Tudta, hogy az államra bízhatja, ha panasza van?!

Egy beteg és egy orvos figura áll egymással szemben.

Az elmúlt évek során több hullámban végbement az egészségügyi- és szociális ellátó szervezet átalakítása, a kórházak állami működtetésének visszaállítása. 

A betegek és az ellátottak panaszai sajnos javarészt változatlanok, függetlenül attól, hogy a rendelőt, a kórházat az állam, az önkormányzat, vagy valamely magáncég működteti. Közismert tény, hogy az állami egészségügyi- és szociális ellátó szervezet krónikusan alulfinanszírozott, sok helyen kihívást jelent a megfelelő felkészültségű és létszámú orvosi-, ápolói és gondozó személyzet fenntartása. Panaszok azonban ott is szép számmal előfordulnak, ahol az intézmény esetleg nem küzd anyagi és létszámgondokkal. Betegek keringenek kórházak között, napokig nem kerül sor egy-egy vizsgálatra és még lehetne sorolni a sokat hivatkozott példákat. Felvetődik a kérdés, hogy az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos panaszunk esetén – hasonlóképpen a fogyasztóvédelmi hatóság vagy a pénzügyi felügyelet eljárásához – számíthatunk-e valamilyen állami segítségre, támogatásra?

Keresse az „OBDK”-t

Meglepően kevéssé közismert hivatal az idestova már csaknem két éve életre hívott, igaz, nem túl fantáziadús elnevezésű „Országos Betegjog, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ” hivatalos rövidített nevén „OBDK”. Ez a szervezet egy központi állami hivatal, aminek szándéka szerint igen komoly feladatokat szánt az egészségügyi kormányzat.Ezen szervezet a rá vonatkozó jogszabályok és saját statútuma szerint összefogja a betegjogi képviselők működését, jogvédelmi szolgáltatást nyújt megkeresés alapján a hozzá fordulóknak. Ezen felül konkrét segítség kérhető az ellátással kapcsolatos dokumentáció megismeréséhez (innét kérhetők ki pl. megszüntetett intézményekben addig őrzött iratok), de akkor is ehhez a hivatalhoz kell fordulnunk, ha határon átnyúló egészségügyi ellátással kapcsolatos kérdésünk, kérésünk, igényünk merül fel. A hivatal közvetlenül is felkereshető a fővárosban és további hat regionális irodájában. A panaszok bejelentésére ingyenes zöld szám is a rendelkezésünkre áll.

Amiben segíteni tud Önnek az „OBDK”

A panaszbejelentés alapján – az abban foglaltaktól és a bejelentő személyétől is függően – a Betegjogi Központ általános vagy egyénre szabott tájékoztatással, az érintett ellátó intézmény megkeresésével, súlyosabb esetben akár szakértő(k) bevonásával is a panaszos rendelkezésére áll. Eljárásának célja a megfelelő információk elérhetővé tétele, a sérelem egyeztetéssel történő orvoslása, jövőbeni előfordulásának lehetséges kiküszöbölése. Az OBDK nemcsak a betegek részére, hanem az egyéb ellátottak és a gyermekek jogainak óvására is hivatott. Utóbbiak körében a gyermekvédelmi képviselő akár bírság kiszabását is kezdeményezheti. A hivatal honlapja (http://www.obdk.hu/) meglepően informatív és jól használható, ezért ajánljuk azt azon olvasóink figyelmébe, akik további részletes információkat szeretnének kapni a témában.

Amiben nem az „OBDK” tud segíteni Önnek

Noha az OBDK deklarált feladata jogaink védelme és a tájékoztatás elősegítése, a legsúlyosabb panaszügyekben, a műhiba-gyanús esetekben szakértőt fogadni és pereskedni sajnos továbbra is magunknak kell, ezt nem intézi el nekünk a hivatal. Azt is meg kell jegyezni, hogy az állami fenntartású intézményekkel szembeni panaszainknak egy másik állami hivatal útján való hatékony kivizsgáltatásában és orvoslásában sajnos nem lehetünk teljesen bizonyosak.