Nyári leárazások – sokat olcsón?

3 fiatal nő hátrafordulva mosolyog, bevásárlás után, szatyrokkal a kezükben.

Lassan beindulnak a nagy nyári leárazások, sőt a közelmúltban lehetett hallani arról, hogy az egyik legnagyobb férfi-női ruházati cég alaposan túlrendelte magát áruból, ezért feltehető, hogy komoly leárazásokkal adnak túl ruháikon. Ugyanakkor a fogyasztói társadalom hisztériája miatt gyakran előfordul, hogy olyan árut veszünk meg amit később megbánunk vagy nincs rá szükségünk. Sajnos komoly baj, hogy sokan a mai napig nincsenek tisztában azzal, hogy milyen jogaik vannak vásárláskor.

Korábban létezett az a szabály, hogy 3 és 8 napon belül következmények nélkül elállhatunk a szerződéstől. Sajnos ez a köztudatban többféleképpen még mindig terjed, pedig ma már ez nincs így. Ha fizettünk az üzletben, akkor már nem kötelesek jogszabályi alapon visszavenni az árut, hiába is hivatkozunk arra, hogy kicsi a ruha vagy szorít a cipő.

Természetesen a fogyasztó javára bármikor eltérhet a vállalkozás a jogszabályoktól, tehát bármelyik üzlet eljárhat a mi előnyünkre, de legyünk vele tisztában, hogy erre nem kötelesek. Emiatt értelemszerűen nem követelhetjük, hogy 3 napon belül vegyék vissza a túl szűk pólót. Ez alól kivételt jelent, ha a cég üzletszabályzatában kifejezetten kikötötték, hogy ők megadják ezt a kedvezményt a vásárlóiknak.

A korábbi három napos szabályt egy 14 napos szabály váltotta fel, ami teljesen más körülményekről rendelkezik. Az interneten vagy telefonon (távollevő felek között) megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphetünk, és a termék visszaküldése esetén követelhetjük a kereskedőtől az általunk kifizetett összeg visszatérítését. Gyakorlatilag ez arra nyújt biztosítékot, hogy miután nem tudtuk személyesen megtekinteni az árut a vásárláskor, ezért ilyen módon van lehetőségünk elállni a szerződéstől.

Fontos tisztában lennünk azzal, hogy a fentiektől függetlenül a jótállás, valamint a kellék és termék szavatossági jog ugyanúgy megillett minket. Tehát, ha bármilyen hibája van a terméknek, nyugodtan keressük meg a boltot és jelezzük feléjük, tegyünk panaszt, valamint kérjünk cserét. Legyünk tisztában vele, hogy ha kifejezetten hiba miatti árcsökkentett termékről van szó, akkor mi ezt így vásároltuk, és nem tudjuk ezt a jogunkat érvényesíteni. Legyünk jogtudatosak és megfontoltak, gondoljuk át, hogy tényleg felvesszük majd azt a ruhát az utcán is?