Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Járattörlés és késés

Járattörlés és késés

2022. május 10.

járatkésés, járattörlés, légitársaság, repülő, repülés, reptér, repjegy, kártérítés, visszatérítés, jegyár, repülőjegy,
A nyár közeledtével sokan már tervezgetjük a nyaralásunkat. Sőt vannak, akik már tavasszal lefoglalják a repülőjegyeket a nyári utazásra. Ez nyilvánvalóan jutányos, de kockázatos is lehet, hiszen manapság (sajnos) ki tudja, hogy mikor szól közbe a világjárvány, vagy akár egy háború. De ha az ilyen extrém esetektől eltekintünk, és a leggondosabban vásárolunk, akkor is előfordulhat, hogy a járatot törlik, vagy esetleg jelentős késés miatt a reptéren ragadunk. Mi ilyenkor a teendő? Mikor kaphatunk kártérítést, és mikor térítik vissza a jegyünket? Mikor kapunk ételt és szállást?

Először is nem mindegy, hogy járattörlésről, vagy járat késésről beszélünk.

Járattörlés:

Járattörlésről beszélhetünk akkor, ha a légitársaság a foglaláson szereplő menetrend szerinti járatot nem indítja el, hanem átteszi az utast egy másik menetrend szerinti járatra.

Akkor is járattörlésről beszélünk, ha a repülő felszáll ugyan, de vissza kell fordulnia a kiindulási repülőtérre.

Furcsa, de hasonló eset, ha a járat nem arra a repülőtérre érkezik, amelyik a jegyen úticélként szerepel. Ebben az esetben persze előfordulhat, hogy a légitársaság észbe kap, és gyorsan átrepít minket az eredeti célunkhoz, ilyenkor ez késésnek fog minősülni.

Az is előfordulhat, hogy egy várost két egymáshoz közeli reptér is kiszolgált, és ilyenkor bármelyik reptérre érkezünk, elértünk az úticélhoz.

Mit kérhetünk járattörlés esetén? És ezt magunktól kéne tudni?

Nos nem egészen. A légitársaságnak fel kell ajánlania, hogy a kedves utas válasszon a következő lehetőségek közül:

  • A lágitársaság visszatéríti a jegyárat és ilyenkor nem juttat el minket a célhoz, sőt, ha átszálláskor törölték a járatot, akkor visszavisz minket az eredeti kiindulópontba.
  • Átfoglalással a következő járattal eljuttat bennünket a célhoz.
  • Általunk kiválasztott későbbi időpontban mehetünk, hasonló feltételekkel. Ezesetben tehát egy-két részlet eltérhet attól, amit mi foglaltunk, de a körülményeknek hasonlóknak kell lennie).

Rendkívül fontos tisztázni, hogy mi van akkor, ha a kiutazáskor a járatot törölték, és hazafelé más légitársasággal jönnénk. Ha a két járatot nem ugyanaz a légitársaság üzemelteti, a kiutazásra foglalt járat törlése esetén visszatérítés csak a törölt járatért jár. Tehát ilyenkor érdemes a második lehetőséget választani a felkínáltak közül, hogy eljussunk a célba, mert különben a visszaút ára megy a kukába sajnos.

A fentieken túlmenően, járattörlés vagy három órát meghaladó késés esetén kártérítést is fizetni fog a légitársaság, mégpedig a távolságtól függően. 1500 km távolság alatt 250 Euró kártérítés jár. Több mint 1500 km az Európai Unión belül, illetve minden más olyan járat esetében, melynek útvonala 1500 km és 3500 km között van 400 Eurót kapunk. 3500 km-nél távolabbi utazás esetén 600 Euró jár.

Mint fentebb tisztáztuk, ha a járatot törlik, de a légitársaság késve eljuttat minket a célunkhoz, és további feltétel, hogy nem lesz jelentős késés esetén a fenti kártérítés felére tarthatunk igényt. A jelentős késést lásd a járatkésésnél.

Mentesül a légitársaság a kártérítési felelősség alól az alábbi esetekben:

Ha a légitársaság több mint 14 nappal korábban értesít bennünket a járattörlésről.

Akkor is mentesülnek, ha az utazás előtti 7–14 napon értesít minket, és mellette felajánlja, hogy átfoglalással elszállít minket az eredeti célunkhoz. De ennek feltételei vannak:

  • Az utasnak az eredeti időponthoz képest legfeljebb két órával kell hamarabb indulnia, és az eredeti menetrend szerinti érkezési időnél kevesebb mint négy órával később érkezik meg úti céljába.

Ezekre azért van szükség, hogy a légitársaság viszonylag nagyobb zűr nélkül el tudjunk vinni bennünket A pontból B pontba, hiszen nekünk is ez az érdekünk. De nem okozhat ezzel nekünk gondot. Tehát nem kell emiatt plusz szabadnapot kivennünk (max két órával előbb indulhat) és nem bukjuk el a szállásunkon az első napot sem (max négy órával később érkezhet meg).

Ugyanez a helyzet, ha a légitársaság kevesebb mint hét nappal a járat menetrend szerinti indulása előtt értesít minket, és más járatot ajánl, de ekkor szigorúbbak a feltételek.  Ilyenkor legfeljebb egy órával előbb indulhat, és legfeljebb két órával később érkezhet meg.

Szintén nem jár kártérítés, ha a légitársaság bizonyítani tudja, hogy a járattörlésre rendkívüli körülmények miatt került sor, melyeket észszerű intézkedésekkel nem lehetett elhárítani. A légitársaságnak kell a rendkívüli körülmények fennállását okiratokkal bizonyítania. Ezen bizonyítékokat valamennyi utas megtekintheti, és a tagállami hatóságoknak is rendelkezésükre kell bocsátani.

Mentesül a légitársaság a kártérítési kötelessége alól, ha a járattörlést rendkívüli és elháríthatatlan körülmény okozta (pl. vihar, sztrájk). Érdekesség, hogy a sztrájkról előre tudhat a légitársaság (akár a légitársaság dolgozói, akár a földi irányítás dolgozói sztrájkolnak). Ennek ellenére így kezeli a gyakorlat. Különösen indokolt lenne annak az esetnek a felülvizsgálata, amikor az adott légitársaság dolgozói sztrájkolnak, hiszen ez semmiképpen nem egy váratlan, pláne nem elháríthatatlan külső ok.

Ki kell hangsúlyozni, hogy a fenti mentesítő körülmények csak a kártérítés alól mentesítik a légitársaságot, a többi kötelezettsége alól nem! (pl. visszatérítés, átfoglalás stb.)

Járatkésés:

Jelentős késének számít 1500 km alatti távokon legalább két óra, 1500 és 3000 km közötti távolságon legalább három óra, míg efölött legalább 4 órás késés.

Ilyen esetekben étkezési kupont kérhetünk, ha pedig ezt megtagadják (nem fogják) akkor három óránként 15 Euró étkezési költséget tudunk követelni a légitársaságtól. Ugyanis utasonként 15 Euró étkezési kupon kérhető három óránként, és ezt a légitársaság jóesetben magától fogja felajánlani. Ha erre nem kerül sor, tegyük el a számlákat, amiket a reptéren történő fogyasztáskor kapunk. Ne legyen kétségünk, pikkpakk összejön a 15 Euró egy reptéri büfében.

Nem jár kártérítés, ha a késést rendkívüli körülmény (pl. vihar) okozta.

Járattörlés és jelentős késés esetén is köteles bennünket elszállásolni a légitársaság, ha ez indokolt. (Pl. nappal egy 4 órás késés miatt nem az, de ha az este 10 órás járat helyett egy hajnali járattal megyünk, akkor igencsak indokoltnak tűnik)

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: járatkésés, járattörlés, jegyár, kártérítés, légitársaság, repjegy, reptér, repülés, repülő, repülőjegy, visszatérítés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. május 10. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Munkaszerződés nélküli foglalkoztatás hátrányai
Következő bejegyzés Kerékpáros biztosítás? Ilyen is van?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy őz megy az autóúton.

Esettanulmányok

Ügyfelünk autóúton közlekedve, gépjárművel vétlenül elütött egy elé vágó őzbakot. Figyelmeztető tábla nem volt elhelyezve az érintett útszakaszon. Később a kiérkező rendőrök tájékoztatást nyújtottak arról, hogy melyik vadásztársaság jogosult a területen vadászatra.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép