Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Utazás
  • Mi jár az utasnak, ha a járvány miatt törölték a járatát?

Mi jár az utasnak, ha a járvány miatt törölték a járatát?

2020. augusztus 14.

Mi jár az utasnak, ha a járvány miatt törölték a járatát?
Az elmúlt hónapok enyhén szólva felforgatták az életünk minden területét. Sok olyan megkeresés jutott el hozzánk, melyek a járvány miatti járattörléssel és a késlekedő kifizetéssel vannak összefüggésben. Erről ejtünk most néhány szót.

A COVID-19 pandémia miatt a teljes légi személyszállítás gyakorlatilag leállt. Ennek eredménye pedig az volt, hogy az érintett járatokat törölték a légitársaságok. Ez egy előre kiszámíthatatlan helyzet volt, melyre senki sem tudott felkészülni. Sokan arról érdeklődtek, hogy jár-e nekik ilyen esetben a 261/2004 EK rendelet szerinti kártérítés. Sajnos a jelen esetben a válasz: nem. Ennek oka pedig ténylegesen az, hogy mentesül a kártérítési kötelezettség alól a légitársaság, amennyiben a járat törlésére az érdekkörén kívül eső okból került sor.

A fentiek következménye pedig egyértelműen az, hogy a vételárat a légitársaságoknak vissza kell fizetniük. Ugyanakkor az is sajnos evidens, hogy mindennek az egyösszegű, hirtelen kifizetése komoly pénzügyi problémákat okoz az érintett Társaságok számára. Ennek végső során az utasok is szenvedő alanyai lesznek.

Az eredeti uniós előírások alapján 7 napon belül kellene a vételárat visszafizetnie a légitársaságnak, vagy utalvány formájában biztosítania a jegyet későbbi felhasználásra. Ez a jelen helyzetben életszerűen nem volt tartható. Ugyanakkor a társaságok fizetésképtelenségével a fogyasztók is bajba kerülnének, mivel a követelésük biztosan nem térülne meg.

Ennek az eredménye volt az, hogy az Európai Unió Bizottsága megfogalmazta a fentiek kezelésére az ajánlását (2020/648). Eszerint a Bizottság azt ajánlja, hogy az utalványokat érdemes az utasok számára vonzóvá tenni akként, hogy az átlagosnál hosszabb lejárati időn belül lehessen felhasználni. Illetve magasabb értéket képviseljen, mint az eredeti viteldíj.

Utalvány, azaz voucher pedig akkor adható, amennyiben ezt az utas kifejezetten kéri.

Ebből az is következik, hogy amennyiben az utas a törölt járata miatt a viteldíj visszatérítését kéri (refund), akkor ezt teljesíteni is kell.

Az utalvány érvényességi idejeként legalább 12 hónapos időtartamot ajánl a Bizottság. Ugyanakkor azt is javasolja, hogy lehetővé kell tenni az utasok számára azt, hogy amennyiben több, mint 12 hónapig használható fel a voucher, akkor bármikor élhessen a visszatérítés iránti igényével.

És ami még lényeges! Függetlenül attól, hogy járna-e árkülönbözettel vagy sem az új foglalás, a Bizottság javasolja, hogy a légitársaságok biztosítsák, hogy az utalványokat felhasználva az utasok ugyanazon az útvonalon és ugyanolyan szolgáltatási feltételek mellett utazhassanak, mint amelyek az eredeti foglalásban szerepelnek.

A gyakorlati tapasztalat az, hogy a legtöbb légitársaság ügyfélszolgálata túlterhelt. A visszatérítésre vonatkozó kifizetések nemhogy 7 nap alatt nem teljesülnek, hanem több hónapon keresztül sem valósulnak meg. Ilyenkor az utasnak – amennyiben fogyasztónak minősül és a légitársaság is EU-n belüli székhellyel rendelkezik – lehetősége van vagy az Európai Fogyasztói Központhoz fordulnia (ECC) vagy úgynevezett európai uniós fizetési meghagyásos eljárást kezdeményezhet. Hogy az előbb eljárások mennyire gyorsítják meg a kifizetést, kétséges, ugyanis valamennyi eljárás sajnos hosszabb időtartalmú.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Utazás
  • Címkék: COVID-19, légitársaság, törölt járat
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. augusztus 14. ( 3 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Mire figyeljünk webshopból történő rendelés esetén?
Következő bejegyzés Ami az egészségügyi dolgozónak a tapson kívül kijár

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk kamionos munkavállaló, akit el akart lehetetleníteni munkaadója, elvonva teljesítménybérét, majd jogellenesen megszüntetve munkaviszonyát.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép