Mindenekelőtt a problémát azonnal jelezzük a jegyellenőr felé, akinek 5 perce van arra, hogy másik ülőhelyet biztosítson számunkra.
A vasúti társaság köteles térítést fizetni az utas részére, ha az utas az ülőhelyét helyjegy váltásával vagy más módon biztosította és a biztosított ülőhelyet a vasúti társaság ismételten értékesített. Illetve a helybiztosításban megjelölt kocsit nem állította ki és az utas helybiztosításának megfelelő elhelyezéséről az utas jegyvizsgáló felé tett bejelentésétől számított 5 percen belül nem tudott gondoskodni.
A visszatérítéshez elengedhetetlenül szükséges a jegyellenőr igazolása az eseményről, így ennek kiállításához ragaszkodjunk.
Ezen túlmenően is minden esetben fontos, hogy panaszunkat jelezzük a vasúttársaság felé, ez a teljes utasközösség érdeke, hiszen adott szolgáltatás elfogadhatatlan vagy megkérdőjelezhető, gyakori minőséghibájára csak így derülhet ki.
Panaszunk sokféle lehet a késétől a járatkimaradáson át a helybiztosítás elmaradásáig, a vonatkozó igényeket minden esetben külön lehet vizsgálni. Sajnos a vonatkozó uniós rendeletben biztosított utasjogok jelenleg Magyarországon még nem teljeskörűek, mert a tagországok dönthetnek úgy, hogy mentességet biztosítanak az uniós rendelet által megszabott követelmények alól egyes járatok számára, a mentesség pedig meg is hosszabbítható, melyre Magyarországon éppen a közelmúltban került sor.