Ám az internetes vásárlásnak is vannak bukatói! Vajon mivel védhetjük ki azt, hogy becsapjanak bennünket?
Ha az interneten vásárolunk, akkor közöttünk és az eladó között egy szerződés keletkezik, amelyet – jogi nyelven – távol lévők között kötött szerződésnek nevezünk, amelyre a 17/1999. Kormányrendelet szabályai az irányadóak. Az interneten történő vásárlás sajátossága, hogy nincs lehetőségünk a kívánt termék megtekintésére, kipróbálására. Ennek ellenére a legtöbb esetben a termék ellenértékét annak megérkezése előtt előre kell kifizetnünk. Amellett, hogy gyors és kényelmes az e fajta megoldás, számos hátrányos következményt rejthet magában, tehát indokolt volt, hogy a jogalkotó különös védelemben részesítse az ily módon létrejövő szerződéseket.
A jogszabály meghatározza azokat az eseteket, amikor egy szerződés távollévők között kötött szerződésnek minősül és azt a kört, amelyre a jogszabály hatálya nem terjed ki. A természeténél fogva vissza nem szolgáltatható, vagy gyorsan romlandó termékről szóló szerződés, természetesen nem lehet ilyen ügylet tárgya.
Az eladót fokozott tájékoztatási kötelezettség terheli ezekben az esetekben, köteles ugyanis információt adni a cég adatairól, a termék leglényegesebb tulajdonságairól, a fizetés, szállítás módjáról, feltételeiről illetve az elállás jogáról is. A jogszabály kötelezi továbbá az értékesítőt arra, hogy általános szerződési feltételeket tegyen közé, amelyet célszerű átolvasni, mielőtt vásárolunk.
Fontos tudni, hogy a szolgáltató köteles, a megrendeléstől számított 48 órán belül visszaigazolást küldeni a vásárló részére a vásárlás megvalósulásáról. Amennyiben két napon belül nem érkezik meg a visszaigazolás, úgy az igénybe vevő mentesül a szerződés megkötésének kötelezettsége alól.
Figyelemmel arra, hogy az internetes vásárlás fokozott kockázatot rejt magában, az ilyen szerződések jogosultjainak védelme érdekében jött létre az elállás jogintézménye. Az elállási jog alapján a jogszabály felhatalmazást ad arra, hogy a vevő egyoldalúan visszalépjen a szerződés megkötésétől. Az elállási szándékunkat, akár személyesen, szóban, telefonon, emailben, levélben, vagy faxon is előterjeszthetjük. Javasolt azonban azt írásban megtenni (tértivevényes levélben) a későbbi bizonyíthatóság érdekében. Az elállással egyidejűleg a termék visszaküldéséről is gondoskodnunk kell. A visszaküldés költségei sajnos minket terhelnek, azt nem követelhetjük vissza a későbbiekben sem. Természetesen, a vevő a terméket kipróbálhatja, a terméket a csomagolásból kibonthatja, ez nem képezheti akadályát az elállási jogunk gyakorlásának.
Az elállást nem kell megindokolnunk. Annak gyakorlására termék esetén a termék átvételétől, szolgáltatás igénybevétele esetén, a szerződéskötéstől számított nyolc munkanapon belül lehet kezdeményezni, kivéve, ha az eladó a fenti tájékoztatási kötelezettségének nem tesz eleget. Ekkor az elállási jog gyakorlásának határideje 3 hónapra hosszabbodik meg. Az eladó köteles a fogyasztó részére haladéktalanul, de legkésőbb az elállást követő harminc napon belül visszatéríteni a vételárat.