Európai TAJ kártya

Egy épület EMERGENCY felirattal.

A nyári utazások miatt, sokan elfeledkeznek arról, hogy a nyaralás megkezdése előtt - felkészüljenek a váratlan helyzetekre, balesetekre.

Egyrészről utasbiztosítási szerződést javasolt kötni, másrészről pedig célszerű kiváltani az Európai Egészségbiztosítási Kártyát. De mire is jó pontosan ez a kártya?A kártya jogosultja részére lehetővé válik, hogy az EU tagállamban történő ideiglenes tartózkodása esetén, az érintett tagállam a magyar egészségbiztosítása terhére ellátást biztosítson a számára. Fontos, hogy magyar társadalombiztosítási jogviszony fennállása esetén biztosított a külföldi szolgáltatás is, azaz magánkórházak ellátására nem jogosít fel, ez változatlanul térítést jelent az érintett beteg számára. Különösen fontos, hogy az kártya alapján a tagállam egészségügyi szolgáltatója (pl. kórháza) kizárólag azokat az egészségügyi szolgáltatásokat nyújtja, melyeket az érintett tagállam jogszabálya egyébként is lehetővé tesz. Sajnálatos módon, ha az érintett tagállam joga önrészt, vagy költségtérítést tesz kötelezővé egy egészségügyi ellátás során, úgy az nem rendezhető a kártya terhére, tehát azt a betegnek meg kell finanszíroznia. Ez utóbbi fedezetéül szolgálhat egyébként az utasbiztosítási szerződés. Mivel tagállamonként eltérő az államilag támogatott ellátások köre, ezért az utazás elején célszerű megnézni, hogy az érintett tagállam számol-e fel önrészt, vagy bizonyos költségeket egy egészségügyi ellátás során. Erre vonatkozóan mind utazási irodán, mind pedig a külügyi képviseleteken keresztül (nagykövetség, konzulátus) is kérhetünk bővebb tájékoztatást.Hol és hogyan?
Az kártya kiváltása, bármelyik, egészségbiztosítási pénztár illetékes ügyfélszolgálatán kiváltható. A kártya igényléséhez szükséges egy, az OEP honlapján letölthető nyomtatvány kitöltése, valamint a személyes ügyintézéshez a személyi igazolvány, lakcímkártya, és TAJ-kártya bemutatása. A kártya igénylése költség, és illetékmentes, és személyes ügyintézés esetén alig vesz igénybe 30 percet. Célszerű időpontot előre egyeztetni a hatóságnál, hogy elkerüljük a hosszas sorban állást.Természetesen a hatóság lehetővé teszi az elektronikus úton (jelenleg kormány ablakon, régebben ügyfélkapun keresztül), valamint postai úton történő igénylést is, azonban számolni kell azzal, hogy technikailag a kártya kiállítása hosszabb időt vesz igénybe.A kártya jelenleg 3 éves, határozott időre szól, mely pozitív változást jelent a korábbi 1 éves időtartammal ellentétben. Így nem szükséges minden évben megújítani.Kellemes, és balesetmentes nyaralást kívánunk mindenkinek!