Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Munkajog
  • Módosultak a munkaidőkeretre vonatkozó szabályok

Módosultak a munkaidőkeretre vonatkozó szabályok

2020. április 15.

Sajnálatos módon még mindig nem ért véget Magyarországon a járványügyi helyzet, így a kormány folyamatosan új rendelkezések bevezetéséről rendelkezik a járvány okozta hatások ellentételezésre. A gazdasági mentőcsomagok, a kijárási korlátozás és a többi, a gazdaságot és a munkahelyeket érintő szabályok mellett a munkaidőkeret szabályai is módosításra kerültek. Lássuk hogyan!

A Magyar Közlönyben 2020. április 10. napján megjelent 104/2020. (IV.10.) Korm. rendelet értelmében a munkáltatók jogosulttá váltak egyoldalúan rendelkezni 24 havi munkaidőkeret elrendelésére.

A kihirdetett rendelet az alábbiak szerint rendelkezik:

1. § (1) A koronavírus világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges azonnali intézkedésekről szóló 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet [a továbbiakban: 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet] 6. § (2) bekezdésében foglaltakon kívül a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt (a továbbiakban: Mt.) azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a munkáltató legfeljebb huszonnégy havi munkaidőkeretet elrendelhet.

(2) A munkáltató e rendelet hatályba lépését megelőzően elrendelt munkaidőkeretet az (1) bekezdésben foglalt időtartamra meghosszabbíthatja.

4. § E rendelet 1. § (1) és (2) bekezdése, valamint a 47/2020. (III. 18.) Korm. rendelet 6. § (4) bekezdése alapján létrejött megállapodásnak megfelelően elrendelt munkaidőkeret szerinti foglalkoztatást a veszélyhelyzet megszűnése nem érinti.

A rendelet értelmében a munkáltató nem csak a jövőre nézve jogosult a 24 havi munkaidőkeret alkalmazására, hanem a kormányrendelet hatályba lépését megelőzően elrendelt munkaidőkeretet is módosíthatja egyoldalúan, azaz meghosszabbíthatja 24 havi időtartamra.

A 24 havi munkaidőkeret elrendelhetőségét nem befolyásolja egy esetleges kollektív szerződés ellentétes rendelkezése, azaz a kormányrendelet hatálya alatt nem irányadó a kollektív szerződésben megjelölt rövidebb munkaidőkeretre vonatkozó szabály.

A kihirdetett kormányrendelet értelmében a napi munkaidő ezt követően sem lehet kevesebb négy óránál és nem lehet több tizenkét óránál. Valamint be kell tartani a heti munkaidő időtartamát és a kötelezően előírt napi és heti pihenőidőre vonatkozó szabályokat.

A munkaidőkeret alkalmazásának lényege általános jelleggel az alábbiakban ragadható meg:

A munkaidő beosztásának joga a munkáltatót megillető jog. Munkaidőkeret alkalmazása esetén a munkáltató jogosult eltérni az általános munkarendtől (heti öt nap – napi 8 óra), és egyenlőtlenül beosztani a munkaidőt a munka mennyiségéhez viszonyítva.

Fentiek alapján megállapítható, hogy minél hosszabb munkaidőkeret áll rendelkezésre a munkáltatónak, annál több lehetőség áll rendelkezésére a beosztásra.

Főszabály szerint a munkáltató a közölt munkaidő beosztást a beosztás szerinti napi munkaidő kezdetét megelőzően lealább 96 órával korábban volt jogosult módosítani. Ezen határidőt törölte el lényegében a 47/2020 (III.18.) Korm. rendelet 6.§ (1) bekezdésének a) pontja melynek értelében a közölt munkaidőbeosztást a munkáltató később is módosíthatja.

Kiemelendő, hogy a munkaidőkeret alkalmazása a munkáltatói jogkör része, annak alkalmazása nincs kötve megállapodáshoz, jóváhagyáshoz.

A bevezetett hosszabb tartamú munkaidőkeret egyszerre szolgálja a munkavállalók és a munkáltatók érdekét a járványügyi helyzet során, tekintettel arra, hogy ez a rendelkezés megoldás a gazdaságilag nehéz helyzetbe kerülő munkáltatóknak a helyzet kezelésére, egyben a munkavállalóik státuszának fenntartása érdekében.

A rendelkezés alapján csökkenhet az elbocsátások száma, mely elősegíti az egyre növekvő számú munkanélküliség tovább növekedésének megakadályozását.

Végszóként meg kell említenünk, hogy várhatóan a jelen helyzetben kedvezőnek mutatkozó döntésnek lesznek árnyoldalai is, amikor az állásidőt követően a munkavállalók megkezdik a 24 hónapos munkaidőkeretben a munkaidőbeosztás szerinti munka teljesítését.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Czinege Kinga
  • Kategóriák: Munkajog
  • Címkék: járványügy, kormányrendelet, koronavírus, munkaidőkeret
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. április 15. ( 3 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Megszűnnek a közigazgatási és munkaügyi bíróságok
Következő bejegyzés Mozgásában korlátozott személy parkolási igazolványának használata

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy öltönyös férfi tollal kitölt egy nyomtatványt.

Esettanulmányok

Ügyfelünk gépjárművével közlekedési baleset részese volt. A másik fél a baleset bekövetkezéséért felelősségét teljes mértékben elismerte, és a felek a baleset helyszínén baleseti bejelentőlapot is töltöttek ki. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép