Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • Baleset a Blaha Lujza téren – mikor sétálhatok el egy haldokló ember mellett?

Baleset a Blaha Lujza téren – mikor sétálhatok el egy haldokló ember mellett?

2021. október 26.

aluljáró, baleset, blaha lujza tér, segítségnyújtás elmulasztása
Pénteken reggel hét óra magasságában leesett egy 30 év körüli férfi a Blaha Lujza téri aluljáró lépcsőjén. A férfi súlyos sérüléseket szenvedett, vér szivárgott az orrából és a szájából és elvesztette az eszméletét. Az esetről az összes nagyobb hírportál cikkezett, arra helyezve a hangsúlyt, hogy a haldokló ember mellett mindössze ketten álltak meg. Az elmondások alapján az egyik személy értesítette a mentőket, majd a diszpécserrel folyamatosan tartva a kapcsolatot tájékoztatta őket a sérült állapotáról, míg a másik személy vélhetően arra várt, hogy tud-e valamiben segíteni.

A cikkek alatti komment szekcióban nem maga a baleset volt a fő téma, hanem az, hogy mindössze ketten álltak meg, egy láthatóan segítségre szoruló ember mellett, melyből azt a következtetést vonta le a többség, hogy az emberekben lévő közöny miatt halt meg majdnem egy ember.

Társaságunk nemrég tett közzé egy cikket a segítségnyújtás elmulasztása és a cserbenhagyás közötti különbségek tekintetében, melyről bővebben itt  olvashatnak.

Közöny, bűncselekmény vagy egyik sem?

A jelenleg hatályos jogszabályok kötelezettségként írják elő a társadalomban élő személyek „terhére”, hogy segítsenek bajba jutott társaikon, melynek alapvetően egy emberi mivoltunkból eredő belső kötelezettségnek kellene lennie. Ettől függetlenül nem feltétlenül rossz, hogy erre a jogi szabályozás is ráerősít.

A Btk. két évig terjedő szabadságvesztéssel bünteti azt, aki nem nyújt tőle elvárható segítséget sérült vagy olyan személynek, akinek az élete vagy testi épsége közvetlen veszélyben van.

Ha pusztán ezt az egy mondatot nézzük, akkor azt gondolhatnánk, hogy most mindenki, aki pénteken ebben az időpontban elhaladt a sérült férfi mellett és nem segített, már pakolhat is, mert holnaptól rájuk a börtön vár. Már pedig a kora reggel, tíz perc alatt, vélhetően százak mehettek el a baleset helyszíne mellett. Akkor most mindenki bűnös?

Szerencsére ez nem így működik.

A fenti esetben az emberek döntő többsége, a tőle elvárható segítséget azzal tudta volna teljesíteni, ha hívja a mentőket, ami megtörtént. Ilyenkor senki nem várja el, hogy mindenki, aki realizálja, hogy a sérült személynek orvosi ellátásra van szüksége, az egyesével hívjon orvosi segítséget.

Nyilvánvaló kérdéses, hogy hányan mentek el a bajbajutott mellett, míg az első ember megállt és segített.

Más kérdés, ha a baleset mellett elhaladó járókelőnek szaktudása van és adott esetben a mentők hívásán kívül tevőlegesen is hozzá tudna járulni a sérült ellátásához. Tehát ha egy orvos látja, hogy a földön egy vérző, eszméletlen ember fekszik, mellette egy személy áll és nézi, míg a harmadik kétségbeesetten telefonál, akkor kötelessége a tőle elvárható segítséget nyújtani és elsősegélyben részesíteni a balesetet szenvedett félt.

Ezt a jogszabály is külön kiemeli, mely alapján magasabb büntetési tétellel sújtja azokat a személyeket, akik úgy mulasztják el a segítségnyújtást, hogy arra egyként kötelesek lennének. A büntetési tétel abban az esetben is magasabb, ha a sérült személy a segítségnyújtás elmulasztása következtében meghal és a segítségnyújtás egyébként megmenthette volna.

Mi van, ha csak rontok a helyzeten?

Talán ez a legtöbbször felmerülő kérdés akkor, amikor valaki egy sérült és láthatóan segítségre szoruló személyt lát. Az embereknek általánosan szokott némi ismerete lenni az elsősegélynyújtás tekintetében, hiszen akinek jogosítványa van, elméletileg ilyen ismeretek birtokában van, valamint most már egyre több oktatási intézmény tartja fontosnak, hogy a diákok elsősegélynyújtási ismeretekkel rendelkezzenek.

A szakemberek álláspontja, hogy az esetek nagy többségében, az elsősegély nem rontja a sérült állapotát, sőt, sok esetben életet ment.

Fennállhat azonban az az eset, hogy az elsősegélyt nyújtó fél rosszul méri fel a sérült állapotát, amellyel még nagyobb kárt okoz, mely következtében esetleg a sérült meghal. A bírói gyakorlat alapján a segítségnyújtás elmulasztásának elkövetési magatartása a sérült vagy veszélyhelyzetbe jutott személynek a segítség nélkül hagyása, ezért a segítségnyújtás felajánlása vagy az utóbb orvosilag helytelennek bizonyult segítségnyújtást akkor is az általánosan előírt kötelesség teljesítésének kell tekinteni, ha az ténylegesen a sérült személy állapotromlását eredményezte.

Tehát a sérült állapotának rosszabbodása utóbb nem róható fel a segítséget nyújtó félnek.

Ha azonban azt látjuk egy baleset helyszínén, hogy a sérült megkapja a szükséges segítséget és magunk sem tudnánk többet tenni a balesetet szenvedett fél érdekében, akkor nem szükséges csak azért megállni, hogy ott legyünk. A katasztrófaturistáskodás még nem segített senkin, sőt, sok esetben rontja a sérült helyzetét, ha egy tömeg közepére kerül.

A fentiek tanulsága, hogy bátran nyújtsunk elsősegélyt, de legalább a szakszerű segítséget hívjuk ki, ha bajba jutott személyt látunk.

Ezeken túlmenően fontos tudni, hogy a metrómegállókban dolgozó forgalomirányítók szakképzett elsősegélynyújtók, valamint az elsősegély nyújtáshoz szükséges minimális eszközök is rendelkezésükre állnak, így a mentők értesítése után egy ilyen szituációban célszerű a BKV embereihez fordulni.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Sáfrány Írisz
  • Kategóriák: Biztonság, Egyéb
  • Címkék: aluljáró, baleset, blaha lujza tér, segítségnyújtás elmulasztása
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2021. október 26. ( 1 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Lopás a munkahelyen. Mit tehet a munkáltató?
Következő bejegyzés Felvételizőknek! Gyakorlási módszerek az iskola mellett

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy férfi telefonál, mögött két autó összeütközve.

Esettanulmányok

Ügyfelünk sajnálatos módon közúti közlekedési balesetet szenvedett gépjárműjével. Az autóban jelentős kára keletkezett, mely kárt a károkozó kötelező gépjármű-felelősségbiztosítója nem térített meg teljes mértékben.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép