Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Egyéb
  • A kötbér

A kötbér

2023. április 12.

kötbér, szerződés, szerződésszegés, kártérítési általány
Júlia 2020 decemberében szerződést kötött egy vállalkozóval, egy új építésű ingatlan felépítésére, illetve megvásárlására. A szerződés értelmében a vállalkozónak az ingatlant 2022 év végéig kellett volna birtokba adnia, ám ez a mai napig nem történt meg. Ádám lakásában a múlt héten egy, a szolgáltatónál felmerült ok miatt 5 napig nem volt sem internet, sem televízió szolgáltatás. Géza vállalkozása pedig különböző különleges alapanyagokat rendelt egy beszállítótól, ám azokat a szerződésben rögzített határidő után kapták kézhez. Mindhárom történetben hasonló, hogy kimutatható, összeszerű kár nem érte egyiküket sem, ám mindannyian úgy érzik, a késedelem, illetve a felmerült kellemetlenségek miatt valamilyen összegű anyagi kompenzáció megilleti őket. A késedelem, kellemetlenség kompenzációja lehet a kötbér, ám az nem mindig és minden körülmények között követelhető.

Mi is az a kötbér?

A kötbérről a Polgári Törvénykönyv „A szerződés megerősítése” fejezet alatt rendelkezik. A kötbér ugyanis a szerződés megerősítésére szolgáló, önként vállalt többletszankció: a szerződő fél a megjelölt szerződésszegés esetére meghatározott pénzösszeg megfizetését vállalja. A kötbér funkciója tehát alapvetően az, hogy a felek biztosítsák, hogy a másik fél szerződésszerű magatartást fog tanúsítani kapcsolatukban, azaz nem fogja megszegni a szerződést.

Mikor lehet kötbért követelni?

Kötbért alapvetően akkor lehet követelni, hogyha azt a felek írásban, kifejezetten kikötötték. Mindez azt jelenti, hogy ha a szerződésben nem szerepel kötbérfizetési kötelezettség szerződésszegés esetére, úgy az nem is követelhető. Az írásba foglalás indoka az, hogy a fél önként vállalt többletkötelezettségének terjedelme utóbb ne lehessen vitás.

Kötbérrel gyakran találkozunk a különböző szolgáltatók (például közüzemi szolgáltatók, internet, telefon szolgáltatók) esetében. Az ilyen jellegű kötbérfizetési kötelezettség részleteit azonban általában nem az egyedi előfizetői szerződés, hanem a szolgáltató általános szerződési feltételei vagy üzletszabályzata tartalmazza. Egyedi ügyekben, például egy új építésű ingatlan vásárlásakor pedig a felek által megkötött szerződés tartalmazhat kötbérfizetési kötelezettséget megalapozó rendelkezést.

Lehet-e a kötbér megfizetése alól mentesülni?

Bizonyos esetekben igen, van arra lehetőség, hogy a kötbér fizetésére kötelezett fél mentesülni tudjon annak megfizetése alól, ennek azonban szigorú feltételei vannak. A Polgári Törvénykönyv értelmében ugyanis a kötbér fizetésére kötelezett fél akkor mentesül a kötbérfizetési kötelezettség alól, ha szerződésszegését kimenti. A szerződésszegését pedig akkor tudja kimenteni a fél, ha bizonyítja, hogy a szerződésszegést ellenőrzési körén kívül eső, előre nem látható és elháríthatatlan körülmény okozta.

Akkor is jár kötbér, ha tényleges károm nem keletkezett?

A bevezetőben említett három esetben megegyezik az a körülmény, hogy sem Júliának, sem Ádámnak, sem pedig Géza vállalkozásának nem keletkezett összegszerűen kimutatható, bizonyítható kára. A kötbér ugyanakkor egyfajta kártérítési általányként funkcionál. Ennek következménye, hogy a jogosult oldalán nem szükséges, hogy a szerződésszegő magatartáshoz kapcsolódjon tényleges vagyoni kár.

Amennyiben azonban a jogosultnak van olyan kimutatható, összegszerűsíthető és bizonyítható kára, amelynek összege meghaladja a kötbér összegét, úgy a kötbér mellett érvényesíthető a kötbért meghaladó kár is.

A kötbért és a szerződés teljesítését is lehet követelni?

Erre a kérdésre pontost választ csak akkor lehet adni, hogyha tudjuk, milyen esetre, milyen feltételek mellett kötötték ki a felek a kötbér fizetési kötelezettséget.

Elképzelhető ugyanis, hogy a felek a kötbért a teljesítés elmaradása esetére kötötték ki. Kiköthető tehát kötbér például arra az esetre, hogyha a másik fél nem szállítja ki a megrendelt árut, a vállalkozó nem készíti el a megrendelt terméket, vagy éppen a szolgáltató az általa ígért szolgáltatást egyáltalán nem nyújtja. Ezekben az esetekben a jogosult választhat: vagy kötbér iránti követelést érvényesít, vagy pedig követeli a szerződésben szereplő szolgáltatás teljesítését. A teljesítés elmaradása esetére kikötött kötbér érvényesítése azonban a teljesítés követelését kizárja.

A felek kötbért késedelem esetére is kiköthetnek, tehát arra az esetre, hogyha valamelyik fél a szerződésben előírt határidőn belül nem teljesíti kötelezettségét. Ilyen eset lehet például, amikor a vállalkozó határidőn belül nem adja birtokba az általa épített ingatlant, vagy amikor a megrendelt termék késve érkezik meg a megrendelőhöz. Ilyen esetben a késedelembe esett felet nem mentesíti a teljesítési kötelezettség alól a kötbér megfizetése.

Ritkábban ugyan, de előfordul olyan eset is, amikor a felek a hibás teljesítés esetére kötnek ki kötbért. Ezekben az esetekben a jogosult választhat: vagy kötbér iránti követeléssel lép fel, vagy pedig szavatossági igényét érvényesíti. A hibás teljesítés miatti kötbér mellett tehát nem érvényesíthető szavatossági igény.

Összefoglalás

Júlia és Géza vállalkozásának esetében tehát elsődlegesen azt kell vizsgálnunk, hogy az általuk megkötött egyedi szerződések tartalmaznak-e kötbérfizetési kötelezettséget szerződésszegés esetére. Ádám esetében nem csak az egyedi előfizetői szerződést, hanem az ahhoz kapcsolódó általános szerződési feltételeket és az üzletszabályzatot is át kell tanulmányoznunk ugyanezen célból. Amennyiben ezek alapján a szerződésszegő fél kötbér megfizetésére kötelezhető, úgy azt is vizsgálnunk kell, hogy fennállnak-e olyan körülmények, amelyekre hivatkozással mentesülni tud kötbér fizetési kötelezettsége alól.

 

Az előleg, a kötbér és a foglaló különbségéről itt írtunk részletesebben.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: dr. Bálint Boglárka
  • Kategóriák: Egyéb
  • Címkék: kártérítési általány, kötbér, szerződés, szerződésszegés
  • Cikktípus: Szakmai cikk

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2023. április 12. ( 2 hónapja )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Munkáltatói jogutódlás
Következő bejegyzés Az újonnan vásárolt autó meghibásodása miatti igény

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Több sávos autóúton sok autó.

Esettanulmányok

Ügyfelünk személygépkocsijával egy körforgalomba éppen behajtani készült, amikor egy teherautó hátulról nekiütközött és autóját totálkárosra törte.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép