Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Adózás
  • Számlázás és borravaló a vendéglátásban

Számlázás és borravaló a vendéglátásban

2020. február 04.

Cikkünkben két megközelítésben is vizsgáljuk a vendéglátóhelyekre vonatkozó szabályokat. Először röviden áttekintjük, hogy mikor, milyen pénzmozgást milyen bizonylattal kell követni. Másrészt megvizsgáljuk a kapott borravaló és szervízdíj adózási feltételeit.

A vendéglátásban kötelező olyan online pénztárgépet üzemeltetni, amely a készpénzforgalomról azonnal adatot szolgáltat a NAV rendszerébe.

A mai világban a vendégek nagyobb része már bankkártyával fizet. A bankkártya készpénzhelyettesítő eszköznek minősül, ezért amennyiben a kártyaterminál nincs közvetlenül összekötve a pénztárgéppel (ez a jellemző), abban az esetben a pénztárgépbe külön be kell ütni az összeget, a megfelelő áfa-kulcsok (gyűjtők) szerinti bontásban, kártyás bevételként. Így a teljes forgalomról megtörténik az előírt adatszolgáltatás.

Figyelni kell azonban, mivel, ha a vendég számla kiállítását kéri, abban az esetben nyugtát kiállítani NEM SZABAD!

Ugyanis a számla is és a nyugta is adóügyi bizonylat – azaz kétszeresen lenne könyvelve az esemény. Ráadásul 2021. januárjától a teljes körűvé váló kötelező online számla adatszolgáltatási kötelezettség hatályba lépésétől minden ügyletről duplán küldene a vállalkozás adatszolgáltatást. (Jelenleg a számlákról az adatszolgáltatási kötelezettség csak a 100.000 forint áfát elérő bizonylatok esetén áll fenn.)  Amennyiben a vendég a nyugta kibocsátását követően jelzi a számla iránti igényét, abban az esetben a nyugtát le kell sztornózni.

Ha tehát a vendég számlát kér, sem a készpénzes, sem a kártyás vásárlás esetén nem kell nyugtát kiállítani. A pénzkészlet egyezősége érdekében azonban a készpénzes számlák összegét bevételezni kell a pénztárgépbe. A legutóbbi ellenőrzésekhez kapcsolódó bírósági állásfoglalás alapján, ha a NAV a rovancstól eltérő pénztári bevételt talál, akkor vélelmezheti a bevétel-eltitkolást.

Ezzel el is jutottunk témánk második feléhez a borravalóhoz, mint tipikus tételhez, amelynek hibás kezelése okozza a pénztárgép rovancs esetén az eltérést.

Meg kell különböztetnünk a borravalótól a szervízdíjat. A magyar viszonylatban még mindig nem terjedt el igazán, de a szabályozás már lehetővé teszi a nagyon kedvező adózású szervízdíj (felszolgálási díj) használatát.

Ennek lényege, hogy a vendéglátóhely az étlapon szerepelő árakon felül, egy meghatározott százalékú további díjat számít fel a kiszolgálás ellenértékeként. Ami miatt ez egy jó lehetőség, az az, hogy az áfa nélküli szervízdíj összegéből mindössze egy 15%-os nyugdíjjárulékot kell megfizetnie a foglalkoztatónak, így lényegesen nagyobb összegű nettó összeget fizethet ki a felszolgálóknak.

A szervízdíjat a számlán, nyugtán elkülönítve, áfa-kulcsonkénti bontásban kell feltüntetni. Nettó összegét az üzletben a vendéglátásban közvetlenül közreműködő dolgozók között kell felosztani és kifizetni.

Mint látjuk a szervízdíjat a bizonylaton fel kell tüntetni, így annak kezelése nem okozhat problémát a pénztár ellenőrzésénél.

Ezzel szemben a borravaló egy olyan összeg, amelyet a vendég önként ad – vagy nem ad elégedettsége függvényében, s összege nem meghatározott.

A borravaló kezelésénél három módszer lehetséges:

  • a felszolgáló közvetlenül kapja meg, és azonnal elteszi: ebben az esetben adómentes (döntése szerint a magánszemély fizethet belőle 15% nyugdíjjárulékot)
  • a felszolgálók maguk gyűjtik egy elkülönített helyen az összeget, s a nap végén ezt szétosztják (például egy ’tip’ feliratú dobozban): ennek adójogi megítélése nem teljesen egyértelmű, de a gyakorlatban a felszolgáló adómentes bevételének tekintik
  • amennyiben az elkülönítve gyűjtött összeget a munkáltató (részben vagy egészben) osztja ki, akkor bérként adózik a kifizetés, s a teljes összeg a vállalkozás bevétele
  • a borravalót a pénztárba helyezik, s a munkáltató azt időszakonként (részben vagy egészben) szétosztja: ilyenkor a befolyt összegek a vállalkozás bevételének minősülnek, és a kifizetett összeg bérként adózik.
  • a kártyás fizetéseknél kapott borravaló mivel bekerül a vállalkozás elszámolásaiba, minden esetben bérként fizethető ki az alkalmazottaknak.

Utóbbi esetekben a bevételt (és pénzmozgást) a pénztárgépben is bizonylatolni kell, különben a korábban említett igencsak kényelmetlen helyzetbe kerülhet a vállalkozás:

  • amennyiben az adóhatóság megállapítja a jövedelem eltitkolását, akár 1 millió forintos mulasztási bírságra is számíthat,
  • továbbá akár 12 napos üzletbezárással is sújthatják a vendéglátóhelyet.

 

Érdemes tehát a számlázásra, nyugtaadásra kioktatni a dolgozókat, a borravalóban, szervízdíjban rejlő lehetőségeket pedig újragondolni, és így legálisan maximalizálni az étterem eredményét.

 

D.A.S. Könyvelés

Adózási, számviteli és bérügyi kérdéseivel keresse irodánkat alábbi elérhetőségeinken:

www.daskonyveles.hu

konyveles@jogszerviz.hu

+36204338280

Bejegyzés adatai

  • Szerző: DASadmin
  • Kategóriák: Adózás
  • Címkék: adózás, borravaló, szervízdíj, vendéglátás
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. február 04. ( 3 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Munkáltatói ellenőrzés, avagy mire van jogköre a munkáltatónak?
Következő bejegyzés 2020 kedvezményei - Néhány könnyítés, amiről érdemes tudni

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünknek jóval áron alul sikerült hozzájutnia egy telekhez, ahol családjával együtt otthonukat megálmodták.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép