Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Téves diagnózis – mit tehetek?

Téves diagnózis – mit tehetek?

2022. december 06.

téves diagnózis, kórház, orvos
Az orvostudomány fejlődésével sok betegség, kórkép megállapítása lényegesen egyszerűbb és gyorsabb, mint korábban. Ennek ellenére számos esetben nem egyszerű, sajnos a tévedés sincs kizárva. Önmagában azonban a téved diagnózis nem minden esetben alapozza meg az egészségügyi intézmény felelősségét. Milyen esetben felel, és milyen esetben nem?

Téves diagnózis – mit értünk ez alatt?

Diagnosztikai tévedésről abban az esetben beszélünk, ha egy betegség, kóros állapot észlelése nem történi meg, vagy nem kellő időben történik meg. Magától értetődő, hogy hatékony kezelés nulladik lépése, hogy egyértelmű legyen, milyen állapot kezelésére van szükség. Sok esetben ugyanaz a tünet teljesen más okra vezethető vissza, ennek megfelelően más kezelés is szükséges. Az is egyértelmű, hogy a kezelés időbeli eltolódása hatással lehet annak eredményességére.

Önmagában azonban ez nem alapozza meg a felelősséget. A téves diagnózis, vagy a megfelelő diagnózis felállításának elmulasztása csak akkor ad alapot kártérítésre, ha az egészségügyi intézmény, ill. annak orvosai nem a legnagyobb gondossággal és körültekintéssel jártak el a diagnózis felállítása során. Ilyen lehet, ha a helyes kórisme felállítása azért maradt el, mert valamilyen indokolt vagy szükséges vizsgálatot elmulasztanak a kórházban. Ez lehet egyértelmű szakmai szabályszegés, de a vonatkozó bírói gyakorlat szerint orvos döntési folyamatának egészét kell vizsgálni. Amennyiben a döntési folyamatokat teljességükben figyelembe véve az orvos az elvárható gondosság tanúsítása mellett került abba a helyzetbe, hogy téved, úgy emiatt a diagnosztikus tévedés miatt mentesül a felelősség alól. A diagnosztikai tévedéssel okozott kártérítési felelősség alól ugyanakkor nem mentesül az ellátást végző intézmény, ha az elvárható gondosság elvének megfelelően nem tesz meg mindent a helyes diagnózis felállítása érdekében. Ez tehát azt jelenti, hogy egyes esetekben kötelező protokollok vannak, amik megsértése önmagában problematikus. Előfordulhat ugyanakkor az is, hogy bár kötelező vizsgálat, eljárás ugyan nem volt, de a tünetek vagy vizsgálati eredmények megfelelő értékelése alapján újabb, megfelelő vizsgálatok elvégzése lett volna célszerű, vagy azok már önmagában elegendőek lettek volna  a helyes diagnózis felállításához.

Fontos hangsúlyozni, hogy a felelősség kérdése ilyen esetekben szakkérdésnek minősül.

Feltételezett diagnosztikai tévedés esetén többféle eljárás indítható.

Mindenek előtt panaszt tehetünk az egészségügyi intézmény felé, illetve az egészségügyi intézmény fenntartója felé. Megkereshetjük a betegjogi képviselőt, aki segítheti a beteget intézményen belül a panaszának megfogalmazásában és eljuttatásában, de további képviseletet, különösen bíróság, szakmai felelősségbiztosító előtti képviseletet nem láthat el. Lényeges azonban, hogy segítséget nyújthat a betegjogi képviselő a gyógykezelési iratok beszerzésében.

Módunk van egészségügyi közvetítői eljárás megindítására, ennek során azonban komoly szakértői költségekkel kell számolni.

Egyes esetekben az etikai eljárás a célszerű.

Súlyos esetben büntetőeljárás indulhat, amennyiben foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés gyanúja merül fel.

Amennyiben a diagnosztikai tévedés kárt okoz, akár vagyoni, akár nem vagyoni értelemben, úgy kártérítési eljárás indítása lehetséges. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy egy kártérítés iránt indított eljárásban igazolni szükséges, hogy kár merült fel. Az intézménynek kell bizonyítania, hogy a kezelés során az adott helyzetben általában elvárható módon járt el, azaz orvosi mulasztás nem történt. Az általában elvárhatóság egy jogi szakkifejezés, a gyakorlatban főként azt takarja, hogy a gondos ellátás az orvosszakma írott és íratlan szabályai alapján történt-e. Amennyiben megállapítható orvosi „mulasztás”, a mulasztás és a sérelem közötti okozati összefüggést is bizonyítani kell. Ennek bizonyítása is orvosszakértői kérdés.

 

Orvosi műhibákkal kapcsolatban itt írtunk részletesebben.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Gombolai Éva
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: diagnózis, kórház, műhiba, orvos
  • Cikktípus: Szakmai cikk
dr. Gombolai Éva fényképe

Szerző: dr. Gombolai Éva

jogtanácsos

Jogi tanulmányait az ELTE Állam- és Jogtudományi Karán, illetve az Europa Universität Viadrinán (Frankfurt) végezte. Minisztériumi gyakorlatot követően ügyvédi irodában helyezkedett el, majd a D.A.S. Jogvédelmi Biztosítónál folytatta jogi pályafutását, ahol jelenleg is dolgozik peres- és médiaszakértőként. Munkajogi szakjogász tanulmányai mellett szenvedélye a nyelvtanulás, a cross core és a jóga.

dr. Gombolai Éva összes bejegyzése

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. december 06. ( 4 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Esküvői szerződéses kisokos
Következő bejegyzés Áramszolgáltató károkozása

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk lakása a tavaszi heves esőzések következtében beázott, és az ingatlanban keletkezett káron felül a munkájához használt számítógépe is megsérült.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép