Egy termék, akár egy új autó vásárlásánál komoly bosszúságot okozhat az, ha valami nem úgy működik, ahogy azt a vásárló elvárja. Az emberek többsége azért vesz új autót, mivel eleve nem szeretne azokkal a hibákkal küzdeni, amelyek egy használat autó vásárlásakor tipikusan előfordulhatnak. Pont emiatt bosszantó, ha az érintett kocsi mégis hibás.
A kötelező és szerződés szerinti jótállás, azaz garancia
Egy új autó vásárlásakor, ha azt fogyasztóként vásárolja meg a vevő, a jogszabály maga írja elő a jótállási, azaz garanciális kötelezettséget az eladó terhére. Ennek időtartama 1 év. Ugyanakkor manapság már magától értetődik, hogy a gyártók ennél hosszabb időtartamú jótállást, azaz garanciát vállalnak az adásvétel során. Sőt az is egyre gyakoribb, hogy külön díj ellenében akár sávos időtartamra is megvásárolható a gyártói garancia. Mivel a gyártók ma már különböző lehetőségeket kínálnak, ezért az autó adásvételekor érdemes ezekre a szabályokra kitérni.
A jótállási kötelezettség ezért egyrészről jogszabályon, másrészről pedig a felek szerződésbeli megállapodásától függ. A jótállásnak lényege egyébként az, hogy amikor a jótállás, vagy garancia időtartam alatt bekövetkezik egy hiba, akkor a törvény abból indul ki, hogy az a hiba már a az adásvétel időpontjában is fennállt, tehát az eladó hibásan teljesített. Az eladó pedig csak akkor fog a hibás teljesítés miatti helytállása alól mentesülni, amennyiben ki tudja ez alól menteni magát.
A vevőnek a jótállási idő alatt felmerülő hibajelenséget mindenképp igazolnia kell, ugyanis a törvény ebben az esetben eleve abból indul ki, hogy a hiba már az adásvétel időpontjában fennállt. A kereskedő persze vitathatja ezt, azonban épp ezért saját magát kell kimentenie a helytállási kötelezettsége alól esetleg azzal, hogy bizonyítja, miszerint a hiba a vevő nem rendeltetésszerű használatából ered. Ez a legtöbb esetben műszaki szakkérdés.
A garancia, vagy más néven jótállási könyv részleteiben tartalmazza azt, hogy milyen időre és pontosan mire terjed ki a garancia. Sok esetben forgó-kopó alkatrészek ebbe a körbe nem tartoznak bele.
Mi a teendő, ha jótállási időn belül felmerül a hiba?
Amennyiben valamilyen hibát észlel a vásárló az új autón, akkor azt feltétlenül és igazolható módon szükséges az eladó irányába jelezni. A jótállási könyvben általában részletesen meghatározásra kerül, hogy milyen módon és milyen irányba, azaz kinek kell jelezni a problémát. A hibajelenség fennállása esetén az eladó, illetve a márkaszervíz díjmentesen ki kell, hogy küszöbölje a hibát. Ez vagy javítással, vagy alkatrészcserével történhet meg.
Milyen járulékos igény merülhet fel?
Sokszor merül fel a kérdés, hogy vajon köteles-e az eladó csereautót biztosítani a szervizelés idejére. Mindez elsősorban attól függ, hogy ilyet vállalt-e az eladó, gyártó a jótállási könyvben. Amennyiben igen, úgy erre alapozva igényt lehet tartani a csereautóra. Ellenkező esetben azt kell bizonyítania a vevőnek, hogy a hibás teljesítéssel összefüggő kárigénye tényleg fennáll. Ez tipikusan hosszabb idejű, komolyabb javításoknál merülhet fel, akkor, ha a vevő azt is tudja bizonyítani, hogy számára a jármű használat elengedhetetlen és szívességi használattal a pótlás ideiglenesen nem volt számára megoldható. Ekkor esetleg a bérautó költségének igényérvényesítése merülhet fel.