Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Figyeljünk, nehogy csalás áldozatai legyünk!

Figyeljünk, nehogy csalás áldozatai legyünk!

2022. március 11.

csalás, átverés, pénz, gyanú, feljelentés, csalók
Bármilyen meglepő, még napjainkban is felbukkannak olyan, szinte már „klasszikusnak” nevezhető átverések, amelyekről már azt hisszük, senki nem dől be nekik. Ennek ellenére sajnos előfordul még most is, hogy egy-egy ilyen csalás áldozataivá válnak emberek csupán azért, mert jó szándékúak voltak vagy éppen figyelmetlenek és nem vették észre az apró részleteket.

A „klasszikus” társasházi átverések

Jelen sorok írója társasházban él, igen régóta. A társasházban a kommunikáció egyik megszokott formája a liftajtóra, illetve a mellette lévő faliújságra történő, gondnok és közös képviselő által kifüggesztett tájékoztatás. Ezek között az elmúlt időszakban igencsak megszaporodtak azon figyelemfelhívó tájékoztatások, amelyek különböző, éppen aktuális csalásokra, átverésekre hívják fel a lakók figyelmét. Ezen átverések lényege, hogy akár a gondnokra, akár a közös képviselőre hivatkozással felkeresik a lakókat és közlik, hogy a társasház megrendelt valamilyen korszerűsítési vagy felújítási munkálatot. Ezen megrendelt munkára vonatkozóan természetesen egyből adnak is egy árajánlatot, ami általában első ránézésre meglehetősen kedvezőnek tűnik. Persze az ajánlatról azonnal kell dönteni anélkül, hogy bármilyen szerződést vagy szerződés tervezetet láttunk volna. A legtöbb esetben az ajánlat elfogadása esetén valamilyen pénzösszeget át kell adnunk előleg vagy foglaló jogcímén, amiről vagy kapunk valamilyen dokumentumot vagy nem.

Innentől kezdve a legtöbb esetben két lehetőség áll fenn a történet folytatására: vagy soha többé nem látjuk a „vállalkozót”, vagy pedig elvégzik a vállalt munkát, ám annak minősége erősen kifogásolható. Az első esetben csalás miatt feljelentést tehetünk bármely rendőrkapitányságon, ez ugyanis a büntetőjog területére tartozó kérdés lesz. A második esetben polgári jogi úton tudjuk érvényesíteni igényünket. Bármely esetről is legyen szó, az, hogy az általunk már átadott pénzösszeget valaha viszont fogjuk-e látni erősen kétséges.

A fentiek miatt minden olyan esetben gyanakodjuk, hogyha ajtónk előtt „kéretlen” szakemberek jelennek meg. A jelenlegi gazdasági, piaci viszonyok között egy jó szakember nem úgy szerez magának ügyfeleket, hogy bekopogtat mindenhová, erre nincsenek rászorulva. Ezen túlmenően pedig bármilyen konkrét ajánlat elfogadása, pénzösszeg átadása előtt kérjünk időt annak átgondolására, illetve a szerződés tervezetének elolvasására. Ne adjunk át pénzt anélkül, hogy írásbeli szerződéssel nem rendelkezünk. Amennyiben pedig a gondnokra, közös képviselőre hivatkoznak, nyugodtan keressük meg őket is. Fontosak lehetnek továbbá a szerződésben szereplő részletek is, így a legkisebb gyanú esetén is célszerű a legrosszabbra gondolni, illetve akár jogászt bevonni a szerződés megkötésébe.

Az „unokázós” csalások

Az úgynevezett „unokázós” csalások áldozatai általában idősebb emberek. Az átverés lényegét szinte mindenki ismeri: idős embereket keresnek meg azzal, hogy egy családtagjuk veszélyben van és sürgősen pénzre van szüksége. Ennek során az áldozattól ékszereket, készpénzt csalnak ki, vagy manapság arra kérik, hogy utaljon el egy nagyobb pénzösszeget, avagy éppen adja meg bankkártyájának adatait.  A „segítőkész” telefonáló a legtöbb esetben még akár azt is felajánlja, hogy futárt küld a pénzért, vagy éppen elviszi az áldozatot olyan helyre, ahol utalást vagy egyéb tranzakciót tud indítani, végrehajtani.

