Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • Ügyfélszolgálati munkatárs – Adminisztrációs osztály
    • IT Biztonsági szakember – Informatikai osztály
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Megállapodás – mit kell írásba foglalni? II.

Megállapodás – mit kell írásba foglalni? II.

2022. augusztus 04.

szóbeli szerződés, ráutaló magatartás, írásbeli szerződés, bizonyítás
Korábbi cikkünkben már belekezdtünk annak boncolgatásába, hogy miért nem érdemes a megállapodásainkat szóban megtenni. Sajnos a „szó elszáll az írás megmarad” mondás a jogban extrán érvényesül.

Milyen módokon lehet szerződést kötni?

Alapvetően a magyar jogrendszer a szerződéskötésnek három fajtáját ismeri, az írásban, a szóban és a ráutaló magatartással létrejött szerződéseket.

Ebből nyilván a legkevésbé ismert, amikor a felek egy magatartás tanúsításával kötnek szerződést, kvázi a „hallgatás, beleegyezés” alapján. Ilyen esetekben fontos, hogy a magatartást tanúsító felek akarata egyértelmű legyen.

Extrém példa: holnap reggel bemegyek a sarki boltba, beállok a pultba és elkezdek árulni. Bejön a főnök, örömmel konstatálja, hogy a munkaerőhiány ellenére idenőtt neki egy új kolléga, de nem mond semmit. Hónap végén elutalja a fizetést. (Természetesen ilyen a valóságban nem történhet meg, de fiktív jogesetben igen. )

Nem célszerű továbbá kölcsönszerződés kötését ráutaló magatartással kezdeményezni, mert véletlenül a másik fél esetleg lopásnak nézi.

A ráutaló magatartásra a legjobb példa, ha valaki egy jegyautomatából vásárol jegyet. Ott egy adásvételi szerződés jön létre a felek között, mindenféle kommunikáció nélkül.

Azt megállapíthatjuk, hogy a szerződések legtöbbször szóban és írásban jönnek létre.

Azt már a korábbi cikkünkben bemutattuk, hogy miért célszerű írásba foglalni a szerződéseket, de hogyan lehet szóban megfelelő szerződést kötni?

Szóbeli szerződés, de hogyan?

Egy szó: tanúkkal. Ha szóban akarunk szerződni valakivel, arról mindig legyenek tanúk. Minél több, annál jobb. Ennek azért van relevanciája, mert a bíróságokon a tanúkat sok esetben kilóra mérik. Ez nem azt jelenti, hogy a kövér tanú a jó tanú, hanem az, hogy akinek az álláspontját minél több tanú alá tudja támasztani, az lesz nyerő pozícióban

Szóbeli szerződést sose kössünk négyszemközt.

Szóban csak egyszerű dolgokban szerződjünk. Például a korábbi cikkünkben hozott lakásfelújítás nagyon jó példa arra, hogy milyen szerződést ne kössünk szóban. Egy lakásfelújítási szerződés, ha megfelelően van megírva egy több oldalas dokumentum, amelyhez akár egy szintén több oldalas műszaki leírás is tartozik.

Amikor két évvel később a felújításból eredő perünk eljut abba a fázisba, hogy a szóbeli megállapodással összefüggésben tanúkat idéznek be, melyik tanú fog emlékezni arra, hogy hány négyzetméteres zuhanyfalban állapodtak meg a felek? Másfél vagy kettő? Általában senki nem emlékszik rá, még rosszabb, ha igen, mert biztos, hogy minden tanú mást fog mondani.

Szóbeli szerződést lehet kötni arra, hogy kölcsönadok a szomszédnak 20.000 Ft-ot jövő héten keddig. A szerződést úgy kötjük meg, hogy a harmadik szomszéd – aki lehetőleg – pártatlan tanúsítani tudja a megállapodást.

Én jogászként mindig azt mondom, hogy szóbeli szerződést csak olyan dolgokra kössön az ember, ami nem fáj neki, ha elbukja. Ha a szomszéd nem adja vissza a 20.000 Ft-ot, nem fogok pereskedni, de többet nem állok szóba egy ilyen megbízhatatlan emberrel. Tanulópénz. Több millió forint egy felújítástért azonban már túllépi a tanulópénz kategóriáját.

