Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Elállás – tegyük rendbe mit is jelent

Elállás – tegyük rendbe mit is jelent

2021. július 20.

elállás, szerződésszegés, 14 nap, fogyasztóvédelem
Az elállással, elállási joggal szinte már mindenki találkozott élete során. Ám ezen jogintézmény kapcsán is, mint a jog megannyi területén az ördög a részletekben rejlik. Mit is jelent ez pontosan? Mikor állhatok el egy szerződéstől? Jelen cikkünkben ilyen és ehhez hasonló kérdésekre keressük a választ.

Mit jelent az, hogy elállok egy szerződéstől?

Egy szerződéstől való elállás gyakorlatilag a szerződés megszüntetésének egyik módja. Éppen ezért elállni csak egy már megkötött szerződéstől lehet. Az, hogyha még a szerződés megkötése előtt valaki meggondolja magát és mégse köt szerződést, jogi szempontból nem minősül elállásnak.

Az elállás egy egyoldalú jognyilatkozat. Ez azt jelenti, hogy azt nem kell elfogadnia a másik félnek, ha az elállás jogszerű, akkor megszünteti a szerződést.

Az elállás felbontja a szerződést, ami azt jelenti, hogy a szerződés megkötésének időpontjára visszamenőleg szünteti meg a szerződést. Ekkor az eredeti állapotot kell helyreállítani, tehát a már kapott terméket, szolgáltatást, pénzt vissza kell adni. Ha ez valamilyen okból nem lehetséges, akkor csak a szerződés felmondására van lehetőség. A felmondás a jövőre nézve szüntet meg egy szerződést, a már teljesített szolgáltatásokkal kell a feleknek elszámolniuk, további szolgáltatásokkal pedig nem tartoznak egymással.

Mikor állhatok el egy szerződéstől?

Erre a kérdésre nem is olyan egyszerű választ adni, mint elsőre tűnik. Elállásra általános jelleggel akkor van lehetőség, hogyha a másik fél valamilyen szerződésszegést követ el. A másik fél szerződésszegő magatartásán kívül azonban az is szükséges, hogy az elállási jogát gyakorló félnek a szerződés teljesítéséhez fűződő érdeke megszűnjön.

Gyakori eset, hogy egy szerződéses kapcsolatban valamelyik fél nem tartja be a felek közötti megállapodásban foglalt határidőket, tehát késedelembe esik. Ebben az esetben nincs szükség az érdekmúlás bizonyítására akkor, ha a késedelmet elszenvedett fél az utólagos teljesítésre megfelelő póthatáridőt tűzött, ám ezen póthatáridő alatt sem teljesít a másik fél. Még erre sincs szükség akkor, hogyha a szerződés tárgya egy olyan szolgáltatás, amit rendeltetésénél fogva meghatározott időben – és nem máskor – kell teljesíteni. Jó példa erre egy esküvői torta, amelynek értelemszerűen a lagzi napjára el kell készülnie.

A másik gyakori eset a hibás teljesítés esete, tehát amikor a vásárolt termék valamilyen rejtett hibában szenved. Ebben az esetben akkor van lehetőség a szerződéstől elállni, ha a másik fél a termék eladója a  kijavítást vagy a kicserélést nem vállalta, vagy e kötelezettségének a jogszabályi feltételekkel nem tud eleget tenni, illetve ha a jogosultnak a kijavításhoz vagy kicseréléshez fűződő érdeke megszűnt. Ebben az esetben az érdekmúlás nem feltétlenül függ attól, hogy a hiba javítható, illetve kicseréléssel elhárítható vagy sem, mivel az érdekmúlás egyéb – szubjektív – okból is bekövetkezhet.

Ezek szerint elállásra csak szerződésszegés esetén van lehetőség?

Nem feltétlenül. Minden szerződés tartalmát – bizonyos korlátok között – a felek alakítják ki, állapítják meg. Ebből adódóan a feleknek arra is lehetősége van, hogy a szerződésükben egyik vagy másik félnek elállási jogot biztosítsanak bizonyos feltételek esetén.

Ezen kívül maga a Polgári Törvénykönyv bizonyos szerződéstípusok esetében további elállási jogot is biztosíthat. Jó példa erre a vállalkozási szerződés, aminél a vállalkozó elállhat a vállalkozási szerződéstől, ha a megrendelő célszerűtlen vagy szakszerűtlen utasítást ad és ezt figyelmeztetés ellenére is fenntartja. A megrendelő pedig a szerződés teljesítése előtt bármikor elállhat a vállalkozási szerződéstől.

És mi a helyzet a 14 napon belüli elállással?

A 14 napon belüli elállási jogot egy másik jogszabályunk, a 45/2014. (II. 26.) Kormány rendelet szabályozza. Fontos kiemelni, hogy a 14 napon belüli elállási jog a jogszabály alapján csak a fogyasztókat illeti meg, fogyasztói szerződések megkötése esetén. Fogyasztó mindenki, aki a szakmája, önálló foglalkozása vagy üzleti tevékenysége körén kívül eljáró természetes személy. Ha tehát egyéni vállalkozóként, avagy cég nevére rendelünk meg egy terméket, ez az elállási jog nem illet meg minket.

A 14 napon belüli elállás csak az üzlethelyiségen kívül kötött és a távollévők között kötött szerződés esetén illeti meg a fogyasztókat. Tipikusan ilyen az interneten rendelt termék, avagy egy étteremben tartott termékbemutatón megvásárolt áru adásvétele érdekében kötött szerződés. Ebben az esetben ugyanakkor a fogyasztónak nem kell indokolnia elállását, nem kell bizonyítania érdekmúlását, pusztán a terméket kell visszajuttatnia a vállalkozás részére.

Elállásra tehát főszabály szerint akkor van lehetőségünk, hogyha a másik fél szerződésszegést követ el. Jogszabályaink azonban egyes szerződéstípusok esetén más okból is lehetővé teszik az elállást. A fogyasztókat védő jogszabályaink pedig ezen túlmenően védik a vásárlókat akkor, amikor egy terméket nem lehet előzetesen felpróbálni, kipróbálni, személyesen megvásárolni.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: 14 nap, elállás, fogyasztóvédelem, szerződésszegés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. július 20. ( 2 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Elővásárlási jog megsértése
Következő bejegyzés Életbiztosítás

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy öltönyös férfi tollal kitölt egy nyomtatványt.

Esettanulmányok

Ügyfelünk gépjárművével közlekedési baleset részese volt. A másik fél a baleset bekövetkezéséért felelősségét teljes mértékben elismerte, és a felek a baleset helyszínén baleseti bejelentőlapot is töltöttek ki. 

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép