Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • A legfontosabb teendők temetéssel kapcsolatosan

A legfontosabb teendők temetéssel kapcsolatosan

2020. november 05.

Egy családtagunk, barátunk elvesztése mindig fájdalommal, mély gyásszal jár együtt. Ilyen lelkiállapotban rendkívül nehéz a temetéssel kapcsolatos ügyintézés lépéseit végig járni, hisz szerettünk elvesztésének feldolgozása nem megy egyik napról a másikra. Napjainkban szerencsére már több temetkezési szolgáltató is vállalja, hogy a gyászoló családok válláról leveszi az adminisztratív ügyintézés terhét. Sokan vannak azonban olyanok is, akik ezt a plusz anyagi terhet nem tudják vállalni, avagy éppen kegyeleti okokból kívánják maguk intézni a temetés körüli teendőket. Jelen cikkünkkel nekik kívánunk segítséget nyújtani az adminisztratív ügyintézés útvesztőjében történő eligazodáshoz.

A haláleset bekövetkezése után meg kell állapítani a halál tényét, amely orvosi feladat. Azon személyek esetében, akik kórházban, egészségügyi intézményben hunynak el, a halottvizsgálatot a kezelőorvos vagy az ügyeletes orvos teszi meg. Azon személyek esetében pedig akiknél a haláleset egészségügyi intézményen kívül következett be, értesíteni szükséges a háziorvost vagy az ügyeletes orvost a halottvizsgálat elvégzése érdekében. A halál beálltáról ezek után az orvos adja ki a halottvizsgálati bizonyítványt.

Fontos teendő, hogy a halál tényének bekövetkeztét a haláleset helye szerint illetékes anyakönyvi hivatalnak is jelezni szükséges, mivel ezen hivatal tudja kiállítani a halotti anyakönyvi kivonatot.

Az elhunyt eltemettetése csak a halottvizsgálati bizonyítvány birtokában lehetséges. Az eltemettetésre kötelezettek sorrendjét jogszabályaink megállapítják, mégpedig a következők szerint:

  • aki a temetést szerződésben vállalta;
  • akit arra az elhunyt végrendelete kötelez;
  • végrendelet hiányában az elhunyt temetéséről az elhalálozása előtt vele együtt élő házastársa vagy élettársa köteles;
  • végső soron pedig az elhunyt egyéb, közeli hozzátartozója a törvényes öröklés rendje szerinti sorrendben.

Ha temetésre kötelezett személy nincs, ismeretlen helyen tartózkodik vagy a kötelezettségét nem teljesíti, a temetésről az elhalálozás helye szerint illetékes települési, kerületi önkormányzat polgármestere gondoskodik.

A temetés helyére és módjára elsődlegesen az elhunyt életében tett rendelkezése az irányadó, kivéve, hogyha az aránytalan terhet róna az eltemettetőre. Amennyiben az elhunyt akarata nem ismert, úgy az eltemetésre köteles személy akarata az irányadó ezen kérdésekben.

Koporsós temetés esetén fontos, hogy annak főszabály szerint a halottvizsgálati bizonyítvány kiállításától számított 96 órán belül meg kell történnie. Hamvasztás esetén nincs ilyen időbeli korlát, a hamvakat urnában lehet elhelyezni, avagy azokat szét lehet szórni. Lehetőség van az urnát temetőn, temetkezési helyen kívül is elhelyezni, ebben az esetben az eltemettetőnek vállalnia kell, hogy azt a kegyeleti igényeknek megfelelő körülmények között tárolja, illetve biztosítania szükséges, hogy a hozzátartozók a kegyeleti jogukat megfelelően gyakorolni tudják.

Napjainkban egyre többen választják az úgynevezett szórásos temetés valamelyik változatát, így mostanság már egyáltalán nem szokatlan, hogyha a gyászoló család az elhunyt hamvait repülőgépről szórja szét vagy éppen hajóról eresztik azokat valamely folyónkba. Sőt napjainkban már egyes szolgáltatókon keresztül akár arra is lehetőség van, hogy szeretteink hamvait az űrben helyezzük végső nyugalomra. Ezek a speciális temetkezési formák azonban további engedélyek beszerzéséhez kötöttek, így ebben az esetben javasoljuk temetkezési szolgáltató igénybevételét.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: hamvasztás, koporsós temetés, szórásos temetés, temetés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2020. november 05. ( 3 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Mögöttes felelősség?
Következő bejegyzés Közjegyzői okiratba foglalt bérleti szerződés – miért éri meg?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi felmondás után elhagyja az irodát a cuccaival.

Esettanulmányok

Ügyfelünk határozatlan idejű munkajogi jogviszonyát munkáltatója felmondással megszüntette, emellett felmentette őt a munkavégzési kötelezettség alól a felmondási idő teljes tartamára. Majd Ügyfelünk kétségbeesetten fordult Társaságunkhoz, jelezve, hogy munkáltatója egy forintot sem fizetett neki a felmondási időre. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép