Először is nem mindegy, hogy járattörlésről, vagy járat késésről beszélünk.
Járattörlés:
Járattörlésről beszélhetünk akkor, ha a légitársaság a foglaláson szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem átteszi az utast egy másik menetrend szerinti járatra.
Akkor is járattörlésről beszélünk, ha a repülő felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre.
Furcsa, de hasonló eset, ha a járat nem arra a repülőtérre érkezik, amelyik a jegyen úticélként szerepel. Ebben az esetben persze előfordulhat, hogy a légitársaság észbe kap, és gyorsan átrepít minket az eredeti célunkhoz, ilyenkor ez késésnek fog minősülni.
Az is előfordulhat, hogy egy várost két egymáshoz közeli reptér is kiszolgált, és ilyenkor bármelyik reptérre érkezünk, elértünk az úticélhoz.
Mit kérhetünk járattörlés esetén? És ezt magunktól kéne tudni?
Nos nem egészen. A légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy a kedves utas válasszon a következő lehetőségek közül:
- A lágitársaság visszatéríti a jegyárat és ilyenkor nem juttat el minket a célhoz, sőt, ha átszálláskor törölték a járatot, akkor visszavisz minket az eredeti kiindulópontba.
- Átfoglalással a következő járattal eljuttat bennünket a célhoz.
- Általunk kiválasztott későbbi időpontban mehetünk, hasonló feltételekkel. Ezesetben tehát egy-két részlet eltérhet attól, amit mi foglaltunk, de a körülményeknek hasonlóknak kell lennie).
Rendkívül fontos tisztázni, hogy mi van akkor, ha a kiutazáskor a járatot törölték, és hazafelé más légitársasággal jönnénk. Ha a két járatot nem ugyanaz a légitársaság üzemelteti, a kiutazásra foglalt járat törlése esetén visszatérítés csak a törölt járatért jár. Tehát ilyenkor érdemes a második lehetőséget választani a felkínáltak közül, hogy eljussunk a célba, mert különben a visszaút ára megy a kukába sajnos.
A fentieken túlmenően, járattörlés vagy három órát meghaladó késés esetén kártérítést is fizetni fog a légitársaság, mégpedig a távolságtól függően. 1500 km távolság alatt 250 Euró kártérítés jár. Több mint 1500 km az Európai Unión belül, illetve minden más olyan járat esetében, melynek útvonala 1500 km és 3500 km között van 400 Eurót kapunk. 3500 km-nél távolabbi utazás esetén 600 Euró jár.
Mint fentebb tisztáztuk, ha a járatot törlik, de a légitársaság késve eljuttat minket a célunkhoz, és további feltétel, hogy nem lesz jelentős késés esetén a fenti kártérítés felére tarthatunk igényt. A jelentős késést lásd a járatkésésnél.
Mentesül a légitársaság a kártérítési felelősség alól az alábbi esetekben:
Ha a légitársaság több mint 14 nappal korábban értesít bennünket a járattörlésről.
Akkor is mentesülnek, ha az utazás előtti 7–14 napon értesít minket, és mellette felajánlja, hogy átfoglalással elszállít minket az eredeti célunkhoz. De ennek feltételei vannak:
- Az utasnak az eredeti időponthoz képest legfeljebb két órával kell hamarabb indulnia, és az eredeti menetrend szerinti érkezési időnél kevesebb mint négy órával később érkezik meg úti céljába.
Ezekre azért van szükség, hogy a légitársaság viszonylag nagyobb zűr nélkül el tudjunk vinni bennünket A pontból B pontba, hiszen nekünk is ez az érdekünk. De nem okozhat ezzel nekünk gondot. Tehát nem kell emiatt plusz szabadnapot kivennünk (max két órával előbb indulhat) és nem bukjuk el a szállásunkon az első napot sem (max négy órával később érkezhet meg).
Ugyanez a helyzet, ha a légitársaság kevesebb mint hét nappal a járat menetrend szerinti indulása előtt értesít minket, és más járatot ajánl, de ekkor szigorúbbak a feltételek. Ilyenkor legfeljebb egy órával előbb indulhat, és legfeljebb két órával később érkezhet meg.
Szintén nem jár kártérítés, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor, melyeket észszerű intézkedésekkel nem lehetett elhárítani. A légitársaságnak kell a rendkívüli körülmények fennállását okiratokkal bizonyítania. Ezen bizonyítékokat valamennyi utas megtekintheti, és a tagállami hatóságoknak is rendelkezésükre kell bocsátani.
Mentesül a légitársaság a kártérítési kötelessége alól, ha a járattörlést rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta (pl. vihar, sztrájk). Érdekesség, hogy a sztrájkról előre tudhat a légitársaság (akár a légitársaság dolgozói, akár a földi irányítás dolgozói sztrájkolnak). Ennek ellenére így kezeli a gyakorlat. Különösen indokolt lenne annak az esetnek a felülvizsgálata, amikor az adott légitársaság dolgozói sztrájkolnak, hiszen ez semmiképpen nem egy váratlan, pláne nem elháríthatatlan külső ok.
Ki kell hangsúlyozni, hogy a fenti mentesítő körülmények csak a kártérítés alól mentesítik a légitársaságot, a többi kötelezettsége alól nem! (pl. visszatérítés, átfoglalás stb.)
Járatkésés:
Jelentős késének számít 1500 km alatti távokon legalább két óra, 1500 és 3000 km közötti távolságon legalább három óra, míg efölött legalább 4 órás késés.
Ilyen esetekben étkezési kupont kérhetünk, ha pedig ezt megtagadják (nem fogják) akkor három óránként 15 Euró étkezési költséget tudunk követelni a légitársaságtól. Ugyanis utasonként 15 Euró étkezési kupon kérhető három óránként, és ezt a légitársaság jóesetben magától fogja felajánlani. Ha erre nem kerül sor, tegyük el a számlákat, amiket a reptéren történő fogyasztáskor kapunk. Ne legyen kétségünk, pikkpakk összejön a 15 Euró egy reptéri büfében.
Nem jár kártérítés, ha a késést rendkívüli körülmény (pl. vihar) okozta.
Járattörlés és jelentős késés esetén is köteles bennünket elszállásolni a légitársaság, ha ez indokolt. (Pl. nappal egy 4 órás késés miatt nem az, de ha az este 10 órás járat helyett egy hajnali járattal megyünk, akkor igencsak indokoltnak tűnik)