Mit foglaljunk még írásba?

Az már egy jó dolog, ha felek veszik a fáradtságot és a megállapodásukat írásba foglalják, mert így a kötelezettségvállalások tiszták mindkét fél részéről.

Ezen túlmenően azonban nem árt a szerződés teljesítése közben is tollat ragadni. Ennek tipikus példája részletfizetés esetén az átvételi elismervény. Jogászként a halálom, amikor a felek a készpénzeznek, mivel az utalás a legjobban bizonyítható pénzmozgás, azonban a készpénzes fizetést is lehet biztonságosan használni.

Annyi a titka, hogy az átvevő féllel alá kell íratni egy átvételi elismervényt az átvett összegről. Számtalanszor futottunk már bele olyan ügybe, ahol az ügyfél saját maga jegyzetelte egy kockás füzetbe, hogy mikor mennyit adott át és nem értette, hogy ez miért nem bizonyíték. Volt viszont olyan eset is, amikor szintúgy kockás füzetbe lettek lejegyzetelve a kifizetések, viszont minden egyes tételt az átvevő aláírt.

Elég kínos volt egy koszos kockás füzetet lobogtatva menni a bíróságra, de elfogadták, mint bizonyítékot.

Életszerűtlen jogászi elvárások

Hányszor kaptam meg, hogy életszerűtlen elvárásaim vannak. Őszintén, nekem egyáltalán nincsenek, de tudom, hogy egy perben mi kell ahhoz, hogy nyerjünk.

Senki nem szeret egyszerűnek tűnő jogi helyzetekben szerződésekkel kellemetlenkedni és bizalmatlannak látszani. Az ilyen szituációkban kérdezzük meg magunktól, hogy szeretnénk-e igényt érvényesíteni, ha esetleg átvernek bennünket? Megéri-e, hogy nincs leírva mit vállal a másik fél?

A bíróságon nem lesz elég, hogy őszintén elmondjuk, hogy mi történt, mivel a másik fél is ezt fogja tenni, csak a maga igazsága szerint.

Sokan hangoztatják, hogy „régen az adott szónak súlya volt”. Hát, lehet, most viszont már más világot élünk és ehhez sajnos alkalmazkodni kell. Ma csak okirattal, tanúkkal és szakértővel lehet bizonyítani az igazunkat a bíróságon.

Ne feledjük el, a jogászunk nem akar rosszat nekünk. A jogi képviselőnek feladata, hogy tájékoztassa az ügyfelét a sikerkilátás mértékéről. Éppen ezért, lehetőség szerint ne akkor kérjünk segítséget, amikor már baj van, hanem a megállapodások létrejötte előtt kérjünk tanácsot, hogyan lenne érdemes megkötni őket.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: bizonyítás, írásbeli szerződés, ráutaló magatartás, szóbeli szerződés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. augusztus 04. ( 11 napja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Megállapodás - mit kell írásba foglalni? I.
Következő bejegyzés Egyetemlegesség vége – a végrehajtási költségek

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!

Tájékoztatjuk, hogy a járványügyi készültség miatt, Ügyfeleink és munkatársaink egészségének védelme céljából a személyes ügyfélszolgálatunk kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a +36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap 8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy a járvány terjedésének megelőzése érdekében továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható, e-mailben juttassa el az
info@das.hu
e-mail címre.

Megértésüket köszönjük!

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi a reptéren ül, előhajolva egy kofferrel.

Esettanulmányok

Ügyfelünk járata több mint 3 órás időtartamot késett. Ügyfelünk azért fordult Társaságunkhoz, hogy megvizsgáljuk, hogy jogosult-e kártérítésre. A vonatkozó uniós rendelet és joggyakorlat értelmében megalapozottnak találtuk a kártérítési igényt, melyet bejelentettünk a légitársaság számára. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1082 Budapest, Futó utca 47-53. VI. emelet
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép