Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Szabálytalan várakozás és következményei

Szabálytalan várakozás és következményei

2023. szeptember 09.

parkolás, várakozás, megállás, pótdíj, várakozási díj, várakozási pótdíj, szabálysértés, bírság, jogorvoslat, szabálysértési bírság, parkolási pótdíj, járdán parkolás
Amennyiben behatóan ismerjük a KRESZ megállásra és várakozásra vonatkozó szabályait, a kihelyezett jelzőtábláknak megfelelően vezetünk és figyelünk az útburkolati jelekre is, úgy teljesen joggal gondoljuk, hogy kellemetlen meglepetésekre nem kell számítanunk. Ennek ellenére belefuthatunk nem várt büntetésbe, helyszíni bírságba vagy pótdíjba – amelyet nem is biztos, hogy jogosan szabnak ki.

Mikor parkolunk szabályosan?

Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet (KRESZ) 40. § (1) bekezdése alapján járművel megállni – ha közúti jelzésből más nem következik – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad. Egyirányú forgalmi útnál más a helyzet, ott figyelnünk kell a mellettünk maradó helyre is. A KRESZ ugyanakkor azt is kimondja, hogy tilos megállni útkereszteződésben és az úttestek széleinek metszéspontjától számított 5 méter távolságon belül, ha a közúti jelzésből más nem következik. A szabály háttere, hogy a KRESZ szerint ilyenkor veszélyeztetjük a közlekedésben résztvevők személy- és vagyonbiztonságát. Ebben az esetben a szabálysértés megállapítható, és helyszíni bírsággal vagy a szabálysértési eljárás megindításával kell szembesülnünk.

Amennyiben olyan helyen várakozunk szabálytalanul, amely terület/zónában a várakozás egyébként díjköteles, ÉS a várakozási díj megfizetését is elmulasztjuk, a szabálysértési bírság mellett – külön eljárásként – várakozási pótdíjat is kiszabhatnak. Fontos, hogy külön jogorvoslati lehetőségekről beszélhetünk a szabálysértési eljárás és a parkolási pótdíj esetén is, az egyik jogszerű megállapítása pedig még nem jelenti azt, hogy a másik eljárásban is jogos a bírság/pótdíj.

Parkolás járdán

Főszabály szerint járdán nem állhatunk meg, csak ha a KRESZ-ben megállapított négy feltételnek egyaránt megfelel a parkolásunk. Járda a KRESZ szerint az útnak a gyalogosok közlekedésére szolgáló – az úttesttől szintkülönbséggel, kiemelt szegéllyel, vagy más látható módon elhatárolt – része. Az utak forgalomszabályozásáról és a közúti jelzések elhelyezéséről szóló 20/1984. (XII. 21.) KM rendeletet azonban kimondja, hogy a járda az úttesttel egy szintben is lehet, ha attól korláttal, növényzettel vagy más hasonló módon elválasztották. Útburkolati jel a járda és az úttest elválasztására nem elegendő.

Ezek azért fontos rendelkezések, mert ha a szabálysértési bírság jogalapjaként a járdán történő szabálytalan várakozást jelölik meg, nézzük meg, hogy a jogszabály alapján valóban járdának minősül-e a gépjárművünk várakozásaként használt terület. Amennyiben nem, úgy az erre hivatkozva kiszabott bírság nem állja meg a helyét.

Megállni tilos jelzőtábla

A megállni tilos jelzőtábla egyértelműen azt jelzi, hogy az adott útszakaszon tilos megállni. A KRESZ 10. § (3) bekezdése alapján a jelzőtáblákat az úttest mellett, menetirány szerint a jobb oldalon helyezik el. Ehelyütt azonban kivételt is tesz a jogszabály: a megállási tilalmat jelző táblát ugyanis az úttest mellett, menetirány szerint a jobb és a bal oldalon egyaránt elhelyezhetik. E jelzőtáblák hatálya az úttestnek arra az oldalára terjed ki, amelyik mellett azokat elhelyezték.

A KRESZ azt is kimondja, hogy a jelzőtábla jelzése a jelzőtáblával szemben közlekedő minden járműre vonatkozik. A Kúria egyik ítéletében megállapította, hogy ezen szabály nem tartalmaz olyan előírást, hogy a jelzőtábla hátuljával szemben közlekedő járműre is vonatkozna a megállási tilalom. Nem hivatkozhatna tehát a hatóság arra, hogy az út másik oldalról behajtó vezetőnek is ismernie kellene az ott kihelyezett jelzést, nem is várható el tőle, hogy ismerje.

A fenti esetek alapján a szabálysértési bírság vagy a várakozási pótdíj kiszabása esetén a jogszerűség vizsgálatánál mérlegeljük különösen a következőket:

– Milyen övezetben várakozunk, kell-e várakozási díjat fizetni?

-Van-e megállást vagy várakozást tiltó jelzőtábla ÉS a mi gépjárművünk várakozása biztosan ezen tábla hatálya alá tartozik-e?

-Van-e az úttesten egyértelműen beazonosítható útburkolati jel, amely jogot adhat a várakozásra?

– A bírságon vagy pótdíjon szereplő rendszám, dátum és egyéb adat helyesen van feltüntetve? – Az elírás könnyen mentesíthet minket, ha egyébként jogszerű is lenne az eljárás.

– A bírságon vagy pótdíjon szerepel jogorvoslatról szóló kioktatás?

Jogorvoslat

Jogsértő eljárás esetén lehetőségünk van jogorvoslattal élni. Amennyiben helyszíni bírsággal illetnek minket szabálysértési eljárás keretein belül és azt nem tartjuk jogszerűnek, úgy a szabálysértésekről, a szabálysértési eljárásról és a szabálysértési nyilvántartási rendszerről szóló 2012. évi II. törvény alapján a helyszíni bírság felülvizsgálatát kérhetjük a helyszíni bírságot kiszabó szervtől vagy személytől, a döntéstől számított harminc napon belül.

Várakozási pótdíj esetében már szűkebbek a lehetőségek, ott a fent írt körülményeket (pl. rendszám helyessége) mindenképpen érdemes megnézni. Végezetül ki kell emelnünk, hogy sajnos bármilyen végszükség, vészhelyzet – pl. kórházi ellátásra sürgősen szoruló rokonunkat szállítjuk, és nincsen idő elindítani közvetlenül a megállást követően a mobilparkolást sem – nem mentesít a várakozási pótdíj megfizetése alól.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Krizsán Zoltán
  • Kategóriák: Közlekedés, Parkolás
  • Címkék: bírság, járdán parkolás, jogorvoslat, megállás, parkolás, parkolási pótdíj, pótdíj, szabálysértés, szabálysértési bírság, várakozás, várakozási díj, várakozási pótdíj
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. szeptember 09. ( 19 napja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Az iskolakezdés támogatása
Következő bejegyzés Távoltartás Magyarországon

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő! Tájékoztatjuk, hogy 2023.07.25. napjától az alábbi elérhetőségen érik el új ügyfélportálunkat: ugyfelportal.das.hu Részletes tájékoztatást a portál működéséről ezen a linken talál: https://das.hu/ugyfelter/ Amennyiben a megadott oldalon nem találja a keresett információt, kérem hívja ügyfélszolgálatunkat a +36-1/486-36-00-as telefonszámon vagy írjon e-mailt az info@das.hu címre. Üdvözlettel, D.A.S. Jogvédelem

Közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy törött szélvédő mögül látunk egy piros autót.

Esettanulmányok

Ügyfelünk azzal a problémával kereste fel Társaságunkat, hogy kötelező felelősségbiztosítási szerződés alapján fennálló kárigényének megtérítését a károkozó biztosítója arra hivatkozással, hogy Ügyfelünk járműjének szélvédője és ködlámpája a felvázolt módon nem törhetett be, elutasította. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép