor hozzánk fordult.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép