Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Utazás
  • Járatkésés miatti tipikus igények és érvényesítési módjuk

Járatkésés miatti tipikus igények és érvényesítési módjuk

2022. augusztus 12.

járatkésés, kártalanítás, EUR
A világjárványt követő nyitás talán egyik jellemzője, hogy sokan törekednek az elmúlt évek utazásait, akár repülős utak igénybevételével pótolni. Ugyanakkor közismert tény, hogy akár munkaerő hiánya, akár sztrájk miatt, egyre több járatot törölnek a légitársaságok, illetve igen jellemzővé váltak a járatkésések is. Mostani cikkünkben ez utóbbival foglalkozunk, kifejezetten kitérve arra, hogy az érintett utasok milyen igényekkel élhetnek a légitársasággal szemben.

Alapszabályok

A légi utasok jogairól az Európai Unión belül, egy, a tagállamokban közvetlen alkalmazandó rendelet szól. Ez a 264/2004 EK rendelet. A rendelet tartalmazza azt, hogy mely légitársaságokra és milyen utakra szükséges alkalmazni ezt a jogszabályt. Jellemzően uniós, tehát közösségi légifuravozókra terjed ki a rendelet hatálya, akkor is, ha esetleg az Unión kívüli reptérről, vagy reptérre érkezik az érintett járat. Kivételt képez azonban az az eset, amikor ebben az Unión kívüli országban már az utas kártalanításban, vagy ellátásban részesült. E rendelet egyébként a járat törlésére, késésére, a beszállás visszautasítására tartalmaz jogokat és kötelezettségeket.

A járat késése milyen esetekben áll fenn?

Lehetnek olyan esetek, amikor kiszámítható a késés a légifuvarozó számára. Ezekben a tervezhető esetekben csak az alábbi késések kapcsán köteles ellátást nyújtani a légitársaság:

  • ha a járat legalább 2 órás, 1 500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőutak esetén; vagy
  • legalább 3 órás, az összes Közösségen belüli, 1 500 kilométernél hosszabb repülőút és az összes egyéb, 1 500 és 3 500 kilométer közötti repülőút esetén; vagy
  • legalább 4 órás, a fentiekbe nem sorolható összes egyéb repülőút esetén.

Mi lehet az ellátás formája? Mire tarthat igényt az utas?

A fenti esetekben a légifuvarozónak fel kell ajánlania a várakozási idővel ésszerű arányban álló étkezést és frissítőket, és az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőséget szükséges biztosítaniuk. Az étkezést általában a reptéren biztosítja a légitársaság, általában meghatározott szolgáltatónál, kuponok ellenében. Ha ezt nem teszi lehetővé a légifuvarozó, akkor mindenképp javasolt a megvásárolt ételről és frissítőkről a blokkot eltenni, hogy utóbb érvényesíthető és igazolható legyen az utas felmerült költsége is.

Amennyiben az indulás időpontja ésszerű számítás szerint a korábbi bejelentett indulását követő nap, akkor nemcsak szállást kell biztosítani az utasok számára, hanem a hotelba történő transzfert is biztosítania kell a légitársaságnak.

Ha pedig legalább ötórás késés áll fenn, akkor pedig a jegy árának 7 napon belüli visszatérítése jöhet szóba.

Jár bármilyen kártérítés a járat késése kapcsán?

A válasz röviden igen, de nem minden esetben. Az európai uniós bírósági gyakorlat alakította ki azt a lehetőséges, hogy amennyiben hosszú időtartamú késés valósul meg, akkor a légijárattal érintett távolságtól függően tarthat kártérítésre az utas. Ezt a hosszú időtartamú kését legalább 3 órában határozta meg a bíróság. Tehát, ha az utas járata 3 óra 5 percet késik, akkor a fentiekben részletezett ellátásokon felül, kártérítésre is igényt tarthat. Ez azonban nem automatikus, hanem külön, a légitársaság irányába elő kell terjeszteni.

A kártérítés összege legalább 250 EUR, vagy 400 EUR, illetve maximum 600 EUR összeg lehet.

Ezt az összeget pedig nem holmi utalványban, vagy kuponban kell biztosítania a légitársaságnak, hanem főszabály szerint az összeget vagy készpénzben, vagy banki átutalás kell megfizetnie és maximum az utas hozzájárulásával fizetheti meg utalvánnyal.

Bízunk benne, Olvasóink nem fognak ilyen helyzetbe kerülni, de ha mégis, akkor a fenti igényeket érvényesíthetik a légitársasággal szemben.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Kártérítés, Utazás
  • Címkék: EUR, járatkésés, kártalanítás
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. augusztus 12. ( 8 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Meghatalmazás vagy megbízás ? Mi a különbség?
Következő bejegyzés Fizetett szabadság - 5 kérdés

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk az év elején szerette volna régi, elavult fürdőszobáját felújítani. A munkával egy „szakembert” bízott meg, aki hangzatos ígéretekkel és mindent elsöprő önbizalommal igyekezett meggyőzni Ügyfelünket, hogy ő az ideális szakember a tárgyi munka elvégzéséhez. Ügyfelünk jóhiszemű módon segítette a szakember munkáját, és beszerezte a felújításhoz szükséges, előre megbeszélt építőanyagokat. A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép