Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Polgári törvénykönyv
  • Családjog
  • Távolságtartó taláros testület

Távolságtartó taláros testület

2009. május 14.

Egy épület három ajtóval és lépcsővel.

A magyar Országgyűlés a tavalyi év végén zárta le annak a törvényjavaslatnak a vitáját, amely a korábbi, sikertelen hazai próbálkozásokat követően ismételten megkísérli hazánkban is meghonosítani a hozzátartozók közötti erőszak miatt alkalmazható távolságtartás intézményét.

Ebben a törvényjavaslatban tulajdonképpen arról van szó, hogy meghatározott személyi körön belüli erőszakos magatartás esetén a bántalmazottak lehetőséget kapnak arra, hogy a bántalmazót egyrészt a bántalmazottak személyétől, másrészt az addig esetlegesen közösen használt ingatlan használatától a rendőrség közreműködésével vagy bírósági úton távol lehessen tartani. Ebbe beletartozik az is, hogy a bántalmazónak a bántalmazott munkahelyétől, az általa látogatott oktatási-, nevelési-, egészségügyi-, vallásgyakorlási célra szolgáló intézményektől is távol kell tartania magát. Maga a jogintézmény annyiban jelent újdonságot a hazai szabályozásban, hogy az eddigiekhez képest árnyaltabban és összetettebben közelíti meg a hozzátartozók közötti erőszak kérdését, és újfajta állami beavatkozási lehetőséget teremet a bántalmazottak oldalán.A törvényjavaslat azon a nemzetközi jogban már gyökeret vert és elismert alapelven nyugszik, hogy a családon belüli erőszak megakadályozása, a bántalmazóval szembeni fellépés, a bántalmazottak jogainak megóvása és a további jogsérelem megelőzése aktív cselekvést és hatékonyan aktivizálható szervezeti hátteret követel meg az államtól. A magyar modell egyrészt a különböző nemzetközi szervezetek (pl. ENSZ) által korábban elfogadott ajánlásokra, másrészt főként a szomszédos Ausztria jogszabályi modelljére támaszkodik.A törvényjavaslat nagy támogatottságot élvezett a zárószavazás során, a kihirdetést megelőzően azonban a köztársasági elnök előzetes normakontrollra küldte a törvényt az Alkotmánybírósághoz, ezért a jogszabály még nem került kihirdetésre. A köztársasági elnök a normakontroll indokolása során hangsúlyozta, hogy a jogintézmény egésze és lényege teljes mértékben a támogatását élvezi, azt a nemzetközi és a magyar jogrenddel teljes mértékben összeegyeztethetőnek, mi több, kívánatosnak találja. Van azonban a törvényi fogalom meghatározások között két olyan pont, ahol a köztársasági elnök megítélése szerint nem elég egyértelmű, nem elég világos a norma tartalma. Ezek pedig éppen az erőszakos magatartás és a hozzátartozó fogalma, vagyis azok, amelyek kulcsjelentőségűek a jogalkalmazó (pl. a rendőrök, bírák) számára.Az Alkotmánybíróságnak tehát abban a kényes kérdésben kellett állást foglalnia, hogy a törvény szövege vajon kellően egyértelmű-e, kizárt-e az önkényes jogértelmezés lehetősége, és arányos-e a lehetséges korlátozás (pl. saját lakás használatától való eltiltás) a védendő alkotmányos értékkel és érdekkel.Az Alkotmánybíróság többségi álláspontja szerint az felel meg a jogbiztonság követelményének, ha a jogalkotó a jelenleginél precízebben, egyértelműbben alkotja meg a hozzátartozó és az erőszakos magatartás fogalmát. A jelenlegi fogalmak a gyakorlatban részben értelmezési zavarhoz vezethetnek, részben pedig alkalmasak lehetnek a visszaélésszerű joggyakorlásra – hangzott a döntés indoklása.Határozatukban a bírák ugyanakkor rámutattak, hogy a törvénnyel védeni kívánt olyan alkotmányos értékek, mint az emberi méltósághoz, testi integritáshoz és testi épséghez, egészséghez való jog védelme érdekében alkotmányosan igazolható és elfogadható az a szabály, amely meghatározott időre eltiltja a bántalmazót a bántalmazottal és annak fizikai környezetével történő bárminemű érintkezéstől, még akkor is, ha ez a saját tulajdonában álló ingatlan használatától történő eltiltást jelenti.A távolságtartás jogintézménye 2006-ban került bevezetésre a magyar jogrendszerben úgy, hogy azt csak a folyamatban lévő büntetőeljárás idején lehetett alkalmazni. A védelemből így kiszorultak mindazok, akik nem mertek eljárást indítani bántalmazójuk ellen.Az új törvényjavaslat azonban lehetővé tenné, hogy a távoltartást ne csak bírósági, hanem már hatósági (rendőrségi) úton is el lehessen rendelni.Jelenleg még nem lehet biztosan tudni, hogy mi lesz a jogszabály sorsa. A civil szervezetek azonban remélik, hogy – a korábbiakkal ellentétben – a taláros testület határozata alapján módosított törvényjavaslat ezúttal kihirdetésre kerülhet.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: DASadmin
  • Kategóriák: Családjog, Polgári törvénykönyv
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2009. május 14. ( 14 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Ősztől még több traffipaxra számíthatunk az utak mentén
Következő bejegyzés Orvosi szakma és biztosítás - azaz mi a lényege a szakmai felelősségbiztosításnak?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Van az úgy, hogy a jogkövető magatartás ellenére mégis jogtalan kötelezettséggel szembesítenek A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép