Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Jutalom, jutalék, prémium, bónusz: megkapom vagy nem kapom?

Jutalom, jutalék, prémium, bónusz: megkapom vagy nem kapom?

2022. február 15.

jutalom, jutalék, prémium, bónusz
Rengeteg munkahelyen bevett szokás, hogy a munkáltatók a munkavállalók motiválása érdekében különböző címeken anyagi előnyt biztosítanak. Ezek formája rendkívül eltérő lehet, hiszen nincsen egységes jogi szabályozás arra tekintettel, hogy mit, milyen időközönként kell juttatni a munkavállalónak (a munkabéren túl), ennek kereteit a munkáltatók szabják meg. Sok helyen bevett gyakorlat a karácsonykor adott egyszeri, nagyobb összegű kifizetés, míg más munkáltatók bizonyos eredmények elérése esetén adnak pénzt a munkavállalóiknak. Ezeket a juttatási formákat szedjük kicsit rendbe jelen cikkünkben, hogy átláthatóbbak legyenek a munkavállalók számára, mit, mikor kell kifizetni és adott esetben mikor lehet megvonni a munkáltató részéről.

Prémium

A prémium a teljesítményösztönzés egyik leggyakrabban használt eszköze. A prémiumot a munkáltató egy meghatározott eredmény elérése esetén, egy előre kitűzött cél megvalósításának ellenértékeként adja.

Fontos, hogy a prémiumot nem szabad összekeverni a teljesítménybérrel, mivel a két juttatás nagyon hasonló jellemvonásokat hordoz. A prémium a munkabéren felüli juttatás, tehát nem kapcsolódik az alapbérhez vagy a teljesítménybérhez.

Az, hogy a munkavállaló milyen eredmény eléréséhez köti a prémium kifizetését, azt a prémiumkitűzés tartalmazza. A prémiumfeltételeket a munkáltató határozza meg, ezzel összefüggésben munkajogi vita akkor sem kezdeményezhető, ha a munkavállaló irreális feltételekhez köti a prémium kifizetését. Ez a teljesítménybértől való elhatárolás egyik legfontosabb szegmense, ugyanis teljesítménybér esetén, a teljesítménykövetelményt úgy kell meghatározni, hogy az rendes munkaidőben 100%-osan teljesíthető lehessen.

A teljesítendő feladat a munkavállalók számára előre ismert. Ezt a célkitűzést a munkáltatónak alaposan meg kell fontolnia, ugyanis amennyiben a prémium elérése érdekében a teljesítés megkezdődött, akkor a prémiumkitűzésen a munkáltató utóbb nem változtathat.

Tehát nem történhet meg az az eset, hogy a munkáltató teljesítési idő felénél realizálja, hogy túl keveset vár el a prémium kifizetés ellentételezéseként és időközben változtat a feltételeken.

A prémium kifizetésének feltételeit a munkáltató szabja meg, tehát feltételként állíthatja, hogy a prémium kifizetésének időpontjában (melyet előre meghatároz), a munkavállaló még munkaviszonyban álljon a munkáltatóval. Természetesen van lehetőség részprémium kikötésére is, de ez szintén a munkáltatón múlik.

Az egyetlen olyan lehetőség, amikor prémiumkitűzés és – ebből következően – a feladat elvégzése nélkül igényt lehet támasztani a prémium összegére, ez az az eset, ha a munkáltató a munkaszerződésben kötelezettséget vállalt a prémium megfizetésére.

Ha a munkavállaló a kitűzött feladatot teljesíti, akkor jogos igénye keletkezik a prémium összegére, melyet utóbb akár bírósági úton is érvényesíthet.

Jutalék

A jutalék a prémiumhoz hasonló, de sokkal inkább teljesítménybérre hajazó béren felüli juttatás. A prémiumra hasonlít abban, hogy ez a juttatási forma is a munkabéren felül illeti meg a munkavállalót, de a prémiumkitűzés tekintetében általában más az elszámolási rendszer. A jutalék általában az eladások/teljesített feladatok utáni bevétel meghatározott százaléka, míg a prémium egy konkrét összeg szokott lenni.

Példa:

Prémiumot kap a munkavállaló, ha az adott évben az autóeladásai száma eléri 30 darabot. Ennek teljesítése esetén 500.000 Ft prémiumra jogosult.

Jutalékot kap a munkavállaló, ha az egyes autóeladásai után, az eladott autó vételára 5%-ra jogosult.

A jutalékot célszerű jutalékelszámolási szabályzatba foglalni, hogy a feltételek mindenki számára világosak lehessenek.

Jutalom/bónusz

A jutalmat és a bónuszt az különbözteti meg a leginkább a korábban felsorolt béren kívüli juttatásoktól, hogy nem csak munkateljesítmény alapján adhatóak. Jutalmat és bónuszt lehet akár egyéni teljesítmény alapján is adni, ha valamelyik munkavállaló az adott időszakban kimagasló munkát végzett vagy lehet csupán azért adni, mert a cég jó üzleti évet zárt, ami nyilvánvalóan a munkavállalóknak is köszönhető.

A legfontosabb különbség: a jutalomban és a prémiumban a felek előre megállapodnak, a munkavállaló annak reményében törekszik és adott esetben dolgozik többet, hogy az eredményt elérje és ezzel összefüggésben az előre kitűzött pénzt megkapja.

A jutalomra és a bónuszra nem lehet igényt alapítani, a jutalmat olyan indokkal is adhatják a munkavállalóknak, amelyet előre nem közöltek.

A bónuszt általában arra az estre szokták használni, ha munkavállalók nagyobb csoportja részesül a jutalomból, de ezen megnevezéseknek nincsen konkrét jogszabályi definíciója, sőt, a Munka Törvénykönyve a fent megnevezett kategóriákat nem is ismert. Az összesre, mint béren kívüli juttatásra hivatkozik, mely adott esetben az átlagkeresetnek alapja lehet (amennyiben egyes juttatások rendszeresnek minősülnek), azonban a távolléti díj alapjába nem számítanak bele.

Ezek után a bérelemek után, attól függetlenül, hogy nem számítanak bele az alapbérbe, illetve nem képezik a távolléti díj alapját, munkabér módjára kell adóznia a munkáltatónak. Kivéve, ha a borítékos rendszert választja, bár ezt a NAV kifejezetten nem javasolja….

Egyenlő bánásmód

Amire a fent leírt munkabér jellegű jutattások esetén kiemelt figyelmet kell fordítani, az az, hogy az egyenlő bánásmód követelményének megtartása mellett kerüljenek kifizetésre. A dolgozók között indokolatlan különbséget nem lehet tenni. Tehát nem teheti meg azt a munkáltató, hogy mondjuk csak a nőknek ad jutalmat év végén, hiszen ezzel a férfiakat negatívan különböztetné meg. Azt viszont megteheti, hogy csak adott munkakörökben ír ki prémiumkitűzést, ez nem jelenti a más munkakörben dolgozók hátrányos megkülönböztetését.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: bónusz, fizetéskiegészítés, jutalék, jutalom, prémium
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. február 15. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A szerviz bármit megtehet?
Következő bejegyzés Munkáltatói utasítás és megtagadása

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy kék autóból könyököl ki egy férfi kéz és vezet.

Esettanulmányok

Ügyfelünkkel szemben szabálysértési eljárást kezdeményeztek.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép