Kezdőlapra ugrás
  • Főoldal
  • Jogvédelem
  • Magunkról
    • A D.A.S. csoport
    • A D.A.S. csoport története
    • A D.A.S. csoport története évszámokban
    • Panaszkezelés
    • Belső védelmi vonalak működése
    • Fizetőképességi jelentés (SFCR)
    • Éves beszámolók
    • Fogalomtár
    • Tájékoztatás örökösök részére
  • Karrier
    • JogSzerviz Értékesítési Menedzser
  • Média
  • Kiadványok
    • Jogi kalauz árvíz esetén
    • Szórólap
    • Jogtárs – hírújság a D.A.S. ügyfeleinek
  • Kapcsolat
    • Érdeklődés
    • Benyújtandó dokumentumok listája
    • Hogyan kapok tájékoztatást folyamatban lévő ügyemben?
    • Hogyan kapok tanácsot írásban?
    • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
    • Leendő ügyfeleinknek: munkatársaink megyénként
    • Mi történik a szolgáltatási igénybejelentésem beérkezése után?
    • Parkolási információk

Olvasási beállítások

Az alapbeállítástól eltérő beállítást sütiben tároljuk.

Színséma:
Betűtípus:
Betűméret:
Sortávolság:
Betűk közti távolság:
Bekezdések közti távolság:
Szavak közti távolság:
Elválasztás:
Animáció:
Link megjelenés:
Link megnyitása:
  • Szolgáltatások
  • Jogi esetek és hírek
  • Ügyféltér
  • Koronavírus – Elérhetőségeink
Ön itt áll:
  • Kezdőlap
  • Jogi esetek és hírek
  • Munkajog
  • A munkavállalók lehetőségei munkakörülményeik védelmében

A munkavállalók lehetőségei munkakörülményeik védelmében

2010. március 27.

Munkabért vagy idő alapú elszámolással lehet meghatározni, vagy az elvégzett teljesítmény szerint. Idő alapú elszámolás esetén elegendő meghatározni, hogy ledolgozott órák, hetek vagy hónapok után mennyi munkabér jár a dolgozónak, de teljesítménybér esetén már számos kérdést vet fel.

A gazdasági válság eredményeként a munkáltatók is szorosabbra húzzák a nadrágszíjat. A megszorító intézkedések keretében a munkavállalók munkakörülményei sem javulnak. Az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) 2009 első harmadára vonatkozó felmérése szerint az elvégzett ellenőrzések eredményeként több szabálytalanságot tapasztaltak a munkaügyi és munkavédelmi területen. Gyakori a munkavállalók feketén foglalkoztatása (a hatóság felé történő bejelentés elmaradása és a munkavállalók munkaszerződés nélkül történő alkalmazása), a nyilvántartási kötelezettségek, a munkaidő, pihenőidő, a rendkívüli munkavégzés szabályainak és a munkavédelmi előírások megszegése.
Olvasóink gyakori kérdése munkavállalóként, mit is tehetnek, hova fordulhatnak a területen tapasztalt szabálytalanságok esetén.

A legfontosabb a szabálytalanságok megelőzése, a munkavállalók és a munkáltatók közötti párbeszéd kialakítása és a kialakuló konfliktusok kezelése. Ennek érdekében Magyarországon a munkavédelemről szóló törvény 1994-ben történt hatálybalépése óta a munkavállalók az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzéssel összefüggő jogaik és érdekeik képviseletére jogosultak maguk közül munkavédelmi képviselőt választani.
Az ötven főnél kevesebb munkavállalót foglalkoztató munkáltatónál nem kötelező ugyan munkavédelmi képviselő választást tartani, de a szakszervezetnek, üzemi tanácsnak, vagy a munkavállalók többségének ez esetben is joga van a választás tartásának kezdeményezésére, a munkáltató pedig ebben az esetben is köteles a választást lebonyolítani és a szükséges feltételeket biztosítani.
A munkavállalók érdekképviseleti jogának gyakorlását könnyíti meg a törvény, amikor előírja, hogy a megválasztott munkavédelmi képviselő személyéről a munkavállalókat tájékoztatni kell.

