Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Utazás
  • Külföldi utazás
  • Utazási szerződések lehetetlenülése a vulkán kitörés miatt?

Utazási szerződések lehetetlenülése a vulkán kitörés miatt?

2010. április 15.

Az elmúlt időszakban jelentkező izlandi vulkán kitörés miatt egyre gyakrabban keltek szárnyra egymásnak ellentmondó hírek és vélemények azokkal az utazási szerződésekkel kapcsolatban, melyek kompletten, utazási csomag formájában tartalmazzák a repülőjegyet és illetéket, szállást, egyben ellátását, és egyéb más szolgáltatást.

Hangsúlyos kérdés, hogy mi történik azokkal a fogyasztókkal, akik a légi közlekedés korlátozása alatti időszakban utaztak volna el, azonban a járatuk törlése miatt erre mégsem volt lehetőségük. Felelős-e ezért az utazási iroda? Jár-e az utasoknak kártérítés? Egyáltalán mikor jár vissza a befizetett utazási díj? Ezeket a kérdéseket vesszük most számba.

 

Nyilvánvaló, hogy sem a légi társaságok, sem pedig az utazási irodák nem hozhatóak összefüggésbe az izlandi Eyjafjöll vulkán kitörése miatt keletkezett biztonsági intézkedésekkel, egyben az Európa feletti légtér lezárásával. A jelen helyzet a felelősség kérdése tekintetében egyértelműen vis maiornak minősül. Ez egyben azt is jelenti, hogy az európai és ezzel összhangban a magyar szabályozás alapján, kártérítési felelősséggel az utazási iroda nem tartozik.

Ezt többek között az utazási szerződésekről szóló kormányrendelet is kimondja, amikor is a 11.§-ában akként rendelkezik, hogy "az utazásszervező felel az utazási szerződés nem-teljesítéséből vagy hibás teljesítéséből eredő károkért, kivéve, ha a nem-teljesítés, illetve a hibás teljesítés sem az ő, sem az általa igénybe vett közreműködő magatartására nem vezethető vissza, így különösen …… vis maior esetén". Ugyanez a rendelkezés meghatározza azt is, hogy az utazási irodának mikor kell segítséget nyújtania az utasoknak, ha nehézségeik támadnak. Ez a segítségnyújtási kötelezettség pedig csak és kizárólag két esetben áll fenn: egyrészről akkor, ha a hiba olyan harmadik személy magatartására vezethető vissza, aki az utazási szerződésben vállalt szolgáltatás teljesítésével nincs kapcsolatban, és a hibát az utazásszervező ésszerű elvárhatóság mellett sem láthatta előre, illetve azt nem volt képes elhárítani, másrészről pedig vis maior esetén.

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület közleménye alapján akkor, amikor az utas úgynevezett utazási csomagot vesz és annak egy lényeges része ellehetetlenül, akkor a szerződés megszűnik, tehát visszajár a repülőjegy, az illeték, a szállás lefoglalt összege, valamint minden olyan járulékos költség, mely az utazási csomag díjrészeként felmerült.

Álláspontunk szerint ez a nyilatkozat pontosítást igényel, és nem feltétlenül beszélhetünk rögtön az utazási szerződés lehetetlenüléséről és megszűnéséről.

A Ptk. alapján, amennyiben valamely szolgáltatás teljesítése olyan okból válik lehetetlenné, amelyért egyik fél sem felelős, a szerződés megszűnik. A szerződés megszűnése azt jelenti, hogy a szerződés a jövőre nézve szűnik meg, azaz a felek tulajdonképpen további szolgáltatásokkal már nem tartoznak. Abban az esetben, ha a szerződés megszűnése előtt nyújtott pénzbeli szolgáltatásnak megfelelő ellenszolgáltatást az utazási iroda még nem kezdte meg, akkor a pénzbeli szolgáltatás visszajár.

Álláspontunk szerint nem automatikus a jelen helyzet kapcsán a szerződés teljesítésének lehetetlensége. Ugyanis például, amennyiben Európán belüli utazásról van szó, és a repülőjáratot autóbuszos járattal – különösebb nehézségek nélkül – pótolni lehet, és ezt aránytalan költségek nélkül az utazási iroda biztosítani is tudja, akkor a szolgáltatás egészének nyújtása nem feltétlenül lehetetlen. Azonban nyilvánvaló, hogy amennyiben a "helyettesítő szolgáltatás" (buszjárat) és az eredeti feltétel (repülőjárat) között díjkülönbözet keletkezik, akkor ezzel a feleknek egymással el kell számolniuk. Így amennyiben a helyettesítő szolgáltatás az eredetinél alacsonyabb értékű, akkor az utazási iroda köteles a díjkülönbözetet megtéríteni.

Abban az esetben azonban, amennyiben például tengerentúli utazásról, nyaralásról van szó, és az egész, például egy hetes utazás a repülőjárat törlése miatt elmarad (mert nyilvánvalóan az európai légtér zárlat miatt nem lehetett megoldani azt, hogy más reptérről szálljon fel a gép), akkor beszélhetünk a komplett utazási csomag rész-szolgáltatásának meghiúsulása okán a teljes szerződés lehetetlenüléséről. Ebben az esetben, vagy példánál helytálló az Egyesület nyilatkozata, hisz ilyen esetben a már befizetett utazási díj valóban visszajár. De figyelem! Ekkor sem követelhető az utazási irodától kártérítés.

Elsődleges javaslatunk az, hogy amennyiben mód van rá, akkor más időpontra célszerű az utazást, nyaralást átfoglalni, és azonos díjú helyettesítő szolgáltatást igénybe venni. Amennyiben ez nem lehetséges, akkor ezt írásban jelezni kell az utazási iroda részére.

 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: DASadmin
  • Kategóriák: Külföldi utazás, Utasbiztosítás, Utazás
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. április 15. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Munka nélkül? Biztosítás?
Következő bejegyzés A zálogjog

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk nemzetközi gépjárművezetőként dolgozott az egyik nagy hazai fuvarozó vállalkozásnál.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép