Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Munkajog
  • Változások a köztisztviselői törvényben

Változások a köztisztviselői törvényben

2010. augusztus 10.

A médiában sokszor szerepel az úgynevezett kormánytisztviselői jogviszony létrehozása, különösen a felmondás szabályainak változása áll a figyelem középpontjában. Nem árt tudni, hogy a köztisztviselői réteg egyébként ugyanúgy megmaradt, és a kormánytisztviselők jogállásról szóló 2010. évi LVII. törvény számos változást hozott a Köztisztviselők jogállásáról szóló törvény (Ktv.) szabályaiban is.

Nem minden köztisztviselő vált tehát automatikusan kormánytisztviselővé, csak egyes meghatározott ágazatokra vonatkozik az új jogszabály. A kormánytisztviselők jogállásról szóló törvény is a köztisztviselők jogállásáról szóló törvényre épülve, mintegy ahhoz képest speciális szabályokat vezetett be, így elmondható, hogy a kormánytisztviselő olyan köztisztviselő, akinek szigorúbb feltételek alapján kell a tevékenységét végeznie. A kormánytisztviselők alanyi körét és a rájuk vonatkozó szabályokat júliusi hírlevelünkben tanulmányozhatják.

A köztisztviselők jogállásában bekövetkezett fontosabb változások:
A köztisztviselői jogviszony automatikus megszűnésének esetei kiegészültek a közigazgatási szerv jogutód nélküli megszűnésével és azzal, ha a köztisztviselőt politikai vezetővé nevezik ki. Amennyiben a közigazgatási szerv szűnik meg jogutód nélkül, először "meg kell kísérelni felajánlani" egy új álláshelyet más közigazgatási szervnél. Ennek eredménytelensége esetén köztisztviselő részére a felmentés esetén meghatározott munkavégzés alóli mentesítési idejére járó átlagkeresetnek megfelelő összeget ki kell fizetni, kivéve, ha felmentés esetén a munkavégzés alóli mentesítés időtartamára a köztisztviselő illetményre nem lenne jogosult.

Korábban vezető megbízású köztisztviselő a tudományos, oktatói, művészeti, lektori, szerkesztői, valamint jogi oltalom alá eső szellemi tevékenység végzésére irányuló jogviszony létesítését megelőzően köteles volt bejelenti a munkáltatói jogkör gyakorlójának, és más tevékenységet nem vállalhatott. Az új szabályok szerint csak akkor áll fenn bejelentési kötelezettsége, ha ezen tevékenységek a köztisztviselői munkaköri feladataival közvetlenül összefügg. A törvény szerint vezetői megbízású köztisztviselő gazdasági társaságnál vezető tisztségviselő, illetve felügyelő bizottsági tag lehet, tehát az előző tilalom alól mentességet élvez. Feltéve, ha a gazdasági társaság önkormányzati, köztestületi többségi tulajdonban, vagy tartósan állami tulajdonban van, vagy az állami tulajdonos különleges jogokat biztosító részvény alapján delegálja, továbbá az állami befolyás a társaságban egyébként az 50%-ot meghaladja.

A nem vezető megbízású köztisztviselő a nem tudományos, oktatói, művészeti, lektori, szerkesztői, valamint jogi oltalom alá eső szellemi tevékenységeket továbbra is csak előzetes bejelentés után végezhet. Abban az esetben, ha a két munkavégzés ideje egybeesik, az eddigiek szerint továbbra is munkáltatói engedélyére van szükség. Érdekes változás, hogy korábban csak abban az esetben adhattak erre vezetői engedélyt, amennyiben a két tevékenység ellátása lényegesen nagyobb munkaszervezést nem jelent, és a kieső időt a köztisztviselő ledolgozza, míg a jelenlegi szabályokból ezen két feltétel kimaradt.

A fegyelmi eljárások és intézkedések rendszeréhez a törvény nem nyúlt, ezért az eljárást hasonlóképpen le kell folytatni és az intézkedéseket alkalmazni kell. A hivatalvesztésnél viszont vannak változások, mivel ez az intézkedés a fegyelemi eljárás során alkalmazandó olyan intézkedés, amellyel súlyos fegyelmi vétség elkövetése esetén meg lehet szüntetni a munkaviszonyt. Érdekesség hogy az a hivatalvesztés fegyelmi büntetés esetében hiába támadja meg az elbocsátást tartalmazó határozatot a dolgozó, az intézkedést előzetesen végre kell hajtani, azt a bírósági eljárás nem függeszti fel

A törvény egyébként mind a köztisztviselőknél, mind a kormánytisztviselőknél módosította a bírósági igényérvényesítés részletszabályait. A korábbiakhoz hasonlóan, ha megállapításra kerül, hogy a felmentés jogellenes, akkor – ha munkahelyre történő visszahelyezést nem kért a felperes- a bírói ítélet napjáig járó elmaradt munkabére mellett akár 12 havi átlagkeresetével megegyező kártérítést is kérhet. 

Az egész munkajogunkat átszövő szabály egyfajta átalánykártérítési vonzattal bír, az eset körülményeit mérlegelve igyekszik kompenzálni a jogellenesen elbocsátott dolgozó kárait. Az új szabályok alapján viszont a kellő gondosság elmulasztásával kiesett munkabért és kárösszeget nem kell megtéríteni. A törvény példálózó meghatározása szerint a kellő gondosság elmulasztása különösen, ha a munkavállaló a munkaügyi központtal nem működik együtt a munkavégzésre irányuló jogviszony létesítése érdekében, nem köt álláskeresési megállapodást, illetve az e szerv által felajánlott megfelelő munkahelyet elutasítja, továbbá maga nem keres aktívan munkahelyet. A bíróság köteles a kellő gondosság elmulasztását az elmaradt munkabér, egyéb járandóságok illetve a munkavállalói kár megtérítésével kapcsolatosan vizsgálni, és így a ténylegesen kifizetést megállapítani. Álláspontunk szerint némileg támadható a konstrukció azon eleme, hogy a munkabér és egyéb járandóságok esetében is a kellő gondosságot kell vizsgálni, mivel munkaügyi perben a bírói ítélettel szűnik meg a jogviszony, az eddig járó munkabér és egyéb járandóság kifizetése tehát mintegy szerződéses kötelezettsége a munkáltatónak, így az nem függhet az előbbiek szerinti kellő gondosság követelményétől.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Vizi András
  • Kategóriák: Munkajog, Munkaszerződés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. augusztus 10. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Iskolakezdési és egyéb, gyermekekre igénybe vehető juttatások, támogatások köre 2010-ben is
Következő bejegyzés Könyörtelen rombolásra szólítanak fel!

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk tavaly Karácsonyra vásárolt egy cipőt a fiának, azonban annak pár napnyi viselést követően levált a talpa.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép