Fontos kiemelni, hogy a betegjogi képviselő sosem egy konkrét kórházól avagy annak főigazgatójától függ. A betegjogi képviselői hálózatot ugyanis az Emberi Erőforrások Minisztériuma önálló szervezeti egységeként az Integrált Jogvédelmi Szolgálat működteti. Ők így független, pártatlan személyeknek minősülnek a betegek és az egészségügyi szolgáltatók közötti vitákban.
A betegjogi képviselők – a törvényekben és a jogszabályokban meghatározott keretek között – védik a betegek jogait, segíti őket azok megismerésében és érvényesítésében. Tehát elsődlegesen a betegek jogainak érvényesítésében működnek közre.
Hatékony segítséget azért is jelenthet a betegek számára a betegjogi képviselő eljárása, mert ő jogosult arra, hogy belépjen a vitával érintett egészségügyi szolgáltató területére. Betekinthet az ügyre vonatkozó iratokba, kérdéseket tehet fel az egészségügyi dolgozóknak.
Főbb feladatai közé tartozik, hogy segítsék a hozzájuk forduló beteget jogai megismerésében, az egészségügyi dokumentációhoz való hozzájutásban, valamint annak megértésében. Továbbá az azzal kapcsolatos megjegyzések, kérdések feltételében is.
A betegjogi képviselők ezen túlmenően segítenek a betegnek saját panasza megfogalmazásában, kezdeményezhetik annak kivizsgálását. Fontos, hogy ezen megkeresésre főszabály szerint az egészségügyi szolgáltató, illetve a fenntartó köteles a lehető legrövidebb időn belül, de legfeljebb harminc munkanapon belül írásban válaszolni.
Arra is lehetőségük van, hogy a beteg írásbeli meghatalmazása alapján – a beteg gyógykezelésével összefüggő ügyekben – panaszt tegyenek az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál, és az eljárás során akár képviselhetik is a beteget.
Ugyanakkor az egészségügyi dolgozókat is segíti, részükre rendszeres tájékoztatást nyújt a betegjogokra vonatkozó szabályokról, illetve azok változásáról.
A betegjogi képviselő legfontosabb feladata azonban talán mégiscsak az, hogy egyfajta mediátorként, közvetítőként segítséget nyújt a beteg és az egészségügyi szolgáltató közötti vita békés megoldására, egyezség létrehozására.
Végezetül kiemelnénk, hogy szolgáltatásait nem csak akkor lehet igénybe venni, hogyha az állami egészségügyben ér minket sérelem. A betegjogi képviselő az egészségügyi szolgáltató tulajdonosi viszonyaitól függetlenül jogosult betegjogi sérelem esetén eljárni, így panaszukkal akkor is felkereshetjük, ha magán-egészségügyi szolgáltatónál ért minket sérelem.