A rakomány gyakran nagyobb értéket képvisel, mint az azt szállító teherautó. A fuvarozók a szerződött partnereik felé nagyon komoly felelősséget vállalnak az áruk állapotáért, egy balesetnél akár saját hibájuk hiányában is súlyos összegeket kell fizetniük, ezért fontos tisztában lenni a szállítmányt ért károk jogi hátteréről.
Először is a legjobb eset, ha a balesetet nem a kamionos okozta, ekkor ugyanis az okozó fél kötelező felelősségbiztosítója fogja a balesetből eredő károkat megtéríteni. A kárt természetesen a sérült dolog tulajdonosa szenvedi el, aki nem a fuvarozó. Ezért alapesetben az áru tulajdonosa (a feladó vagy a címzett esetleg egyéb személy) jogosult kártérítést követelni a biztosítótól. Egyszerűbb az eljárás akkor, ha a tulajdonos a fuvarozóra engedményezi a kárigényét, így a fuvarozó behajthatja azt a biztosítótól.
Fontos szabály, hogy a fuvarozó csak akkor nem viseli a kárt a megrendelő felé, ha bizonyíthatóan harmadik személy elháríthatatlan közrehatása okozta a balesetet. Amennyiben meg lehet állapítani, hogy a fuvarozó is felelős a balesetért, akkor a megrendelő felé a teljes árukárt köteles megtéríteni. Ilyenkor a fuvarozó a megrendelőnek 100%-ban fizeti az árukárt. Ha a fuvarozó egyáltalán nem hibás, akkor a megrendelő az előzőek szerint csak az okozó felelősségbiztosítójától követelheti a kárt.
A fuvarozó felelőssége nagyon komoly terhet jelent, a nem ritkán több százmilliós szállítmány kifizetése a legtöbb hazai kisvállalkozásnak lehetetlen feladat. Ezért nemzetközi szállításnál kötelezően CMR biztosítással kell rendelkeznie a fuvarozónak, belföldön pedig árukár felelősségbiztosítást köthet. Mindkét biztosításnak az a lényege, hogy amennyiben a fuvarozó felelőssége megállapítható a szállítmány megrongálódásáért, akkor a fuvarozó helyett fizeti ki a dolog tulajdonosát ért károkat. Ezekben a biztosításokban arra is van lehetőség, hogy a biztosító által fizetendő maximális kárösszeget (biztosítási összeg) is meghatározzák a felek, így a díj nagyságát a tényleges veszélyhez lehet igazítani. Egyes fuvarozók drága napelemeket szállítanak, míg mások szemestakarmányt, a két áru értéke között óriási különbségek vannak, ezért a biztosítási összeget a tevékenység alapján érdemes kialakítani. Mivel a CMR biztosítás csak a nemzetközi fuvarokra nyújt fedezetet, ezért érdemes olyan biztosítást is kötni, amely a belföldi utaknál is kártérítést nyújt.