Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egészségügy
  • Orvosi műhibák – Tudnivalók

Orvosi műhibák – Tudnivalók

2021. augusztus 12.

orvosi műhiba, kártérítés, sérelemdíj
Életünkben talán kevés olyan terület van, amelyre igaz, hogy a lehető legnagyobb szakmai hozzáértés és odafigyelés tanúsítása mellett is adódhatnak szövődmények, nem várt következmények. Az egészségügy azonban kétségkívül ezen területek közé tartozik. Tekintsük át röviden, milyen igényérvényesítési lehetőségek állnak rendelkezésre ha akár mi, akár családtagunk orvosi műhiba áldozatai lettünk.

Néhány általános információ

Fontos már az elején tisztázni, hogy az orvosi műhiba nem jogi fogalom. Orvosi műhibák alatt általában azt értjük, amikor a kezelést ellátó orvos valamilyen szakmai hibát vét a kezelés során. A hibáért való felelősségre vonásnak több „lépcsője” is van. A hibát lehet büntetőjogi, polgári jogi, államigazgatási jogi, fegyelmi eljárási és etikai bizottsági oldalról is vizsgálni. Ezek közül leggyakrabban a polgári jogi, illetve büntetőjogi vonatkozás kerül előtérbe. Hiszen a sérelmet szenvedett félnek ezen eszközök tudnak valamilyen megoldást nyújtani.

Peren kívüli eszközök

Minden igényérvényesítés általában peren kívüli eljárásokkal indul, nincs ez másként az orvosi műhibák esetében sem. Az egészségügyi szolgáltatást igénybe vevő személy panasza esetén jogosult az illetékes betegjogi képviselő segítségét kérni, akik elsődlegesen a betegek jogainak érvényesítésében működnek közre. A betegjogi képviselő jogosult arra, hogy belépjen a vitával érintett egészségügyi szolgáltató területére. Betekinthet az ügyre vonatkozó iratokba, kérdéseket tehet fel az egészségügyi dolgozóknak. A betegjogi képviselők főbb feladatai közé tartozik, hogy segítsék a hozzájuk forduló beteget jogai megismerésében. Továbbá az egészségügyi dokumentációhoz való hozzájutásban, valamint annak megértésében, továbbá az azzal kapcsolatos megjegyzések, kérdések feltételében. A betegjogi képviselő legfontosabb feladata azonban talán mégiscsak az, hogy egyfajta mediátorként, közvetítőként segítséget nyújt a beteg és az egészségügyi szolgáltató közötti vita békés megoldására, egyezség létrehozására.

További peren kívüli eszközként a betegnek vagy hozzátartozójának lehetősége van a Nemzeti Népegészségügyi Központnál panaszt tenni az adott egészségügyi intézménnyel szemben. A Nemzeti Népegészségügyi Központ köteles a panaszt kivizsgálni, mely kivizsgálás akár fontos információkkal is segítheti a beteget. Ugyanakkor a beteg számára nem fog kártérítést vagy sérelemdíjat megítélni. A Nemzeti Népegészségügyi Központ megállapíthatja, hogy történt szakmai mulasztás, tévedés az ügyben, sőt, akár bírságot is szabhat ki az ügyben, az egészségügyi szolgáltatást igénybe vevő számára azonban ez nem feltétlenül jelent megoldást a kialakult helyzetre.

Rendkívül fontos ugyanakkor, hogy már egy ügy peren kívüli szakaszában minden fontos, releváns információ a sérelmet szenvedett fél rendelkezésére álljon. Éppen ezért egy ügy peren kívüli szakaszában kell, hogy sor kerüljön minden, fontos egészségügyi dokumentáció beszerzésére, illetve a bizonyítékok összegyűjtésére. Az orvosi műhibával összefüggő perek esetén kiemelt szerep jut az igazságügyi orvosszakértőknek, akik szakvéleménnyel tudják alátámasztani, hogy történt-e és milyen orvosi mulasztás, hiba az adott kezelés során. Egy megalapozott és részletes szakértői vélemény birtokában jó esély van arra is, hogy bírósági út igénybevétele nélkül megállapodjunk az egészségügyi szolgáltatóval kártérítési igényünk rendezéséről.

A polgári jogi, bírósági út orvosi műhibák esetében

Abban az esetben, hogyha a fenti, peren kívüli eszközök nem vezetnek eredményre, alapvetően nem marad más hátra, mint bíróság előtt érvényesíteni az igényünket. Orvosi műhibák esetében polgári jogi úton alapvetően kétféle igényt tud érvényesíteni a károsult fél: vagyoni jellegű igényeket (kártérítést) és sérelemdíjat. Kártérítési igény lehet minden olyan anyagi igény, amelyet a károsult összegszerűen tud bizonyítani (számlával, bizonylattal) és amelyek bizonyíthatóan az orvosi műhibából erednek. Fontos, hogy az orvosi mulasztást, tévedést is a károsult félnek kell bizonyítania. Ebben egy jó, peren kívül elkészített, ám peres eljárásban is felhasználható igazságügyi orvosszakértői vélemény tud segítségére lenni. A sérelemdíj követelhető összege pedig az eset összes körülményétől függ, így ennek meghatározása minden ügyben egyedileg lehetséges.

Az orvosi műhibák büntetőjogi vetülete

Az orvosi műhibáknak alapvetően nem csak polgári jogi, kártérítési, hanem büntetőjogi  vetülete is van. Kétségtelen ugyanakkor, hogy a büntetőjog elsődleges feladata nem a sérelmet szenvedett fél kompenzálása, így a büntetőjogi út pusztán erkölcsi elégtételt jelenthet a károsult számára. A büntetőeljárás alapvetően foglalkozás körében elkövetett veszélyeztetés bűncselekménye miatt indulhat meg, és a szakmai hibát végző orvos büntetőjogi felelősségre vonását eredményezheti.

 

Összefoglalva a fentieket, az orvosi műhibaperek egyáltalán nem egyszerű megítélésű ügyek, az igazságügyi orvosszakértőkre pedig nagyon nagy hangsúly helyeződik. Sok esetben ugyanakkor van lehetőség ezen ügyek peren kívüli megoldására. Ugyanakkor ennek előkészítésében magának a károsult félnek is igen aktív szerepet kell játszania.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Egészségügy
  • Címkék: kártérítés, Orvosi műhiba, sérelemdíj
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. augusztus 12. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Felmondás - mit fizet az életbiztosító?
Következő bejegyzés Vallomástétel megtagadása - mikor lehet?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy nő az asztal és laptop mögött csodálkozva két számlát emel a magasba.

Esettanulmányok

Ügyfelünk albérletet váltott, és a korábbi albérletére kötött internetszolgáltatás áthelyezését kérte az új albérletébe. Néhány hónap múlva értesítette őt az előző albérletének tulajdonosa, hogy továbbra is küldi a szolgáltató a csekkeket, és már fizetési felszólítást is küldtek részére. Mindezt annak ellenére, hogy közben ő minden hónapban befizette a szolgáltatási díjat arra az internetszolgáltatásra, amelynek az áthelyezését kérte.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép