Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Közlekedés
  • Kötelező biztosítás
  • Hitelszerződés a totálkár után, avagy mire számíthatunk, ha a gépjármű megsemmisül?

Hitelszerződés a totálkár után, avagy mire számíthatunk, ha a gépjármű megsemmisül?

2010. augusztus 19.

A jelen cikk kérdése több, mint aktuális. Hogy miért? Azért, mert az autóvásárlásokat 70-80%-ában hitel, lízingszerződés keretében bonyolították le. A viharkárok, vagy egy közlekedési baleset során azonban komoly meglepetés érheti az üzembentartót, amennyiben a biztosító gazdasági, vagy műszaki totálkárosra veszi a kárrendezés során az autót. 

Ugyanis a hitelt nyújtó pénzintézetnél ekkor kezdődhet a jogvita. Ennek esetét vesszük most górcső alá, néhány hasznos tippel szolgálva a fizetési könnyebbség, vagy a megoldás elősegítése érdekében.

A hitelszerződések biztosítéka tipikusan a gépjármű, azaz egyszerűen szólva, ez szolgál fedezetül a pénzintézet, illetve a bank számára a hitel vonatkozásában, akkor, ha az adós nem, vagy késedelmesen fizetné a törlesztő részleteket. Mi van azonban akkor, ha a biztosítékul szolgáló ingóság, gépjármű megsemmisül? Mire számíthat ilyen esetben a gépjármű üzembentartója?

A pénzintézetek, bankok a hitelszerződés megkötését, és fenntartását a hasonló esetekre számítva, már eleve casco-biztosítási szerződés megkötéséhez kötik. Ezt teszik abból az indokból, hogyha a kár mással szemben nem téríthető meg (például egy idegenhibás közlekedési baleset során a károkozó felelősségbiztosítójával szemben), akkor is legyen egy olyan lehetőség, ahonnét a gépkocsiban bekövetkező kár, és végső soron a hitelösszeg a bankok számára megtérül.

A biztosítók totálkárossá egy gépjárművet akkor minősítenek, amikor az a baleset következtében műszaki, vagy biztosítás technikai feltételeket figyelembe véve, gazdasági szempontból totálkáros. A műszaki totálkár megállapítása viszonylag egyszerű, hisz a gépjármű ekkor olyan állapotba kerül, melynek következtében szinte teljes mértékben helyreállíthatatlan. A gazdasági totálkár kérdése már más eset. Ekkor a gépjármű tulajdonképpen még javítható állapotban van, azaz helyrehozható, viszont a javítás költsége meghaladja, vagy eléri a gépjármű baleset időpontjában mutatott értékének az 50%-át, azaz annak megjavíttatása nem gazdaságos.

A totálkáros kárrendezés esetén a biztosítók meghatározzák a gépjármű káridőpontbeli értékét. Ezt az összeget szakértői vizsgálattal határozzák meg – akként, hogy olyan objektív ismérveket figyelembe véve, mint például a gépjármű kora, futott kilométereinek száma, hogy csak a legfontosabbakat említsük – egy úgynevezett eurotax program segítségével számítást végeznek. A káridőpontbeli érték meghatározásával párhuzamosan kerül megállapításra a roncsérték is. A biztosítók általában a roncsot az "autópiacon meglicitáltatják" és az itt megjelenő aktuális értéken állapítják meg a roncsérték összegét. A gépjármű káridőpontbeli értékének, valamint a roncsértékének különbözete adja a maradványértéket, azaz azt az összeget, amelyet a biztosító vagy a biztosítási szerződés alapján, vagy – felelősségbiztosítóként – a károsult részére kárként kifizet.

Ha a gépjárművön hitel van, akkor a rossz hír az, hogy a totálkár összeg kifizetése nem az üzembentartót illeti, hanem a bankot. Ezért ilyen esetben a biztosítók a kifizetést közvetlenül a banknak teljesítik. Hogy mi ennek az oka? Elsősorban az, hogy a hitel, lízingszerződések keretében a bankok, pénzintézetek fenntartják magunknak a jogot arra, hogy amennyiben a biztosítékul szolgáló autó megsemmisül (jelen esetben vagy műszaki, vagy gazdasági szempontból totálkáros lesz), akkor a hitel, vagy lízingszerződést a bank egyoldalú, írásbeli nyilatkozatával felmondja. Ennek pedig egyenes következménye az, hogy a hátralékként fennálló hitelösszeget az adóstól egy összegben követeli, hisz a hitel, vagy lízingszerződés azonnali hatállyal megszűnik, tehát a hitelösszeg megfizetése ezzel esedékessé válik.

Ilyen esetben előfordulhat az, hogy akár több millió forintos hátralék áll fenn. Természetesen a bank ebből az összegből köteles a biztosító által megtérített totálkár összeget levonni. Azonban még az ilyen módon fennmaradt összeget az adós köteles megtéríteni. Ha a bank a roncsautót még értékesíteni tudja, akkor ennek összegét is levonja.

Ezt sajnos elkerülni nem lehetséges, azonban a bankkal minden esetben célszerű egyeztetni, amennyiben a hátralékot egy összegben megfizetni nem tudjuk. Lehetséges olyan eset is, hogy a hátralék alacsonyabb összegű, azaz tipikusan pár hónap múlva megszűnne a hitelszerződés. Ekkor méltányosság alapján a bank dönthet úgy, hogy fenntartja a szerződést, azzal, hogy a részleteket az ügyfél tovább fizeti. Ez azonban nem jellemző. A gyakorlatban általában az jellemző, hogy a bank bár felmondja a szerződést, és a tartozás egy összegben esedékessé válik, viszont az adós méltányossági kérelem formájában fizetési könnyebbséget kér a banktól. Mi lehet ez a fizetési könnyebbség? Akár részletfizetés (5-6 hónapos időtartamban), vagy fizetési halasztás, mely alapvetően azt jelenti, hogy a teljes összeget, egyszerre meg fogja az adós fizetni, azonban 1-2 hónappal később.

Bármelyik megoldásról legyen szó, azt tudni kell, hogy a bank, mérlegelve a körülményeket jogosult erről döntetni. Ha a döntés megszületett, és az adós számára kedvező eredménnyel, akkor ragaszkodjuk ahhoz, hogy ezt a bank írásban is közölje velünk, ugyanis szóbeli ígértekre hagyatkozni veszélyes, és a későbbi jogvitát lavinaként indítja meg.

Bízunk benne, hogy sikerült hathatós tippekkel szolgálni a totálkár utáni hitelszerződésekkel kapcsolatosan.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Burján Zsuzsanna
  • Kategóriák: Kötelező biztosítás, Közlekedés, Közlekedési balesetek
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. augusztus 19. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Trükkös autóvevők - új csalássorozat hazánkban
Következő bejegyzés Európa elsőszámú jogvédő szervezete országos fórumokon segít a rászorulóknak

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Esettanulmányok

Ügyfelünk balesetet okozott a gépkocsijával. A másik fél kárát, kb. 10 millió forintot (komoly személyi sérülés történt) azonban nem a saját biztosítója, hanem a MABISZ fizette ki, mivel az ügyfelünk saját biztosítója úgy nyilatkozott a károsultnak tévedésből, hogy ügyfelünknek nem volt érvényes kötelező felelősségbiztosítása.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép