Volt szállás, nincs szállás – Foglalás közvetítő oldalon keresztül

Online szállásfoglalás
Igen divatosak és népszerűek azok a közvetítői oldalak, melyeken keresztül könnyen kereshetőek és foglalhatóak szállások. Azonban valóban a közvetítői oldalakkal szemben lehet fellépni, ha a szállással kapcsolatosan bármilyen probléma merülne fel? Nem egészen! Nézzük a részleteket!

Ha valaki sokat utazik, a szállás keresés legkényelmesebb formája, hogy akár külföldi, akár magyar viszonylatban szállásokat közvetítő oldalon keresztül bonyolítjuk le a foglalásokat. Én, a magam részéről nem vagyok ennek a híve, sokkal jobban szeretem ezt közvetlenül a szállásadónál lefoglalni.

Ugyanakkor sokan vannak abban a téves feltevésben, hogyha a szállással valamilyen probléma merülne fel, akkor a közvetítői oldallal szemben lehetséges az igényérvényesítés. Ez nem így van. Először is a legnagyobb probléma az, hogy a közvetítő által közzétett szerződési feltételek tanúsága szerint van, hogy a fogyasztó és a közvetítő közötti jogvitára nem is a magyar, hanem valamely más állás joghatósága az irányadó. Ez azt jelenti, hogy jogvita esetén külföldi bíróság és jogrendszer szabályai alapján kell elbírálni az esetet.

A másik gond, hogy a közvetítő – a honlapon közzétett szerződési feltételei szerint – legfeljebb a saját tevékenyégéért felel, azaz magáért a közvetítésért. A honlapok üzemeltetői általában nem tehetőek felelőssé, ha a szállás hibásan vagy nem teljesít, azaz ha a szállás koszos, nem azt nyújtja, mint ami a honlapon szerepel, vagy a szállásadó egyszerűen visszamondja a foglalást. Ilyen esetben a fogyasztó közvetlenül a szállásadóval szemben léphet fel. Itt pedig az alkalmazandó jog is attól függ, hogy a szállás és a fogyasztó viszonylatában mely állam joghatósága az irányadó.

A fentiektől függetlenül, amennyiben a szállásadó hibásan teljesítene, a legfontosabb az, hogy azt a szerződésszegést bizonyítani lehessen. Ha ez abban nyilvánul meg, hogy a szállás maga nem megfelelő, akkor erről célszerű bizonyítékokat beszerezni, majd a hibás teljesítésre felszólítani a szállásadót. Általában, ha bizonyítható a hibás teljesítés, akkor valamilyen árengedmény az, amely megalapozottan követelhető. A szerződéstől való elállás, csak jelentős hiba esetén követelhető.

A lényeg, hogy amennyiben bármilyen foglalást kezdeményezünk – akár közvetítői oldalon keresztül, akár közvetlenül a szállásadónál – mindenképpen járjuk körbe és ellenőrizzük a lefoglalt szállást. Ma már az internet segítségével könnyen megtehetjük ezt.