- Mit tekintünk terméknek, és mikor hibás a termék?
Termék a jogszabály értelmében minden ingó dolog, akkor is, ha utóbb más dolog alkotórészévé vált. Lényeges ugyanakkor, hogy nem minősül terméknek az olyan dolog, mely teljesen feldolgozatlan (ezzel jellemzően a mezőgazdaság területén találkozhatunk).
A termék akkor hibás, ha nem nyújtja azt a biztonságot, amely általában elvárható, figyelemmel különösen a termék rendeltetésére, ésszerűen várható használatára, a termékkel kapcsolatos tájékoztatásra, a termék forgalomba hozatalának időpontjára, a tudomány és a technika állására.
- Mi is a termékkár?
A termék által okozott kár állhat egyfelől egészségkárosodásban, testi sérülésben, egyes esetekben sajnos akár halálos kimenetellel. Ezek a következmények akár sérelemdíj igényt is megalapozhatnak. A hibás termék eredményezhet ugyanakkor dologi károkat is más tárgyakban, ezek kompenzációját a jogszabály ugyanakkor több szempontból is behatárolja a következők szerint.
Ellentétben az általános kártérítési szabályokkal, a törvény szövege alapján, termékkár esetén a más dologban ténylegesen bekövetkezett károk megtérítése követelhető, a kárral kapcsolatos egyéb ráfordítások, esetleges elmaradt vagyoni előny költségeire nem tarthatunk igényt. Emellett a károsodott dolognak rendeltetése szerint magánhasználatra szolgáló tárgynak kell lennie, a bekövetkezett kárnak pedig meg kell haladnia az ötszáz eurónak megfelelő forintösszeget.
- Ki minősül gyártónak?
Gyártónak minősül a (rész)termék, illetőleg az alapanyag előállítója, valamint az, aki a terméken elhelyezett nevével, védjegyével vagy egyéb megkülönböztető jelzés alkalmazásával önmagát e minőségben jelöli meg. Amennyiben a termék gyártója nem állapítható meg, a termék minden forgalmazóját gyártónak kell tekinteni mindaddig, amíg a forgalmazó a gyártót vagy a beszerzési forrást meg nem jelöli a károsult részére.
A gyártói minőség és felelősség polgári jog szempontból azért sajátos, mert a legtöbb felelősségi forma azon alapul, hogy a felek közvetlen kapcsolatba kerülnek – például szerződést kötnek, melyet egyikük megszeg, vagy éppen közlekedési balesetben ütköznek össze – és így okoznak kárt egymásnak. Termékfelelősség esetén a gyártó az esetek egy részében nincs ehhez hasonló relációban a károsulttal, hiszen például a fogyasztó nem feltétlenül tőle vásárolja meg a terméket.
- Igényérvényesítés
A termék hibáját a károsultnak szükséges bizonyítania, igényeit az általános elévülési időnél rövidebb, hároméves időtartam alatt érvényesítheti. Nem feledkezhetünk meg arról továbbá, hogy a gyártó bizonyos feltételek fennállása esetén mentesülhet a felelősség alól, például ha a hiba a tudomány és technika adott szintjén nem volt felismerhető – ennek megítélése elsősorban szakkérdés, nem pedig jogkérdés.