Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Sikkasztás, csalás vagy kártérítés?

Sikkasztás, csalás vagy kártérítés?

2023. március 09.

sikkasztás, csalás, szerződésszegés, károkozás
Gyakorta fennálló probléma, hogy az emberek nem tudják eldönteni egy adott jogvita kapcsán, hogy milyen irányban induljanak el az igényérvényesítés kapcsán és itt most nem feltétlenül arra kell gondolni, hogy nem tudják melyik jogszabály az alkalmazandó, hanem egyáltalán fogalmuk sincs, hogy a rendőrségre menjenek, vagy bíróságra.

Sok esetben amikor valakinek szerződésszegéssel kárt okoznak, úgy érzi, hogy a másik fél büntetőjogi tényállást merített ki, mely miatt a rendőrségnek, ezt követően pedig a bíróságnak kell kimondania az általa elkövetőnek titulált személy bűnösségét. Más esetben pedig pont azt nem ismerik fel a sértettek, hogy bizony bűncselekmény áldozatai lettek.

Jelen cikkünkben arra kívánunk rávilágítani, hogy tudjuk elhatárolni egymástól a szerződésszegéssel okozott kárt, valamint az egyes vagyon elleni bűncselekményeket.

Az egyes eshetőségeket vázoljuk fel példákon keresztül, a könnyebb érthetőség kedvéért.

Csalás

Mikor beszélhetünk csalásról?

Aki jogtalan haszonszerzés végett mást tévedésbe ejt, vagy tévedésben tart, és ezzel kárt okoz, csalást követ el.

Tehát a csalás célja mindig a haszonszerzés, melyet az elkövető úgy ér el, hogy egy másik személyt szándékosan tévedésbe ejt vagy tévedésben tart, a bűncselekmény eredménye pedig az, hogy a másik személynek tág értelembe vett kára származik.

A csalást mindig szándékosan követik el, hiszen az elkövető tudata kiterjed arra, hogy amit állít, az valótlan, illetve a tévedésben tartás tényállásánál is szükség van arra, hogy az elkövető felismerje azt, hogy sértettben téves képzet alakult ki.

Ezt a szerződéses relációkban úgy kell lehet felismerni, amikor valaki úgy szerződik le a szerződés tárgyának teljesítésére, hogy már a szerződés megkötésekor tisztában van azzal, hogy a szerződést nem fogja teljesíteni.

Ilyen az az eset, amikor fiktív cégek vállalnak kivitelezői munkát, felveszik az előleget, de valójában nemhogy munkavállalóik nincsenek, még a cégnyilvántartásban is olyan adatokkal szerepelnek, amelyeken a cég nem elérhető.

Amennyiben a cég az első összegek felvételekor eltűnik, alappal lehet feltételezni, hogy már maga szerződéskötés is azt a célt szolgálta, hogy a megrendelőből pénzt csaljon ki, de tényleges teljesítés nem állt szándékában.

Nagyobb összegek kiadása során érdemes ellenőrizni a cégeket a cégnyilvántartásban, különös tekintettel azt, hogy mikor alapították őket, van-e esetleg végrehajtás bejegyezve a cégre. Fontosak lehetnek még az egyes cégek referenciái, az interneten írt független vélemények, az ismerősök ajánlásai.

Legyen intő jel, ha egy cégnek a weblapján, a vélemények helytelen magyarsággal, olyan szóhasználattal szerepelnek, mintha csak a google fordítóból származnának.

Ha úgy érezzük csalás áldozatai lettünk, fontos, hogy minél hamarabb megtegyük a feljelentést a rendőségen, mert minél tovább várunk az ilyen esetekben, annál kevésbé valószínű, hogy valaha egyszer visszaszerezzük a pénzünket.

Sikkasztás

Mikor beszélhetünk sikkasztásról?

Aki a rábízott idegen dolgot jogtalanul eltulajdonítja, vagy azzal sajátjaként rendelkezik, sikkasztást követ el.

Már az első pillanatban feltűnhet az egyik legnagyobb különbség a csaláshoz képest, ugyanis itt az elkövető nem úgy szerez tőlünk – általában pénzt – hogy azt kicsalja tőlünk, hanem valamilyen formában mi adjuk a kezébe.

Hogyan működhet ez szerződéses keretek között?

Például úgy, hogy a korábbi példából kiindulva a kivitelező pénzt kér az anyagok megvásárlásához. Szépen kiszámolja, mennyi anyag kell neki ahhoz, hogy el tudja kezdeni a munkát, ezt követően az átadott pénz feléből anyagokat vásárol, a másik feléből meg Kinder tojást.

Az okos megrendelő nyilván elvárja a vállalkozótól, hogy az átadott pénzzel elszámoljon, így amikor a vállalkozó nem tudja felmutatni, hogy pontosan mire is költötte el a megrendelő pénzét, akkor beszélhetünk sikkasztásról.

Ebben az esetben ugyanis a pénz, amit átadunk még a megrendelőé, a vállalkozásra csak rá van bízva annak kezelése.

Mind a csalás, mind pedig a sikkasztás körében annak van a legnagyobb jelentősége, hogy mennyi az a pénz, amely eltulajdonításra kerül. Minél nagyobb a jogtalan hátrány/idegen dolog értéke, annál magasabb a büntetési tétel.

Károkozás

Mikor beszélhetünk károkozásról?

A két fent említett esettől eltér az, amikor a vállalkozónak nincsen szándékában az, hogy jogtalanul hasznot szerezzen és tévedésbe sem akar senkit ejteni.

Ha vállalkozó elkészíti a megrendelt terméket, azonban az hibás, de ezt nem kívánja kijavítani, az polgári eljárásban érvényesíthető kár. Ugyanígy, ha a vállalkozóval szerződést kötök, ezt követően az előleg kifizetésre kerül, a munka viszont bármely okból nem kerül elvégzésre, a kifizetett előleg akkor is polgári eljárás keretében követelhető vissza. (Feltéve, ha a vállalkozó eredeti szándéka a teljesítésre kiterjedt)

Ott válik el ez utóbbi eset a sikkasztástól, hogy az előleg a szerződés alapján a vállalkozás tulajdonába kerül, tehát máris nem idegen dologról beszélünk.

Ilyen esetben tehát hiába teszünk bejelentést a rendőrségre, pusztán azért, mert minket kár ért, a másik fél büntetőjogi felelőssége nem lesz megállapítható.

Fontos tehát az igényérvényesítés során alaposan átgondolni, hogy milyen úton indulunk el, mert ha tévesen feljelentést teszünk az alapvetően kártérítési ügyünkben, akkor lehet, hogy időt vesztünk egy feleslegesen megindított eljárással.

A jó út mindenképpen az, hogy ha nem vagyunk biztosak magunkban, kérjük ki egy jogász véleményét az ügyben. Azzal sem foghatunk mellé, ha a vagyoni hátrány érvényesítése érdekében polgári úton teszünk lépéseket, hiszen ha az ügyben bűncselekmény is történt, az okozott kár összege vagy a büntetőeljárásban vagy külön polgári úton is visszakövetelhető lesz.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Egyéb, Kártérítés
  • Címkék: csalás, károkozás, sikkasztás, szerződésszegés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. március 09. ( 22 napja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A gyermekek által okozott károkért vajon ki felel?
Következő bejegyzés Kedvezőtlen döntés

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy szőke nő aláír egy papírt egy futárnak.

Esettanulmányok

Ügyfelünk interneten vásárolt egy televíziókészüléket. A kiszállítás napján azonban munkahelyéről  sajnos elbocsátották. A változás miatt úgy döntött, mégsem engedheti meg magának az új TV-t, így a jogszabályok szerinti 14 napos, indokolási kötelezettség nélküli elállási jogával élt. A TV-t visszaküldte, azonban hiába várta a vételár visszautalását. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép