Mire figyeljünk webshopból történő rendelés esetén?

Nem érkezik meg az ajándéknak szánt rendelés időben, eltűnik az eladó, nem elérhető az ügyfélszolgálat, nehézkes az igényérvényesítés? Ezekkel mind találkozhat a gyanútlan megrendelő, aki az interneten vásárol. Bejegyzésünkben néhány kapaszkodót kívánunk adni, amit ellenőrizni érdemes a rendelés leadása előtt.

Ki az eladó?

Nulladik lépésként ellenőrizze, hogy a webáruház mögött egy létező cég áll! A honlapon sokféle menüpontban előfordulhat a cég adatainak megjelölése, így érdemes a kapcsolat menüpont alatt, vagy az általános szerződési feltételekben, esetleg az adatvédelmi tájékoztatóban konkrét cégnevet keresni, amely az oldal üzemeltetését, fenntartását végzi. Amennyiben külföldi cégről, vállalkozásról van szó, számolni kell azzal, hogy az esetleges jogviták rendezése külföldi joghatóság, vagy nemzetközi elem okán sokkal nehézkesebb, költségesebb és időigényesebb lehet.

Magyar cég esetén érdemes ellenőrizni a cégjegyzékbenkülső, hogy a társaság megfelelően működik-e, nem áll-e felszámolási vagy egyéb eljárás alatt. A cégjegyzékben az is feltüntetésre kerül, ha a céggel szemben végrehajtási eljárás van folyamatban. Ez értelemszerűen utal arra, hogy valamilyen ki nem elégített, végrehajtható követelésének nem tudott vagy nem akart eleget tenni a társaság. Ha a webáruházat egyéni vállalkozó üzemeltetni, szintén ellenőrizhető az egyéni vállalkozók nyilvántartásábankülső, hogy megfelelően bejegyzésre került-e a vállalkozás, nem szünetel esetleg a tevékenység.

ÁSZF, teljesítési határidő

Ha működő cég webáruházáról van szó, javasolt pontosan áttekinteni az általános szerződési feltételeket. Hiszen a vállalkozástól való rendeléssel az általános szerződési feltételeknek megfelelő tartalommal jön létre a szerződés. Így magától értetődő, hogy ha az oldalon ÁSZF nem elérhető, nem pontosan meghatározható, hogy miben állapodtak meg a felek, továbbá a szabályszerű működési feltételeknek nem tesz eleget a honlap.

Ezzel kapcsolatosan tehát fontos tisztán látni, hogy a rendelés során hiába tünteti fel a webáruház, hogy akár „1 napon belül az Öné lehet”, az ÁSZF-ben foglalt teljesítési határidő fogja kötni az eladót. Ha tehát az szerződéses feltételekben hosszabb határidőt vállal a kiszállításra és teljesítésre a cég, addig nem beszélhetünk a szerződésszegéséről és késedelméről, amíg az általános feltételekben meghatározott határidő el nem telt.

Biztonságos fizetés

A megfelelően működő webáruházakból való rendelés során nagy általánosságban a biztonságos fizetést szolgáló megoldások kerültek beépítésre. Ezt az jelenti, hogy a honlap a legtöbbször átvezet egy bank internetes fizetésére szolgáló felületére. Amennyiben ez nem történik meg, vagy a honlap felületén közvetlenül, akár üzenetként, vagy más módon kéri el a bankkártya adatokat a webáruház, érdemes résen lenni! Ha a biztonságos fizetés feltételei nem állnak fenn, és úgy tűnik, hogy közvetlenül a honlapon, a vállalkozónak visszaidézhető módon kell beírni a bankkártya adatokat, fennállhat a veszélye annak, hogy a bankkártya adatokkal visszaél a későbbiekben cég.

Hihetetlen ajánlatok!

Végezetül, de nem utolsó sorban, ha rendkívül kedvező ajánlatokkal, hihetetlen leárazásokkal találkozunk a honlapon, amelyek a kereskedelmi forgalomban nem elérhetők és túlságosan olcsónak tűnnek, fokozottan érdemes ellenőrizni a honlapot. Sok esetben ugyanis, ami túl szépnek látszik ahhoz, hogy igaz legyen, az sajnos nem is az, így ez is egy módszere lehet a csalásokra kiépített webáruházaknak.