Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Utazás
  • Külföldi utazás
  • A szállodák felelőssége

A szállodák felelőssége

2012. január 31.

Egy üveges bejáratú épület négycsillagos hotel felirattal.

Szabadidőnkben és a szabadság alatt sokan látogatunk el a vízpartra, akár több napot is eltöltünk valamelyik szállodában, és gyakrabban keresünk fel éttermeket, cukrászdákat.

Előfordulhat azonban, hogy kellemetlenség ér bennünket: a szállodából vagy az étteremből eltűnnek tárgyaink. Vajon felel-e a szálloda vagy a vendéglátóhely a területéről eltűnt, elveszett tárgyainkért?

A Polgári Törvénykönyv 467. § (1) bekezdése szerint "a szálloda felelős azért a kárért, amelyet a megszálló vendég dolgainak elvesztése, elpusztulása vagy megsérülése folytán szenved, kivéve, ha bizonyítja, hogy a kárt a szálloda alkalmazottainak és vendégeinek körén kívül álló elháríthatatlan ok vagy a vendég maga okozta." Ezen rendelkezés értelmében a szálloda csak akkor nem felel a vendég dolgainak elvesztéséért, ha kifejezetten bizonyítani tudja, hogy a bekövetkezett kárt a vendég saját magának okozta, illetőleg ha a szálloda alkalmazottain és más vendégein kívüli személy okozta és ez a szálloda részéről nem volt elhárítható. A szálloda alkalmazottainak és vendégeinek károkozó magatartása esetében a felelősséget minden esetben, így vétlen elkövetéskor is megállapítja a törvény.

A fokozott felelősség csak a megszálló vendég vagyontárgyaira vonatkozik, a vendég vendége, azaz az őt látogató személy vagyontárgyaira már nem vonatkozik. Lényegtelen azonban, hogy az eltűnt, elveszett dolog a megszálló vendég tulajdonában volt-e, vagy más címen állt használatában, illetve birtokában (pl.: kölcsön kapta), jelentősége annak van, hogy a vendégnél volt, a szállodába magával vitte. A szálloda felelőssége csak a kijelölt, illetőleg általában erre rendelt helyen vagy a vendég szobájában elhelyezett dolgokért áll fenn, vagy amelyeket a szálloda olyan alkalmazottjának adott át, akit dolgai átvételére jogosultnak tarthatott.

Komoly jelentőséggel bír még az, hogy milyen dolog vész el vagy sérül meg. Három kivételtől eltekintve a vagyontárgyak tekintetében a felelősség a fent leírtak szerint megáll. Összegszerű korlátozásnak ugyan helye nincs, a törvény mégis külön szabályt tartalmaz az értéktárgyakra, értékpapírokra és a készpénzre. A koncepció alapja az, hogy a szállodának és a vendégnek közös érdeke, hogy az ilyen vagyontárgyak ne maradjanak a szobákban és bőröndökben, hanem azokat helyezzék el a szálloda értékmegőrzőjében, széfjében. Ezen vagyontárgyakért a szálloda csak akkor felelős, ha őket megőrzésre kifejezetten átvette, vagy a megőrzésre átvételt kifejezetten megtagadta, illetőleg a kár olyan okból következett be, amelyért az általános szabályok szerint felelősséggel tartozik.

A Ptk. kifejezetten megtiltja, hogy a szálloda a felelősségének mértékét korlátozza, vagy kizárja, jogszabály azonban meghatározhatja a kártérítés mértékét. Jelenleg a kártérítésnek a meghatározott mértéke a napi szobaár összegének az ötvenszerese, kivéve, ha a kár ennél kevesebb.

A megszálló vendég a kár bekövetkezését, vagyontárgyának eltűnését haladéktalanul köteles jelezni. Ezt a törvény is előírja számára, biztosítva ezzel a szállodáknak, hogy elkerülhetők legyenek a visszaélések, alaptalan bejelentések. Lehetővé teszi továbbá a kár pontos felmérését, a gyors közbelépés biztosítását (pl. lopás esetén), a további károsodás megakadályozását és egyben el is várható a vendégtől, hogy a kár enyhítéséhez ezzel is hozzájáruljon.

A Polgári Törvénykönyv a szállodákétól eltérően szabályozza a fürdők, kávéházak, éttermek, illetve hasonló intézményeket üzemben tartók felelősségét. A szálloda felelősségének szabályait az alábbiakban részletezett eltérésekkel kell alkalmazni. Mentesülnek a felelősség alól ezen vállalatok, ha a látogatóik dolgainak megőrzésére megfelelő helyet biztosítanak, de a vendég azt nem veszi igénybe. Azaz ha az étteremben, kávézóban, cukrászdában van ruhatár, itt biztonságos a kabátot elhelyezni még akkor is, ha vannak fogasok az asztalok mellett. Ugyanis amennyiben nem a kijelölt helyen tároljuk őket, a kávézó felelőssége már nem állapítható meg. Hasonló a helyzet egy strand, fürdő esetén is: csak a kabinban, öltözőben elhelyezett dolgokért felelnek a fokozott felelősség szabályai szerint, mert ha a vendég a fürdő területén őrizetlenül hagyja dolgait, a fürdő csak akkor vonható felelősségre, ha a vendég bizonyítani tudja, hogy például a fürdő alkalmazottja lopta el értékeit.

A Ptk. a felelősséget a szállodákétól eltérő módon szabályozza akkor is, amikor kimondja, hogy csakis azon tárgyakért áll fenn a vállalkozás felelőssége, melyeket a látogatók ilyen helyekre "rendszerint magukkal szoktak vinni" (471. § (1) bek. a) pont). Nem terjed ki tehát a felelősség az értékpapírokra, nagyobb összegű készpénzre.

A leírtak mellett folyamatosan érvényben lévő szabály, hogy a gondatlanul őrizetlenül hagyott tárgyak elvesztéséért nem csak az étterem vagy a szálloda, hanem mi magunk is felelünk!

Dr. Kroh Anita

Bejegyzés adatai

  • Szerző: DASadmin
  • Kategóriák: Külföldi utazás, Polgári törvénykönyv, Utazás
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2012. január 31. ( 11 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés 9 dolog, amire figyeljünk oda, ha utazási irodával utazunk
Következő bejegyzés Utasbiztosítás - külföldön is biztonságban

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

jogellenes felmondás

Esettanulmányok

Ügyfelünk munkáltatója telefonon jelezte, hogy nem kíván a továbbiakban vele dolgozni. Néhány nappal később a pórul járt munkavállaló e-mailben kapott néhány visszadátumozott iratot: kilépő papírjait, valamint egy közös megegyezést, amely az ő aláírására várt. Ügyfélkapu adatai alapján ugyanakkor már kijelentették a munkáltatótól, annak ellenére, hogy az írásbeli munkaviszony megszüntetés nem történt meg.A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás előzetes bejelentkezés alapján.   Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép