Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Bank & biztosítás
  • Bankcsőd – kérdezz felelek

Bankcsőd – kérdezz felelek

2022. március 18.

bank, csőd, végelszámolás Sberbank, csőeljárás, hitelező, hitel, adós, nyugdíj, bankszámla, számla, felszámolás,
Talán minden civilizált, modern ember rémálma, hogy a mindennapi, megszokott szolgáltatások közül valamelyik hirtelen leáll. Ezen a rémálmon belül is vannak fokozatok, és nem mindegy, hogy a képzeletbeli fontossági skála melyik végén helyezkedik el az adott szolgáltatás. Ha nincs áram, vagy víz, az biztosan mindenkit megviselne, még a legzöldebb, önfenntartó otthoni gazdaságot üzemeltető olvasó is észrevenné. Talán a skála másik végén áll, ha bezár a kedvenc gyorséttermünk, vagy 20 percig nem elérhető egy közösségi oldal. Azt hiszem inkább az elsőhöz, tehát a nagyon húsbavágó, fontos és ijesztő problémákhoz áll közelebb az, ha „becsődöl” a bank, ahol a pénzünket tartjuk.

Sajnos az elmúlt hetekben honfitársaink tömegei tapasztalhatták meg azt, hogy az a bank, ahová a fizetésük, nyugdíjuk érkezik, ahol a megtakarításukat tartják, vagy ahová a hiteleiket fizetik, hirtelen nem tud szolgáltatni. Ugyan a Sberbank végelszámolás alatt áll, és nem szó szerint „csődbe ment” viszont az ügyfelek szempontjából ez gyakorlatilag mellékes. De mit tehetünk ilyenkor? Hogyan juthatunk a pénzünkhöz? És mi lesz a hitelekkel? Ha csődbe ment a bank, akkor nem kell tovább fizetnünk? (Sajnos, vagy nem sajnos, de persze kell). Valószínűleg a legtöbb érintett már tisztában van sok mindennel, de rengeteg téves információ kering az internet világában, ezért fontosnak tartjuk a fogalmak tisztázását.

Fontos tisztázni, hogy mit értünk azon, ha egy bank „becsődöl”.

Nem mindegy, hogy a bank fizetésképtelen lesz, vagy jogutóddal, esetleg jogutód nélkül, de nem fizetésképtelenség miatt szűnik meg. Arról az esetről, amikor egy bank jogutódlással szűnik meg, és átadja ügyfeleit egy másik banknak, most nem érdemes sok szót ejteni, mert ezesetben tiszta és világos, hogy a jogutód által vezetett számlán kezelik majd a pénzünket, a jogutód részére kell fizetnünk a törlesztéseket stb.

Csőd – felszámolás – végelszámolás

A csőd alapvetően mást jelent a köznyelvben, mint a jogban. Sokan a legrosszabbra, a teljes fizetésképtelenségre gondolnak a csőd hallatán. Pedig a csődeljárás inkább egy haladék a nehéz helyzetben lévő (de még valamennyire fizetőképes) cégeknek, akik még nincsenek teljesen a padlón, de már nem tudják az összes kötelességüket teljesíteni. A csődeljárás során – ideális esetben – csődegyezség jön létre az adós és a hitelezők között, és az adós valamilyen módon teljesít ennek megfelelően. Tehát ez egy olyan megoldás, amellyel megmentik a vállalatot attól, hogy tönkre menjen.

A felszámolás akkor következik, ha vagy a remény sincs a fizetési képesség visszaállítására, vagy a csődeljárás nem vezetett eredményre. Tehát akkor kerül sor felszámolásra, ha a társaság vagyona nem fedezi a tartozásait. A felszámolás során kijelölnek egy felszámolóbiztost, aki megkísérli az összes vagyont és terhet összeírni, és akihez a hitelezők bejelentkezhetnek hitelezői igényükkel.

A végelszámolás pedig – ami a Sberbank esetében is folyamatban van – akkor kezdődik, ha a társaság elhatározza, hogy jogutód nélkül megszűnik, de a vagyona fedezi a tartozásait. Ebben az esetben tehát a társaság nem fizetésképtelen, hanem van pénze, és ki tudja fizetni a hitelezőit. Ezesetben a végelszámoló intézkedik, hogy a hitelezők kielégítést nyerjenek a társaság vagyonából, majd ezt követően a maradék vagyont a tagok felosztják. Ha a végelszámolás során kiderül, hogy a vagyon nem fedezi a tartozásokat, akkor még mindig ott a felszámolás.

A Magyar Nemzeti Bank közleménye szerint nem a Sberbank magyarországi fióktelepe, hanem annak anyavállalata lett fizetésképtelen, így az MNB visszavonta a magyar fiók engedélyét. Tehát a magyar leányvállalat fizetőképes, de az anyavállalata nem, és ezért nem végezhet pénzügyi szolgáltatásokat. Mivel nem végezhet pénzügyi szolgáltatást, nem tudja az ügyfelei által indított banki műveleteket végrehajtani, ezért az ügyfeleknél a gyakorlatban ez úgy jelenik meg, mintha a bank csődbe ment volna.

Magyarán nem tudnak rendelkezni a betéteikkel, a számlájukon található összegekkel, nem tudnak utalást indítani, csekket befizetni, nem férnek hozzá a fizetésükhöz, nyugdíjukhoz. A problémák tehát fogyasztói szemmel ugyanazok, mintha a pénzintézet tényleg csődbe ment volna, így a cikkben felvetett problémákat sem fogjuk külön-külön minden eljárásban megnézni, általánosságban fogunk beszélni róluk.

A legfontosabb, amit tennünk kell, hogy nyissunk egy új bankszámlát egy másik banknál.

Mi történik a betétekkel, ha a bank „csődbe megy”?

Talán a legegyszerűbben megválaszolható probléma a bankbetétek problémája. Erre talán a legtöbb olvasó tudja a választ – pláne az utóbbi hetek történései után. Az Országos Betétbiztosítási Alap 100.000 Euró értékig helytáll a betétekért, és nem csak a tőkét, de a kamatot is kifizeti nekünk eddig az összegig. Az OBA a Nemzeti Bank határozatától számított 10 munkanapon belül intézkedik a kártalanításról. Ez a Sberbank esetében március 18. napján jár le.

Ki kell emelni, hogy a 100.000 Euró feletti követelések kielégítéséről csak egy jós tudna nyilatkozni, hiszen a végelszámolás eredménye mindig kérdéses. Ezért jelen pillanatban senki nem tudja biztosan, hogy az efölötti betétek megtérülnek-e.

Fontos, hogy a kártalanítást nem kell igényelni, arról az OBA intézkedik a bank adatszolgáltatása alapján. Az OBA a kifizetésről majd tájékoztat minket, és arról is, hogy hogyan tudjuk felvenni az összeget.

Ne dőljünk be az adathalász csalóknak, és ne küldjük el az új bankszámlánk adatait semmilyen kamu linkre kattintva. Az OBA egy személyreszóló kimutatással, és részletes tájékoztatással fog hozzánk fordulni, és nem kér tőlünk olyan adatot, ami az új számlánkhoz hozzáférést biztosít.

Bankcsőd – Nyugdíjak, fizetések, családi pótlék?

Azt tudnunk kell, hogy a Magyar Államkincstár nem teljesít majd utalást a számlánkra, ha a bankunk lehúzta a rolót. Tehát a MÁK márciusban már nem fogja kiutalni a nyugdíjakat, és a támogatásokat a Sberbankos számlákra.

A nyugdíjakat a nyilvántartott lakcímre fogják kiutalni, amíg nem adunk meg más számlaszámot.

A családi pótlék esetében jeleznünk kell a Magyar Államkincstár felé, hogy más számlára kérjük kiutalni az összeget, vagy más módon szeretnénk felvenni. A már kiutalt családi pótlékot és nyugdíjat, amihez nem férünk hozzá, az OBA majd rendezi.

Azonnal jelezzük a munkáltató felé is, hogy más bankhoz kérjük teljesíteni a munkabérünket. Ha a fizetésünket, ha a munkáltató már kiutalta, akkor annak megtérítését az OBA fogja intézni.

Pénzfelvételt felejtsem el?

Sajnos igen. Sem személyesen, sem ATM-en keresztül nem lehet pénzt felvenni.

Bankcsőd – Mi lesz a csoportos beszedésekkel? (pl. hiteltörlesztés, közüzemi díj)

A hiteleket ugyanúgy, ahogyan eddig, továbbra is fizetnünk kell, ezzel kapcsolatban a végelszámoló közzétette a bank honlapján azokat a számlaszámokat, ahová a bank várja a teljesítéseket az adósoktól. Tehát nem ússzuk meg a fizetési kötelezettségünket. A bank követeléseit későbbiekben egy másik bank át fogja venni. Arról, hogy ez melyik bank lesz, az adósok tájékoztatást fognak kapni.

Ha más hitelező, vagy akár közműszolgáltató csoportos beszedéssel veszi le a számlánkról a pénzt, ezt nem fogja tudni megtenni, ezért jelezzük neki, hogy másik számláról fogunk teljesíteni. Ezesetben a másik (vagy új) bankszámlánkon kell intézkedni aziránt, hogy a csoportos beszedési megbízás működhessen.

Az MNB kiadott egy tájékoztatót, amelyben a legfontosabb kérdéseket közérthetően megválaszolják. Ezt az alábbi linken érhetik el, a kedves olvasók.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Schiffer Zsolt
  • Kategóriák: Bank & biztosítás
  • Címkék: adós, ank, bankszámla, csőd, csőeljárás, felszámolás, hitel, hitelező, nyugdíj, számla, végelszámolás Sberbank
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2022. március 18. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Növénytelepítés - megakadályozható-e a szomszéd belátása?
Következő bejegyzés Gépjármű dekoráció - plüssmaci és neonfények?

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

A képen egy autó visszapillantó tükrét látjuk letörve.

Esettanulmányok

Ügyfelünk esős időben kétirányú úton közlekedett, amelynek mindkét oldalán járművek parkoltak. A szemből érkező jármű vezetője úgy vélte, hogy még elfér Ügyfelünk járműve mellett, de rosszul mérte fel a közlekedési helyzetet, és a járművek oldala összeért, tükreik letörtek. A jármű vezetője a helyszínen elismerte a felelősségét, később azonban megváltoztatta az álláspontját, és egy olyan történetet talált ki, ami alapján nem is ő, hanem Ügyfelünk okozta a balesetet.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép