Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Mi pontosan a zaklatás?

Mi pontosan a zaklatás?

2021. május 11.

zaklatás
A zaklatás rendkívül sok magatartást ölelhet fel, amelyeket mindig esetenként kell vizsgálni annak megállapítása végett, hogy bűncselekmény megvalósult-e. A zaklatás a mindennapi életben sajnos még ma is rendkívül sokszor fordul elő, és az internetes felületeken történő kapcsolatteremtés lehetősége még több platformot biztosít a zaklatóknak, ezért fontos tisztában lenni, és felismerni, ha zaklatás bűncselekményének az áldozatává válik az ember.

A zaklatás jogi meghatározása

Fontos először is rögzíteni, hogy a zaklatás büntetőjogi tényállását egyrészt rögzíti a büntető törvénykönyv, azonban az egyenlő bánásmód követelményéről szóló törvény is használja a fogalmat, nem büntetőjogi vonatkozásban.

Az egyenlő bánásmód követelményéről szóló törvény értelmében zaklatásnak minősül az az emberi méltóságot sértő, szexuális vagy egyéb természetű magatartás, amely az érintett személynek a védett tulajdonságával függ össze, és célja vagy hatása valamely személlyel szemben megfélemlítő, ellenséges, megalásó, megszégyenítő vagy támadó környezet kialakítás. Lényeges, hogy az egyenlő bánásmód követelményének megsértésére alkalmas zaklatás mindig a célszemély egy védett tulajdonságával függ össze, így például a nemével, szexuális irányultságával, életkorával, vagy más, a fent hivatkozott törvényben meghatározott tulajdonságával. Erről a típusú zaklatásról itt írtunk bővebben.

A zaklatás, mint bűncselekmény

A zaklatás bűncselekménye is többféle elkövetési magatartással valósulhat meg.

A zaklatás bűncselekménye egyrészt megállapítható, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, és ha valaki abból a célból, hogy mást megfélemlítsen, vagy más magánéletébe, illetve mindennapi életvitelébe önkényesen beavatkozzon, őt rendszeresen vagy tartósan háborgatja.

Magából a fenti meghatározásból is látható, hogy a zaklatás célja a sértett megfélemlítése, amelynek érdekében tartós, rendszeres magtartás megvalósítására van szükség. Erre alkalmas lehet például az elkövető napi 15-20 telefonhívása, SMS-ek küldése, sértett munkatársainak felkeresése, stb. A bűncselekményt megvalósító magatartásnak azonban tartósan, rendszeresen kell történnie, így napi 1-2 hívás önmagában nem valósít meg zaklatást, azonban ha a napi 1-2 hívás hónapokon át rendszeres, az már kimerítheti a bűncselekményt. Hangsúlyozzuk, hogy minden esetben az összes körülmény vizsgálatával állapítható meg, hogy zaklatásról lehet-e szó.

Egy konkrét esetben a bíróság kimondta, hogy a zaklatás vétségét valósítja meg, aki azért, hogy szomszédjának mindennapi életébe beavatkozzon, pincéjének tetejére felállva rendszeresen szemmel tartja a sértetthez érkező látogatókat, járműveik rendszámát feljegyzi, és családi rendezvényeiket a kerítést rázva vagy más zajkeltéssel megzavarja, velük kiabál, melynek eredményeként a sértett képtelenné válik saját ingatlanának udvarában tartózkodni.

Aki félelemkeltés céljából mást vagy rá tekintettel hozzátartozóját személy elleni erőszakos vagy közveszélyt okozó büntetendő cselekmény elkövetésével megfenyeget, vagy azt a látszatot kelti, hogy más életét, testi épségét vagy egészségét sértő vagy közvetlenül veszélyeztető esemény következik be, szintén zaklatást valósít meg.

A zaklatás fenti elkövetési módjának megállapításához nem szükséges ismétlődő vagy tartós magatartás, egy cselekménnyel is elkövethető. A tényállásszerű magatartásnak félelem felkeltésére alkalmasnak kell lennie, az nem szükséges, hogy a sértett félelme be is következzen. Fontos tehát, ha az elkövető szándéka az összes körülmény alapján arra irányul, hogy a sértettnek valóban testi sérülést okozzon, úgy nem zaklatásról beszélünk, hiszen a zaklatás egyik alapkövetelménye, hogy az elkövető szándéka a sértett megfélemlítésére irányuljon, ne magára a testi sértés okozására.

Fontos, hogy a zaklatás súlyosabban minősülő esete, így súlyosabban büntetendő, ha az elkövető a zaklatást házastársa, volt házastársa, élettársa vagy volt élettársa sérelmére, hatalmi vagy befolyási helyzetével visszaélve, illetve hivatalos személy sérelmével, hivatali tevékenységével össze nem egyeztethető helyen vagy időben követi el.

 Jogi eljárás, bizonyítás

Lényeges, hogy a zaklatás magánindítványra büntetendő bűncselekmény, így a zaklatás megvalósítására alkalmas magatartásról való tudomásszerzéstől számított 30 napon belül a sértett feljelentésére indulhat meg az eljárás. A Szegedi Törvényszék kollégiumvezető bírája a zaklatással szembeni védekezés aranyszabályaként a következő három szabályt hangsúlyozza: Ne válaszolj! Ne vágj vissza! És mentsd a bizonyítékot!

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Varga Júlia
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: egyenlő bánásmód, félelemkeltés, fenyegetés, háborítás, zaklatás
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. május 11. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Útmutató a megfelelő e-matrica kiválasztásához
Következő bejegyzés Mit tudunk a védettségi igazolványról?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy pincérnő éppen a rendeléseket kezeli a számítógépen.

Esettanulmányok

Ügyfelünk öt hónapja dolgozott egy cukrászában, ahol bár számtalan ponton sértett a munkáltató szabályokat. Ennek ellenére jól érezte magát a kollégái között, és lelkiismeretesen végezte a munkáját. A próbaidő sikeresen eltelt, ezt követően azonban kiderült, hogy ügyfelünk várandós. Már ekkor igénybe vette a segítségünket, hogy adjunk a számára tájékoztatást, milyen jogai vannak, elküldhetik-e amiatt, hogy ő gyermeket vár.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép