Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Munkajog
  • Jogellenes felmondás és a munkavállaló kárenyhítési kötelezettsége

Jogellenes felmondás és a munkavállaló kárenyhítési kötelezettsége

2022. július 19.

munkajog, kárenyhítési kötelezettség, kártérítés, elmaradt jövedelem
A munkajogi jogviták jelentős része a munkaviszony megszüntetéséhez kapcsolódnak és abból erednek, hogy valamelyik fél jogszerűen vagy jogellenesen szüntette-e meg a munkaviszonyt. Mivel határozatlan idejű munkaviszonyt a munkavállaló indoklás nélkül bármikor felmondhatja, így jogvita általában abból keletkezik, hogy a munkáltató nem megfelelően mond fel az alkalmazottnak. Ilyen esetben pedig egyáltalán nem mindegy, hogy a munkavállaló a munkaviszony megszűnése után milyen magatartást tanúsít.

Mit követelhet a munkavállaló?

A Munka Törvénykönyve értelmében a munkáltató köteles megtéríteni a munkaviszony jogellenes megszüntetésével összefüggésben, munkavállalónak okozott kárt. Kártérítési igénnyel tehát akkor léphet fel a munkavállaló, hogyha bizonyítani lehet, hogy munkaviszonyát nem a jogszabályoknak megfelelően, tehát jogellenesen szüntette meg a munkáltató. Amennyiben ez megállapítható, akkor a kártérítési igénnyel összefüggésben a munkavállaló választhat: tételes kártérítési igénnyel él, vagy pedig átalány kártérítést követel a (volt) munkáltatótól.

Tételes kártérítési igény érvényesítése esetén a munkavállaló által elmaradt jövedelem címén igényelt kártérítés nem haladhatja meg a munkavállaló tizenkéthavi távolléti díjának összegét.

Átalány kártérítés igénylése esetén pedig követelheti a munkáltatói felmondás esetén irányadó felmondási időre járó távolléti díjnak megfelelő összeget.

Azt, hogy mikor, melyik megoldással jár jobban a munkavállaló, mindig az eset összes körülményére tekintettel állapítható meg. Ha a munkavállaló viszonylag korán talál másik munkahelyet, akár szinte egyből el tud helyezkedni, úgy nagy valószínűség szerint az átalánykártérítés iránti igény érvényesítése jelent jobb választást. Ezzel szemben ha a munkavállaló hosszabb időn keresztül nem tud, vagy várhatóan nem fog tudni elhelyezkedni, vagy kevesebb munkabérért tud elhelyezkedni, úgy a tételes kártérítési igény érvényesítése célravezetőbb.

A munkavállaló kárenyhítési kötelezettségéről

A tételes kártérítési igény érvényesítése során, mint azt már említettük van egy időbeli korlát is: elmaradt jövedelem jogcímén legfeljebb tizenkéthavi távolléti díjnak megfelelő összeg követelhető.

Kérdésként merülhet fel ugyanakkor, hogy figyelembe kell-e venni az elmaradt jövedelem megállapításánál, hogy a munkavállaló megtett-e mindent a korábbi jövedelme pótlására, azaz kárenyhítési kötelezettségének eleget tett-e.

A Munka Törvénykönyvének általános kártérítési szabályai szerint nem kell megtéríteni a kárnak azt a részét, amelyet a munkavállaló vétkes magatartása okozott, vagy amely abból származott, hogy a munkavállaló kárenyhítési kötelezettségének nem tett eleget. Ezen túlmenően a jogszabály azt is kimondja, hogy a munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén az elmaradt munkabér összegének számításánál le kell vonni azt, amit a munkavállaló megkeresett, vagy az adott helyzetben elvárhatóan megkereshetett volna.

Ez tehát azt jelenti, hogy a munkavállalót terheli a kárenyhítési kötelesség.

A kárenyhítési kötelezettség körébe tartozik például az, hogy a munkavállalónak aktívan kell munkát keresnie, illetve igényelnie kell az álláskeresési járadékot is. Ezen túlmenően a munkavállalótól elvárható, hogy működjön együtt a munkaerőpiaci szolgáltató szervvel,  mérlegelje a felajánlott átképzési, foglalkoztatási lehetőségeket, működjön együtt új munkahelyek felkutatásában is. A munkavállaló tehát a munkáltató jogellenes felmondása esetén sem ülhet otthon és várhatja, hogy a bíróság majd egyszer csak megítéli számára a legmagasabb, tizenkéthavi távolléti díjnak megfelelő összeget.  Természetesen az, hogy a munkavállaló egy konkrét esetben eleget tett-e kárenyhítési kötelezettségének mindig az adott ügy összes körülménye alapján állapítható meg. Figyelembe kell venni e körben az adott munkavállaló körülményeit is, mint például életkorát, egészségi állapotát, családi, lakóhelyi körülményeit, képzettségét, végzettségét stb.

Hogy néz ki ez a gyakorlatban?

A munkajogi peres eljárás során a munkáltatónak kell azt bizonyítania, hogy a munkavállaló megszegte kárenyhítési kötelezettségét, így az általa követelt összeg nem jár neki teljes egészében. A bíróság ugyanis nem nyomozó hatóság, hivatalból nem vizsgálhatja, hogy a munkavállaló eleget tett-e a kárenyhítési kötelezettségének. Abban az esetben tehát, hogyha a munkáltató erre nem hivatkozik, nem tesz erre vonatkozó bizonyítási indítványt, nem hivatkozik a kárenyhítési kötelezettség megszegését alátámasztó tényekre, körülményekre, bizonyítékokra, úgy a bíróság a kárenyhítési kötelezettség figyelmen kívül hagyásával fogja a munkavállaló által igényelt elmaradt jövedelmet és munkabért megítélni.

Elképzelhető az is, hogy a munkáltató hivatkozik a kárenyhítési kötelezettség megszegésére, ám a munkáltatói bizonyítás mégis sikertelen. Ilyen eset lehet például az, hogyha a munkáltató csak hivatkozik arra, hogy a munkavállalónak lehetősége lett volna megfelelő munkabérért elhelyezkedni, ám ezt bizonyítani már nem tudja. Ebben az esetben a bizonyítatlanság a munkáltató terhére esik, a munkavállaló által igényelt összegből nem lehet levonást eszközölni amiatt, mert kárenyhítési kötelezettségének nem tett eleget.

Ez a gyakorlatban természetesen nem jelenti azt, hogy a munkáltatónak kell minden bizonyítékot beszerezni és a bíróság rendelkezésére bocsátani. A munkáltató bizonyítási indítványok körében indítványozhatja a munkavállaló részletes meghallgatását, illetve kérheti a bíróságot, hogy kötelezze a munkavállalót okiratok, bizonyítékok csatolására.

Összefoglalás

A munkavállaló tehát akkor sem ülhet otthon tétlenül, hogyha munkaviszonyát jogellenesen szüntette meg a munkáltató. Ebben az esetben is kötelessége, hogy aktívan keressen munkát és igénybe vegye azokat az állami segítségnyújtásokat, amik a rendelkezésére állnak. Amennyiben pedig ennek nem tesz eleget, úgy az általa követelt összegnél jóval kevesebbet is megítélhet számára a bíróság.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Munkajog
  • Címkék: elmaradt jövedelem, kárenyhítési kötelezettség, kártérítés, munkajog
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. július 19. ( 8 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés A közigazgatási bírság lehet eltúlzott mértékű!
Következő bejegyzés Közvetítői eljárás

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép