Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Polgári törvénykönyv
  • Szerződésjog
  • Szerződéskötés szóban, ne adj’ Isten ráutaló magatartással?

Szerződéskötés szóban, ne adj’ Isten ráutaló magatartással?

2022. május 18.

szerződés, érvényesség, szóbeli szerződés, ráutaló magatartás, adásvétel, lakásbérlet, tartási szerződés
Sokszor nem is gondolunk bele, pedig nap mint nap több tucat szerződést kötünk meg. A jog ugyanis érvényesnek tartja nemcsak az írásbeli, de a szóban megkötött szerződéseket is. Rossz hírünk van, még ráutaló magatartással is lehet érvényesen szerződést kötni! Cikkünkben erről a két nem szokványos, de annál inkább mindennapi szerződéskötési módról írunk.

A leggyakoribb eset amikor szerződéskötésre gondolunk az, amikor aláírásunkkal látunk el egy kettő vagy több oldalú írásbeli szerződést (jognyilatkozatot). A Polgári Törvénykönyv (2013. évi V. törvény) a jognyilatkozatot érvényesnek tekinti viszont akkor is, ha azt szóban vagy ráutaló magatartással tesszük meg. A törvény nem is írja elő a kötelező írásbeliséget szerződéskötéskor – néhány kivételtől eltekintve.

A törvény külön feltünteti az egyes szerződéstípusoknál, ha a szerződés írásba kell foglalni. A kötelező írásbeliségre tankönyvi példa az ingatlan adásvételi- vagy ajándékozási szerződés, de ebbe a körbe tartozik ingóságnál vagy ingatlannál az elővásárlási, visszavásárlási, vételi vagy eladási jog alapítása is. A bizalmi vagyonkezelési szerződés, a haszonbérleti szerződés, a lakásbérleti szerződés, a garanciaszerződés, a kezességi szerződés, illetve a tartási szerződés is ezen „speciális” körbe tartoznak.

Szóbeli szerződés

A fenti esetekben az írásbeliség tehát kötelező tartalmi elem a szerződések érvényességéhez. Ezen kívül valamennyi szerződést megköthetünk szóban is, ugyanúgy kötelezettség fog keletkezni a szolgáltatás teljesítésére és jogosultság a szolgáltatás követelésére. Rendszeresen szóbeli szerződéseket kötünk a közeli ismerőseinkkel, amikor valamiben megállapodunk. De a hosszú ideje fennálló, másokat is érintő szokásaink is sokszor szóbeli szerződéssel jönnek létre úgy, hogy nem is gondolunk bele, hogy éppen szerződést kötöttünk.

Lényeges különbség azonban, hogy egy vitás helyzet esetében sokkal nehezebb lesz kideríteni és bebizonyítani, hogy valójában miben is állapodtak meg a szerződő felek. Mindkét fél hozhat tanúkat és ugyanúgy rendelkezésükre állnak bizonyítási eszközök, de ha jogvita alakul ki, az általában azért van, mert valamelyik fél nem vagy rosszul emlékszik az eredeti megállapodásra.

Mindennapi stresszforrás: a ráutaló magatartás

Ha valaki valamit tesz, vagy éppen nem tesz meg és ebből a másik fél egyértelműen felismeri a szerződéskötésre irányuló akaratot, a jog ezt a magatartást értékeli és érvényes szerződéskötéssé nyilvánítja.

A mindennapi életből jó példa a közüzemi szerződés érvényes létrejötte, miután az új ingatlant birtokba vesszük és nem jelezzük rögtön a fogyasztóváltozást. De ráutaló magatartással létrejön a szerződés egy boltban is: a terméket kiválasztjuk, a pénztárnál fizetünk érte anélkül, hogy bármelyik fél megszólítaná a másikat.

Az önkiszolgáló éttermek és boltok esetében szintén ráutaló magatartással kötünk szerződést, de a tömegközlekedési eszközre történő felszálláskor is kifejezzük azon kétségtelenül felismerhető akaratunkat, hogy igénybe vesszük a szolgáltatást. Ilyenkor is ráutaló magatartással kötünk szerződést.

Végezetül hozzátesszük, hogy a „hallgatás egyenlő beleegyezés” szituáció automatikusan még nem fog ráutaló magatartással megkötött szerződésnek minősülni. Ez csak akkor lesz jogilag releváns, ha a felek erről kifejezetten rendelkeznek, vagy a korábbi kapcsolatuk alapján mindenkinek egyértelmű ez a magatartás.

 

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Krizsán Zoltán
  • Kategóriák: Szerződésjog
  • Címkék: adásvétel, érvényesség, lakásbérlet, ráutaló magatartás, szerződés, szóbeli szerződés, tartási szerződés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. május 18. ( 1 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Mentesülés a munkavégzési kötelezettség alól
Következő bejegyzés Élettárs, mint gondnok

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi hason fekve laptopot használ.

Esettanulmányok

Ügyfelünk nagy értékű elektronikus szájápolási terméket rendelt meg interneten. Rövid használatot követően a termék elromlott, használhatatlanná vált. Ügyfelünk vissza kívánta küldeni a terméket javítás- vagy csere céljából, de a forgalmazó elutasította arra hivatkozással, hogy higiéniai terméket nem köteles visszavenni, javítani pedig nem tudja, mert nincs magyarországi szervizre lehetőség. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép