Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Utazás
  • „A szobákban hagyott értéktárgyakért felelősséget nem vállalunk” avagy miért is felelnek a szállodák?

„A szobákban hagyott értéktárgyakért felelősséget nem vállalunk” avagy miért is felelnek a szállodák?

2020. július 15.

Vendég várakozik a szálloda recepciójánál
A nyár és a meleg beköszöntével egyre többen veszik ki éves szabadságukat és mennek el nyaralni valamely belföldi szállodába családjukkal. Ám a legfelhőtlenebb nyaralást is beárnyékolja, hogyha a vakáció közben értéktárgyainkat, netán gépjárművünket arra nem jogosult személyek eltulajdonítják. A rendőrségen tett feljelentésen kívül sok esetben felmerülhet, hogy a szálloda vajon felelősségre vonható-e a minket ért kárért?

A jelenleg hatályos Polgári Törvénykönyvünk határozza meg a szállodák felelősségének szabályait. Ezen rendelkezések értelmében a szálloda felelőssége csak azokban a dolgokban bekövetkezett károkért áll fenn, amelyeket a vendég a szobájában vagy, a szállodában kijelölt, illetve általában erre rendelt helyen helyezett el. E törvényi rendelkezést pontosította a bírói gyakorlat is, így például a szálloda zárt parkolójában leparkolt autóban bekövetkezett kárért is felelősségre vonható a szálloda.

A zárt parkolók megfelelő őrzése, akár kamerákkal történő felszerelése a szállodák érdekkörébe tartozó kérdés. Tehát azért nem mentesülhet a felelősség alól a szálláshely, mert önmaga nem tett eleget a biztonságos őrzés feltételeinek. További szabály, hogy a szálloda felelős azokban a tárgyakban bekövetkezett károkért is, amelyeket a vendég a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott.

A szállodák felelőssége ugyanakkor nem korlátlan, a kártérítés mértéke legfeljebb a napi szobaár összegének ötvenszerese lehet.

Ugyan inkább üzleti utak során, de előfordulhat, hogy utazásunk során kénytelenek vagyunk különösen nagy értékű vagyontárgyakat magunkkal vinni. Ebben az esetben mindenképpen egyeztessünk a szállodával, hogy az adott értéktárgy őrzését vállalják-e. Amennyiben igen, akkor ezen vagyontárgyért a szálloda a fenti szabályok szerint felel, ám felelősségének mértéke korlátlan.

Értékpapírokért, készpénzért és egyéb értéktárgyakért a szálloda felelőssége akkor áll fenn, ha a dolgot megőrzésre átvette, vagy a megőrzésre átvételt megtagadta.

A szállodának és a vendégnek közös érdeke, hogy az ilyen vagyontárgyak ne maradjanak a szobákban, hanem azokat értékmegőrzőben helyezzék el. Az ilyen nagy értékű, a lopásnak fokozottan kitett vagyontárgyak kezelésével kapcsolatban a vendégtől fokozott gondosság várható el, vagyis az, hogy az ilyen értéktárgyakat az értékmegőrzőben helyezze el. A szállodától pedig elvárható, hogy készen álljon az ilyen vagyok tárgyak megőrzésére.

Ha a szálloda ezen értéktárgyakat megőrzésre átvette vagy a megőrzésre átvételt megtagadta, akkor a dolgok elvesztéséért, elpusztulásáért, megrongálódásáért felelősséggel tartozik.  

Ebben az esetben felelőssége korlátlan. Ha azonban a vendég meg sem kísérelte e vagyontárgyakat megőrzésre átadni, a szálloda mentesül mindennemű felelősség alól.

A szállodákra irányadó, fent részletezett rendelkezések főszabály szerint irányadóak a fürdők, kávéházak, éttermek, színházak és a nyilvánosság számára nyitva álló hasonló intézmények, továbbá a ruhatár felelősségére is. A fenti felelősségi szabályok azonban két eltéréssel alkalmazhatók ezen intézmények esetében.

Ezen intézmények felelőssége csak az olyan dolgokra terjed ki, amelyeket a vendégek, látogatók rendszerint magukkal visznek hasonló helyiségek meglátogatásakor. Az eltérés indoka, hogy a vagyontárgyak őrzése nem kapcsolódik szorosan ezen intézmények főtevékenységéhez, azt ingyenesen vagy csekély ellenszolgáltatásért vállalják. Mindezek miatt nem indokolt és nem is lenne méltányos, hogy olyan vagyontárgyakban keletkezett károkért is feleljenek, amelyekre nem is számíthattak. Ezen nyilvánosság számára nyitva álló intézmények egyértelműen nem felelnek az oda bevitt ékszerekért, vagy nagyobb mennyiségű készpénzért azok eltűnése esetén sem.

A második eltérés értelmében, ha a látogató számára megfelelő hely áll rendelkezésre értéktárgyai elhelyezése és megőrzése céljára, az intézmény az itt elhelyezett dolgokban keletkezett kárért felel. Az eltérés indoka, hogy ebben az esetben a bekövetkezett kárhoz a látogató hozzájárult azzal, hogy nem kellően körültekintően helyezte el vagyontárgyát.

Ebben az esetben tehát a látogatónak lett volna lehetősége biztonságosan elzárni, elhelyeznie értéktárgyait, ám ennek – valamilyen okból – nem tett eleget. A bírói gyakorlat egy múltbéli esetben rögíztette, hogy mentesül a fürdő üzemeltetője, ha értékmegőrzőt tart fenn, amely biztosítja a vendégek értékeinek okozott biztonsági őrizetét, ám a vendég az autó slusszkulcsát nem az értékmegőrzőbe helyezi el, hanem az öltözőszekrényben hagyja.

Összefoglalva a fentieket javasoljuk, hogy szállodák, fürdők, színházak és egyéb intézmények látogatása során csak a feltétlenül szükséges értéktárgyainkat vigyük magukkal.

Ezen túlmenően érdemes használni az intézmények által felkínált széfek, értékmegőrzők használatát annak érdekében, hogy vagyontárgyaink minél biztonságosabban kerüljenek elhelyezésre.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Utazás
  • Címkék: nyaralás, szálloda, szálloda felelőssége, vakáció
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. július 15. ( 3 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Kötelező felvételt biztosító óvoda
Következő bejegyzés Változások a társadalombiztosításban

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy nő egy papírt nyújt át egy másik nőnek.

Esettanulmányok

Ügyfelünknek munkaviszonyának fennállása alatt állást ajánlott egy másik munkáltató.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép