A cégekkel gyakorlatilag arra kötünk megbízási szerződést, hogy lehetőségeik szerint hirdetik ingatlanunkat, azt megmutatják az érdeklődőknek, és arra vevőt találnak. Mi ezért cserébe sikeres értékesítés után jutalékot fizetünk. Elsőre pofonegyszerűnek tűnik, azonban az ördög itt is a részletekben rejlik. Általános szabály nincs, minden szerződés más és más, ezért fontos, hogy alaposan átvizsgáljuk.
Többféle értékesítési szerződés típus létezik. Ezek tartalma annak függvényében változik, hogy mi magunk is értékesíthetjük-e a szerződést, vagy megbízást adhatunk-e más cégeknek is a közvetítésre. A gyakorlatban ez úgy fogható meg leginkább, hogy minél nagyobb mozgásterünk van az értékesítésre, annál nagyobb jutalékra jogosult a cég. Ha sürgős az ingatlan értékesítése megbízhatunk több céget is, de számítsunk rá, hogy siker esetén magasabb a tarifájuk.
Hogyha a szerződés megszűnését követően az általuk ajánlott személynek (vagy olyannak, aki tőlük szerzett tudomást) adjuk el az ingatlan, változatlanul jogosultak lehetnek a sikerdíjra. Előbbi rendelkezés nem minden szerződésben van benne, de érdemes tisztában lennünk azzal, hogy lehet ilyen kikötés.
Mindenképpen nézzük, meg hogy mikor követünk el szerződésszegést és mikor jogosult a cég sikerdíjra. A szerződés rendszerint tartalmaz egy irányárat és egy limit árat. Előfordulhat, hogy olyan vételi szándék érkezik, ami a limitárnál nagyobb, de az irányárnál kisebb. Ebben az esetben, ha mi elutasítjuk akkor jogosult lehet a cég a jutalékára. A cég szerződés szerint sikeresen elvégezte a munkáját, hozott vevőt, mi döntöttünk úgy, hogy nem élünk a lehetőséggel. Előbbiek tudatában érdemes kalkulálni a limitárral és kikiáltási árral.
Tekintettel arra, hogy siker esetén kell fizetnünk, a cégek igyekeznek kizárni a felmondás lehetőségét a szerződés idejére. Ezért ha megkötöttük a szerződést, az annak időtartama alatt, csak komoly kötbér mellett mondható fel. Érdemes tehát megfontolni, hogy milyen időtartamra szerződünk.
Minden esetben járjunk utána, hogy hol hirdet a cég és milyen intenzitással (saját weboldal, utcai plakátok, egyéb weboldalak stb.) Az ingatlanközvetítési szerződésekre nincs átlagos séma, a joggyakorlat alakította ki a kereteit, de azon belül eltérő konstrukciók léteznek. Előbbiek okán kiemelten fontos, hogy ne ugorjunk fejest az első szerződésbe, hanem fontoljuk meg, hogy a mi igényeinkhez milyen konstrukció a legmegfelelőbb megoldás.