Az elektronikus hirdetéseknek természetesen létezik jogszerű formája is. Ez az az eset, amikor valaki akkor kap elektronikus hirdetést, ha ehhez előzetesen hozzájárult – önként adta meg e célból e-mail címét, telefonszámát vagy faxszámát, valamint a nevét. Az ilyen típusú küldemények fő jellemzője, hogy bármikor, ingyenesen, indoklás nélkül le lehet róluk iratkozni. A küldőnek elektronikus hirdetésben tájékoztatnia kell a címezettet arról az elérhetőségről, amelynek segítségével leiratkozhat, s biztosítania kell, hogy leiratkozási igényét postán és e-mailen is bejelenthesse.
Ezzel szemben a spam kéretlen, nagy példányszámban elküldött, azonos tartalmú elektronikus üzenetet jelent, olyan levelet, melynek küldéséhez a címzett nem adta a hozzájárulását. A spam legveszélyesebb fajtái a vírusok által küldött olyan levelek, amelyek valamilyen nyerési lehetőség megcsillantásával kérik ki a címzett nevét, vagy egyéb személyes adatát, telefonszámát, vagy akár bankszámlaszámát is.
Védekezni természetesen több módszerrel is lehet, a legfontosabb azonban az óvatosság. Feltétlenül fontos a szűrő alkalmazásokat igénybe venni, és a kéretlen e-mailekre soha nem válaszolni. Ugyanígy nem javasolt a kéretlen e-mailben hirdetett termék megvásárlása sem, hiszen feltételezhető, hogy a megrendelt, és kifizetett termék nem fog megérkezni a megrendelőhöz.
Amennyiben az óvintézkedések ellenére mégis rendszeresen úgy kap valaki kéretlen e-mailt, hogy ehhez előzetesen nem járult hozzá, nincs lehetősége a leiratkozásra, vagy éppen a leiratkozás után is kapja az üzeneteket, javasolt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz bejelentést tenni.