Fontos, hogy mi magunk is beszélgessünk idősebb rokonainkkal arról, hogy ilyen átveréseknek ne dőljenek be. Az első és legfontosabb, hogy ilyenkor járjunk utána, hogy valóban bajban van-e azon hozzátartozónk, akire hivatkoztak. Amennyiben a telefonáló valamely hozzátartozónknak adja ki magát, úgy érdemes különböző ellenőrző kérdéseket is feltenni, például arról, hogy mikor találkoztak utoljára, mikor született az illető, stb. Mindig legyen gyanús, ha valamilyen pénzösszeg átutalására vagy átadására kérnek minket, ilyet hivatalos személy sose tesz. Bankkártya adatainkat soha ne adjuk meg telefonon, illetve figyelni kell arra is, hogy nyilvános helyen miről beszélgetünk, hiszen ezen információkkal is vissza lehet élni. Amennyiben pedig megbizonyosodtunk arról, hogy csalást követtek el vagy próbálnak elkövetni ellenünk, értesítsük a rendőrséget.

És a különböző internetes átverések

Az internet térnyerésével együtt jelentek meg az azon keresztül lebonyolított átverések is. Ezek esetében a módszereket nem lehet olyan összefoglalóan leírni, mint az előző kettő esetben, csalás áldozatává pedig azok is válhatnak, akik egyébként otthonosan mozognak az internet világában. Az átverések egy része valamilyen termék értékesítéséhez, vásárlásához kapcsolódnak. Internetes vásárlások esetén legyünk mindig nagyon körültekintőek, nézzük meg, hogy pontosan honnan, kitől vásárlunk. Céges eladók esetében célszerű egy kicsit utánanézni a cégadatoknak is, az elektronikus cégnyilvántartásban megnézhetjük, hogy létezik-e az adott cég, nincs-e felszámolás vagy más eljárás hatálya alatt. Lehetőség szerint fontoljuk meg, hogy utánvéttel fizetünk az általunk megvásárolt termékért, így bankkártya adataink biztosan nem kerülnek rossz kezekbe, a termékért is csak az átvételkor kell fizetnünk. Külföldi vásárlások esetén pedig különösképpen legyünk körültekintőek.

Az internetes átverések másik nagy része az érzelmekhez kapcsolódik: gyakran az internetes társkeresők felületén lehetünk áldozatok. Gyakori, hogy az elkövetők magukat amerikai katonának vagy éppen francia üzletembernek állítják be, akik az ismerkedés korai szakaszában szerelmet vallanak, majd pedig pénzt kérnek áldozataiktól, hol ilyen, hol olyan indokkal. Természetesen a kért összeg átutalása után soha többé nem hallunk az illetőről. Legyünk tehát elővigyázatosak internetes ismerkedéseink során is és mindig alaposan járjunk utána, kinek adunk kölcsön.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Biztonság, Egyéb
  • Címkék: átverés, csalás, csalók, feljelentés, gyanú, pénz
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. március 11. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Kollektív szerződés és szakszervezetek
Következő bejegyzés Kisállatútlevél - tudnivalók

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi két kezével széthúzza üres zsebeit.

Esettanulmányok

Ügyfelünk autóbuszvezetőként dolgozik egy vidéki önkormányzatnál hosszú évek óta. Az önkormányzat 2017-től kezdődően nem akarta megfizetni Ügyfelünknek a garantált bérminimum emelt összegét, mivel Ügyfelünk saját maga nem tudta alátámasztani, hogy mi alapján jogosult ezen járandóságra. Ekkor Társaságunkhoz fordult és felvilágosítást kért.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép