A tudatos vásárló kézikönyve

Egy nő gondolkodva nézi egy műszaki áruházban a tévéket.

Megindultak a húsvéti nagybevásárlások. Kerül a kosárba sonka, tojás, csokinyúl, játékok és kinek-kinek az ízlésének megfelelő szezonális húsvéti termék. Mire kell figyelni a vásárlás során, hogyan jár el a "tudatos" vásárló?

A polcokat végigpásztázva legtöbben az ár alapján legkedvezőbbnek ítélt terméket választják, vagy választanák. A végső döntés előtt mégis célszerű az árut alaposan átvizsgálni. Nem kell vásárlás előtt a lexikont böngészni, hasznos információk találhatók a rögtön a csomagoláson.Keressük meg a magyar nyelvű leírást vagy címkét, amelyet minden terméken meg kell találnunk. Az élelmiszerek esetében a legfontosabb információ a minőségmegőrzési, illetve fogyaszthatósági idő. Az erre vonatkozó tájékoztatás hiányában, "átütés", vagy újrapecsételés gyanúja esetén nem javasolt a termék megvásárlása. Az élelmiszer összetételének is jelentősége lehet, főként az egészséges életmód vagy valamilyen betegség, ételallergia, egyéb különleges táplálkozási igényt jelentő állapot esetében. Amennyiben ezek alapján nem megy át a szűrőnkön a termék, megkönnyebbülten rakhatjuk vissza a polcra, vagy dobhatjuk a tartójába.Hasznos lehet, ha tudjuk, hogy nagy különbség van csokinyuszi és csokinyuszi között, illetve tudatában vagyunk a sonkák közötti minőségi eltérésnek. A legtöbb fogyasztó nincs igazán tisztában a valódi csokoládé és a kakaós massza közötti különbségekkel. Érdemes megnéznünk tehát a címkén, hogy mely alapanyagokból készült a termék, és a csokinyúl néven futó termék a nevén kívül tartalmaz-e csokoládét. A választékot két kör alkotja: a tejbevonóból (kakaós masszából) készített figurák és a minőségi tejcsokoládé figurák. A különbség abban áll, hogy a csokoládé szigorú nemzetközi szabvány szerint készül, legdrágább alkotóeleme a kakaóvaj. A tejbevonóból, vagyis kakaós masszából készült termékek esetén a kakaóvajat olcsóbb, növényi zsiradékkal helyettesítik.A sonkánál is ügyelnünk kell arra, hogy mit veszünk meg az ünnepre. A húsvéti sonkát alapvetően három kategóriába soroljuk: az olcsóbb árfekvésű, úgynevezett gyors érlelésű és pácolású sonkára, a közepes árfekvésű, úgynevezett kötözött sonkára, valamint a prémium kategóriát képző sonkafajták közé tartozó a hagyományos parasztsonkára (Serrano és a pármai sonka). Vásárlás a piacon? Különösen itt ajánlott, hogy az ismerős hentestől, vagy kofától vásároljunk, hiszen itt a címke hiányozhat a termékről.Az ünnep közeledtével egyre több helyen kerül ki a szezonális termékre az "AKCIÓ" felirat. Mielőtt megörülnénk a rendkívüli leárazásnak, a legfontosabb, hogy kiderüljön: miért került sor a leárazásra. Élelmiszereknél ilyen esetekben kiemelten fontos megnézni a minőségmegőrzési időt és mérlegelni, kell-e nekünk ez az esetleg olcsóbban, nagyobb mennyiségben beszerzett áru, el tudjuk-e fogyasztani a lejárati idő előtt. Amennyiben a sok átárazás miatt egy termékkel összefüggésben két ár szerepel, akkor a fogyasztónak jogában áll az alacsonyabb árat fizetni. Ugyanez a helyzet akkor, ha a pénztárban magasabb ár jelenik meg a vonalkód leolvasásának eredményeképpen, ilyenkor a vevőszolgálat kell, hogy visszaadja a különbözetet. Éppen ezért a számlát/blokkot érdemes alaposan áttanulmányozni, és távozás előtt szükség esetén reklamálni.Az akciós termékre ugyanúgy vonatkozik szavatosság vagy adott esetben jótállás, mint a nem akciósra, így reklamálni ilyen esetben is lehet. Nem mondhatja tehát azt a kereskedő, hogy akciós terméket nem lehet "visszahozni". Kivétel ez alól természetesen az, amikor egy termék olyan hibával rendelkezik, amelyre tekintettel akciós, és ezt közölték is a vásárlóval. Más hiba esetén azonban ilyenkor is érvényesíthető a szavatosság.Jótállási, szavatossági jogunk érvényesítéséhez nélkülözhetetlen, hogy megőrizzük a számlát vagy bizonylatot, amivel a vásárlás tényét, helyét, idejét igazolni tudjuk. Ha a fazék mellet állva derül ki, hogy romlott a sonka, ne restelljük visszavinni, ne hagyjuk magunkat.Amennyiben pedig a kereskedő próbálna nem foglalkozni a reklamációval, akkor elő a panaszkönyvvel! Ha így sem járunk sikerrel, a kereskedő magatartását a fogyasztóvédelmi hatóság szankcionálja, ide érdemes panaszt tenni. "Igen, igen, de ez sok idő" – merül fel mindenkiben. Mégis azt mondom: erősítsük a fogyasztói jogokat, amik hazánkban még igencsak gyerekcipőben járnak.dr. Fésü Gizella