Mire figyeljünk, ha akciós terméket vásárlunk?

A karácsony előtti leárazások, készletkisöprő akciók már elkezdődtek a nagyobb boltokban, egy hónap múlva pedig itt a már Magyarországon is nagy népszerűségnek örvendő Fekete Péntek napja is. Sajnos azonban előfordulhat, hogy a vásárolt termék elromlik, az eladó pedig arra hivatkozik, hogy mivel azt akciósan vásároltuk, így ő azért szavatosságot vagy jótállást nem vállal.

Érdemes tudni ugyanakkor, hogy jelenlegi jogszabályaink nem tesznek különbséget az akciósan vásárolt és a teljes áron értékesített termékek utáni szavatossági vagy jótállási szabályok között. Másképpen fogalmazva az akciós termék meghibásodása esetén ugyanolyan jogok illetnek meg minket, mint a nem akciós termékek esetében.

Néhány dologra azonban nem árt figyelni, ha akciósan vásárlunk.

Az egyik ilyen dolog, hogy mindig alaposan nézzük meg, pontosan mi az oka a leárazásnak, főként akkor, hogyha az a szokásosnál is nagyobb mértékű. Előfordulhat ugyanis, hogy az általunk kiszemelt termék valójában azért akciós, mert az valamilyen kisebb hibában szenved, azon valamilyen sérülés található vagy éppen nem rendelkezik csomagolással. Az ilyen termékek esetében az általunk észlelhető hibák miatt nincs helye utólagos reklamációnak.

Gyakori jelenség, hogy egy adott terméknek akár kétszer, háromszor is csökkentik az árát, ezáltal újabb és újabb árcédulák kerülnek a csomagolására.

Jó tudni, hogy ilyen esetben a kereskedő köteles a legalacsonyabb feltüntetett áron adni a terméket, így ezt követelhetjük is a kasszánál. Ezért minket hátrány természetesen nem érhet.

Webáruházak esetében különösen fontos, hogy vásárlás előtt mindig győződjünk meg arról, hogy az adott honlapot pontosan ki üzemelteti.

Gyakori jelenség ugyanis, hogy magyar nyelvű weboldalakat valójában külföldi, sokszor szlovák, román vagy cseh cégek üzemeltetik. Külföldi vállalkozástól vásárolt termékek esetén pedig jótállási vagy szavatossági jogainkat is nehezebb érvényesíteni, illetve magának az ügyintézésnek a folyamata is jóval bonyolultabb lehet.

Abban az esetben, hogyha az általunk megvásárolt termékkel bármilyen problémánk adódna fontos, a hibát haladéktalanul közöljük az eladóval. Kellékszavatossági jogunk alapján ilyen esetben elsődlegesen a termék kijavítását vagy kicserélését kérhetjük, amennyiben pedig ennek nem tud eleget tenni a vállalkozás, úgy árleszállításra tarthatunk igényt. Végső esetben pedig elállhatunk a vásárlástól. Ez utóbbi esetben a vállalkozásnak vissza kell fizetnie a termék vételárát, nekünk pedig vissza kell adnunk a terméket, annak minden tartozékával együtt.

A fentieken túlmenően természetesen számtalan egyéb körülményt is fel lehetne sorolni, amire érdemes figyelni a leárazások közepette. A legfontosabb talán, hogy legyünk mindig körültekintőek vásárlásaink során, nehogy később csalódás érjen minket.