Ügyfélbeszámolók

A győztes meccs

Gerlai Árpád

A 2006-os labdarúgó világbajnokság egyik mérkőzését néztem meg a helyszínen, a müncheni stadionban. 

A teljes történet

Esettanulmányok

Betegség miatt elmaradt nyaralás

Ügyfelünk repülőjegyet vásárolt egy egzotikus országba, amelyhez útlemondási biztosítást is kötött. Sajnálatos módon azonban az utazás előtt megbetegedett, ezért az utazás időpontját egy másik napra módosította. 

A teljes történet


A javító-karbantartó munkálatokra vonatkozó jótállásról

2017. július 20.

Manapság nem ritka, hogy az elromlott telefon, óra vagy háztartási gép javítása helyett inkább az új termék vásárolása mellett döntünk. A javítás költségtakarékosabb és környezetkímélőbb eljárás, azonban sok bosszúságot okozhat, ha hiábavalónak mutatkozik. Akik ugyanis emellett döntenek, nem ritkán bosszankodhatnak, hogy hiába fizették meg a javítás nem ritkán magas összegét, a hiba rövid időn belül újra felbukkan. A gépjárművek karbantartása sem kíméli a tulajdonosok pénztárcáját, így hasznos tudni, hogy a számla végösszege nem feltétlenül ablakon kidobott pénz, ha a hiba újra jelentkezik.

Fontos tehát, hogy ilyen esetben is tisztában legyünk jogainkkal. A 249/2004 sz. Kormányrendelet kimondja, hogy a rendelet mellékletében felsorolt javító-karbantartó szolgáltatások esetén a szolgáltatást nyújtó vállalkozást jótállási kötelezettség terheli.

Ilyenek például a lakás-karbantartási és - javítási szolgáltatások, a háztartási gépek és készülékek, barkács - és kerti szerszámok javítása, személygépkocsik, motorkerékpárok karbantartása és javítása. A jótállási kötelezettség kiterjed a gyógyászati segédeszközök javítására, telefonokra, hangszerekre és órákra is.

Fontos kiemelni, hogy a jótállási igényt a tulajdonos érvényesítheti, még pedig abban az esetben, ha fogyasztónak minősül. Míg a régi Ptk. szerint a gazdasági vagy szakmai tevékenység körén kívül eső célból szerződést kötő személy - vagyis nem csak természetes személy, hanem akár cégek, alapítványok, egyesületek is fogyasztónak számítottak, addig a jelenlegi szabályozás csak a természetes személyek számára biztosítja a fogyasztói szerződésekből eredő többletvédelmet.

Egy másik fontos kritérium a jótállási igény érvényesítéséhez, hogy a szolgáltatásnak az általános forgalmi adót és az anyagköltséget is magában foglaló díja meg kell haladja a húszezer forintos értéket.

A jótállás időtartama ilyen esetekben 6 hónap. Természetesen a jótállási kötelezettség nem azt jelenti, hogy 6 hónapon belül jelentkező minden hiba megjavítása automatikusan a vállalkozás költségére történik. A jótállás esetén a bizonyítási teher fordul meg. Amennyiben a vállalkozás nem tudja bizonyítani, hogy nem az általa teljesített javítási, karbantartási munkálatokra vezethető vissza a hiba oka, akkor a fogyasztó kérheti az ismételt javítást, vagy ha ez nem vezet eredményre, avagy a vállalkozás elzárkózik ettől, úgy mással javíttathatja ki a dolgot a jótállásra kötelezett költségén.

Mint minden igényérvényesítés esetén, nagyon fontos, hogy a hibát mihamarabb, dokumentáltan jelezzük a vállalkozás felé. A jótállási igényről a vállalkozás jegyzőkönyvet köteles felvenni, a jótállási jegyen pedig a kijavítás iránti igény bejelentésének és a kijavításra történő átvételnek az időpontján túl kötelező feltüntetni a hiba okát, a kijavítás módját, továbbá a visszaadás időpontját is. Gépjárművek esetén speciális előírás, hogy a km óra állását is kötelező rögzíteni.


dr. Gombolai Éva

Kategóriák: Fogyasztóvédelem - Hibás teljesítés

Címkék: szervíz, garanciális javítás, Fogyasztóvédelem

Vissza

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2017. július 20., (32 napja).

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!



Hírlevél

Havonta friss hírek, hasznos információk a jog és a jogvédelem világából - nem csak ügyfeleinknek.
Önt is érdekli?

Feliratkozás

06-1/486-3600

E-mail: info@das.hu

Ügyféltér

belép