Az OMMF által végzett ellenőrzések tapasztalatait figyelembe véve indokolt lenne a munkavédelmi képviselet fejlesztése. Így a munkáltató és a munkavállalók közötti jobb együttműködést lehetne kialakítani, a munkavállalók fokozottabb bevonását a munkavédelmi előírások végrehajtásának ellenőrzésébe, a hiányosságok feltárásába, azok megszüntetésébe.

Leginkább a következő munkavédelmi hiányosságot tapasztalhatóak az ellenőrzések során:

  • munkahelyek biztonsága nem az előírások szerinti (pl. az építőipar területén a magasban végzett munkavégzés, tetőszerkezeti munkák esetén nem alakítják ki a védelmet),
  • számtalan súlyos kockázat figyelhető meg a munkahelyeken (pl. fenti esetben a munkavállalók nem viselnek sisakot, zuhanás gátlókat)
  • a munkavédelmi előírások figyelmen kívül hagyása (pl. a villamos berendezések nem megfelelő használata),
  • nem megfelelő a munkavállalók és a munkát irányítók munkavédelmi képzése, sőt a gazdasági válság eredményeként sajnos a munkavédelmet szolgáló emberi és anyagi erőforrások, így a megelőzés hatékonysága csökken,
  • a munkáltatóknál is gyakran tapasztalják a munkavédelmi ismeretek hiányát,
  • gyakori a figyelmetlen munkavégzés.

 

A munkahelyi munkavédelmi érdekérvényesítés három formáját határozza meg a munkavédelemről szóló törvény:

  • a munkáltató általános jellegű tanácskozása a munkavállalókkal;
  • a munkavédelmi képviselet, képviselői jogok gyakorlása egyéni vagy bizottsági formában;
  • a paritásos munkavédelmi testület működése.

A munkavédelmi képviselő jogainak gyakorlása a fent említett problémák megoldását segítheti elő (pl. jogosult meggyőződni a munkahelyek, a munkaeszközök és egyéni védőeszközök biztonságos állapotáról, vannak-e egyáltalán védőeszközök, az egészség megóvására és a munkabalesetek megelőzésére tett intézkedések végrehajtásáról).

További segítséget jelenthet a megelőzésben a munkavédelmi szakemberek alkalmazása. Az OMMF tapasztalatai szerint a válság miatt sok vállalat elbocsátotta munkavédelmi szakembereit. Ez a későbbiek folyamán problémát jelenthet, mert a munkáltatók a munkavédelmi szakértelem nélkül maradnak. Így romolhat a munkaeszközök biztonsági állapota, kevesebbet- vagy egyáltalán nem költenek egyéni védőeszközökre, elmarad továbbá a munkavédelmi kontroll.

A megtörtént vagy fennálló szabálytalanságok esetén az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőséghez lehet fordulni.
Az 1993. évi XCIII. törvény A munkavédelemről megteremti a munkavédelem két, szakmailag egybe tartozó ága a munkabiztonság és munkaegészségügy szervezeti integrációjának jogi kereteit. A témával kapcsolatos feladat- és hatáskörök az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség égisze alatt egyesülnek.
A felügyeletnél névtelenül is lehet panaszt tenni. A munkaügyi ellenőrzésekre és az eljárások lefolytatására legtöbbször hivatalból kerül sor, még akkor is, ha munkavállalói panasz vagy közérdekű bejelentés alapján indul meg. Panasznak minősül a munkavállaló azon bejelentése, ami saját munkaviszonyára vonatkozik, pl. nem kapta meg a neki járó éjszakai pótlékot. Ha a munkavállaló bejelentése arról szól, hogy a munkáltatója rendszeresen megsérti a jogszabályi előírásokat pl. folyamatosan kettős munkaidő nyilvántartást vezet, közérdekű bejelentés lesz. Kérelemként kezelik a bejelentést, ha a munkavállaló olyan szabálysértést jelöl meg, amely miatt eljárás a jogszabály szerint kizárólag kérelemre indulhat és egyben ő a jogsértés elszenvedője, pl. az egyenlő bánásmód elvének megsértése esetén.

Fontos tudni, hogy a névtelen bejelentés kivizsgálása nem kötelező az alábbi esetekben:

  • a munkavégzési hely be nem azonosítható,
  • a bejelentésben foglalt adatok alapján a munkáltató kilétének megállapítása előre láthatóan csekély valószínűségű,
  • a munkáltatónál a bejelentést megelőző hat hónapon belül a bejelentésben foglaltakkal azonos tárgykörű ellenőrzés már történt,
  • a bejelentés stílusából, tartalmából arra lehet következtetni, hogy hátterében valamely munkáltatóval szembeni személyes bosszú, indokolatlan zaklatási célzat áll,
  • a korábbival azonos tartalmú, ugyanazon bejelentő, panaszos által tett ismételt bejelentés.
    A jogszabály szerint mellőzhető a vizsgálat akkor is, ha a munkavállaló a sérelmezett tevékenységről (mulasztásról) való tudomásszerzéstől számított hat hónap után tesz bejelentést (elévülési határidő). A tudomásszerzéstől számított egy éven túl pedig a panaszt érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani (jogvesztő határidő).

A hatóság jogosult az ellenőrzése során feltárt hiányosságok megszüntetése érdekében meghatározott intézkedés és felelősségre vonás alkalmazására, munkavédelmi bírságot szab ki, figyelemfelhívást alkalmaz. A hatóság célja az eljárás során elsősorban nem a bírságolás, hanem a törvényes foglalkoztatás minél teljesebb megvalósítása.

Bejegyzés adatai

  • Szerző: DASadmin
  • Kategóriák: Munkajog, Munkaszerződés
  • Címkék: jogvédelem, munka, munkaszünet, munkavállaló

Jogi problémája van?
Ilyen és hasonló esetekben is segít a D.A.S.

Kérjen
visszahívást!

A cikk utolsó frissítésének időpontja: 2010. március 27. ( 13 éve )

Előfordulhat, hogy a jogi háttér vagy a piaci helyzet megváltozása miatt a cikkben közölt információk már nem időszerűek. Az információk pontosságáért és hasznosságáért mindent megteszünk, de tartalmukért és felhasználásukért következményeiért felelősséget nem vállalunk.

Aktuális információkért vegye fel velünk a kapcsolatot!

Megosztás
Előző bejegyzés Kertészkedés és biztosítás
Következő bejegyzés Traffic Point

Rendkívüli közlemény

Tisztelt Ügyfelünk, Tisztelt Érdeklődő!


Tájékoztatjuk, hogy 2023.02.01. napjától Társaságunk, és azon belül ügyfélszolgálati irodánk új helyre költözött.
Új székhelyünk: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.

Személyes ügyfélszolgálatunk a fenti címen, továbbra is kizárólag telefonon történő előzetes időpontegyeztetés után, szerdai napokon érhető el (telefonos időpontegyeztetés a
+36-1/486-36-00-ás telefonszámon hétköznap
8-17h között lehetséges).

Kérjük Önt, hogy továbbra is az elektronikus kapcsolatfelvételt részesítse előnyben, ezért kérdését, kérését amennyiben megoldható,
e-mailben juttassa
info@das.hu
e-mail címre.

Üdvözlettel, D.A.S. Jogszerviz

Főbb kategóriák

  • Esettanulmányok
  • Szakmai cikkek
  • Közlekedés
    • Casco
    • Kerékpáros közlekedés
    • Kötelező biztosítás
    • Közlekedési balesetek
    • Közlekedési szabálysértés
    • Parkolás
    • Tömegközlekedés
    • Útdíj
  • Munkajog
    • Alkalmi munka
    • Diákmunka
    • Felmondás
    • Munkabér
    • Munkaszerződés
    • Szabadság
  • Társadalombiztosítás
    • Családi pótlék
    • Gyes, tgyás, gyed
    • Nyugdíj
    • Táppénz
  • Utazás
    • Külföldi utazás
    • Üdülési jog
    • Utasbiztosítás
  • Oktatás
    • Iskolakezdés
  • Ingatlan
    • Adásvétel
    • Lakóközösség
  • Fogyasztóvédelem
    • Garancia
    • Hibás teljesítés
    • Szavatosság
    • Telefon
  • Polgári törvénykönyv
    • Családjog
    • Kártérítés
    • Szerződésjog
  • Bank & biztosítás
    • Diákhitel
    • Életbiztosítás
    • Hitel
    • Lakásbiztosítás
  • Adózás
    • Adóbevallás
    • Illetékfizetés

Vélemények

Vélemények

Egy síelő fekete ruhában síel le a dombon.

Esettanulmányok

Ügyfelünk ausztriai síútra fizetett be pályaszállással. A befizetett héten sajnos nem volt természetes hótakaró a pályán, ezért az előre kifizetett pályabérletet ki sem adták a szervezők.

A teljes történet

Ügyfélfogadás

Ügyfélfogadás
  • Hétfő: 9-11 óráig
  • Szerda: 8-20 óráig
Azonnali segítségkérés esetén Ügyfeleink telefonon a nap 24 órájában vehetik igénybe szolgáltatásunkat a +36-1-486-36-06-os telefonszámon. A D.A.S. Panaszkezelési szabályzata

Személyes ügyfélfogadás

Az Ön bizalma Társaságunk és szolgáltatásaink iránt rendkívül megtisztelő számunkra.
Továbbra is célunk, hogy jogi kérdését legjobb szakmai tudásunkkal felvértezve a lehető leggyorsabban és leghatékonyabban megoldjuk.
Azért, hogy félfogadási időben az Ön várakozási idejét a legminimálisabbra tudjuk csökkenteni, kérjük, egyeztessen munkatársainkkal időpontot a 06-1/486-3600-ás központi telefonszámunkon, vagy ha Ön ügyfelünk, foglaljon időpontot.
Továbbá felhívjuk figyelmét arra, hogy személyes jogi tanácsadás igénybevétele csak félfogadási időben lehetséges
(hétfő: 09.00 - 11:00, szerda: 08.00 - 20:00).

A D.A.S. a legintelligensebbek között!

Pénzügyi Navigátor

Magyar Nemzeti Bank - Pénzügyi Navigátor logó

10 tipp a könyvelőváltáshoz

D.A.S Könyvelés - Vállalkozói szemléletű könyvelőiroda

Hírlevél feliratkozás

Sikeres Feliratkozás

Sikeresen feliratkozott. Most egy automatikus visszaigazoló levelet küldünk. Ha nem érkezett meg, kérjük, ellenőrizze a levélszemét mappát. Ha ott sem találja, akkor próbálja meg még egyszer a feliratkozást, és kérjük, ellenőrizze e-mail címét.

Kapcsolat

  • +36 1 486 3600
  • Kérjen visszahívást!
  • Kapcsolatfelvétel ügyfeleinknek
  • E-mail: info@das.hu
  • Ügyféltér

Facebook

Közösségi oldalak

  • Mondja el véleményét a Facebookon!
  • Nézze meg jogi tanácsainkat Youtube-csatornánkon!
  • © D.A.S. Jogvédelmi Biztosító Zrt., 2017
  • Cím: 1083 Budapest, Bókay János utca 44-46. 8. em.
  • Postacím: 1428 Budapest, Pf. 9
  • Telefon: +36 1 486-3600
  • Fax: +36 1 486-3601
  • Email: info@das.hu
  • Adatvédelem
  • Honlaptérkép